Nauru

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Nauru

Innlegg Per Anton Rønning 16 Jun 2005, 11:06

http://no.wikipedia.org/wiki/Nauru

.. var et skatteparadis inntil 2004, da et ble slutt på dette. Kanskje skulle alle frihetstilhengere dra til Nauru og der utforme et gjennomført kapitalistisk system. Da ville Naurus utenlandsgjeld bli betalt og
velstanden ville øke.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg prospect 16 Jun 2005, 15:35

En fin drøm PAR, men hva skal man leve av på Nauru om man ikke er et skatteparadis? Øya er jo tom for fosfat......
In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Carl Sagan
prospect

Innlegg prospect 16 Jun 2005, 15:39

eller kanskje jeg bommet, og du mente at det fortsatt skulle være et skatteparadis? da kan man tjene penger ja, på den annen side, relatert til dagens nyhetskommentar, Nauru er det landet i verden med høyest tetthet av diabetes.
In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Carl Sagan
prospect

Innlegg Per Anton Rønning 16 Jun 2005, 16:29

prospect skrev:eller kanskje jeg bommet, og du mente at det fortsatt skulle være et skatteparadis? da kan man tjene penger ja, på den annen side, relatert til dagens nyhetskommentar, Nauru er det landet i verden med høyest tetthet av diabetes.

Jeg mente at skatteprardiset må gjenoppstå, og at man ellers gjennomfører et kapitalistisk modellsamfunn. Jeg er klar over tettheten av diabetes, men diabetes kan motvirkes med et egnet kosthold.
Diabetes er ikke smittsomt, så om man befinner seg der og passer på sin kost, skulle vel sjansen for å få den ikke være større enn her.

Fosfatargumentet betyr lite. Råvarer er ikke noe kriterium for å gjøre det godt økonomisk. Det er heller em klamp om foten som hindrer annen utvikling. Eksempel: Norge - olje. Hva er utenlandske investerinsselskaper interessert i her? Jo, bedrifter innen olje. Eksempelet Japan er godt, landet har ikke naturressurser å snakke om, men vokste til en økonomisk stormakt etter WWII. Kanskje kan man etablere et topp IT-miljø et slikt sted, og konkurrere med indiske timepriser. Det man trenger da er gode telekommunikasjoner, så man skulle kanskje lagt en fiberotisk kabel til Australia e.l.? (Om det ikke allerede finnes en)
Hva vil en PC produsert der koste? Eller en mobiltelefon? Osv.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester