Valgkamp

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Valgkamp

Innlegg ChristianHovden 17 Jun 2005, 10:49

Så, hva er valgkampens slagord?
Mvh
Christian
ChristianHovden

Re: Valgkamp

Innlegg Per Anton Rønning 17 Jun 2005, 18:53

ChristianHovden skrev:Så, hva er valgkampens slagord?

Jeg har foreslått:

"Vi trenger en filosofisk revolusjon".

Overhodet ingen jubel mottatt så langt :)

La oss bare for all del ikke lande på et platt, intetsigende slagord a la de øvrige partiene. Da er det bedre å ikke ha noe slagord.
For eksempel AP's "Hvis velferd er viktigst".. slikt blir man svett av.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg ChristianHovden 17 Jun 2005, 19:18

Hva med noe enkelt?

Ditt liv?
Dine penger?
Ditt valg!
DLF

Eller kanskje en slagords konkurranse her på forumet :)
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Onarki 17 Jun 2005, 19:28

ChristianHovden skrev:
Ditt liv?
Dine penger?
Ditt valg!
DLF

I såfall foreslår jeg en enklere variant:

Ditt liv, ditt valg. DLF.
Onarki

Innlegg ChristianHovden 17 Jun 2005, 20:06

Onarki:

Ja, kort og kontant. Jeg vil allikevel ha med "dine penger", fordi det er en av de mest lettfatlige konseptene som skiller dlf fra andre partier, alle de andre snakker om "våre penger" som de kommer fra partienes ege lommebøker, dlf derimot snakker om skattebetalerenes penger som deres penger..

Et eller annet spunnet rundt det kanskje?
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jun 2005, 20:15

I forrige valgkamp brukte vi følgende slagord på vår stand i Oslo: "Egne penger rekker lenger".
Vegard Martinsen

Innlegg Martin Johansen 17 Jun 2005, 22:43

Et morsomt forslag jeg har hørt er "DLF: på parti med virkeligheten" politiske slagord med metafysiske begreper er sjeldent.

"Ditt liv, ditt valg. DLF." høres ut som et standard politisk slagord. "Egne penger rekker lenger" får med seg eiendomsretten og er et slags kompliment til indevidet. Det er det beste hittil.
Martin Johansen

Innlegg Per Anton Rønning 18 Jun 2005, 09:25

Onarki skrev:I såfall foreslår jeg en enklere variant:

Jeg tror jeg ville ha beholdt ordet "penger", det peker veldig klart i
retning av "du har rett til å beholde resultatet av din verdiskapning"

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Anton Rønning 18 Jun 2005, 09:32

Vegard Martinsen skrev:I forrige valgkamp brukte vi følgende slagord på vår stand i Oslo: "Egne penger rekker lenger".

Det var et bra slagord, men vi må kaskje fornye det likevel..?
(Usikker)

Uansett: Jeg synes vi bør komme på et slagord som beskriver hvilken
revolusjon (ferdelig selvsagt) vårt program innebærer.
Ingen ande er i nærheten av oss, vi skiller oss helt ut fra alt annet.
Hvordan få satt fokus på det...

Begrepet "filosofisk revolusjon" som du brukte i nyhetskommentaren for ltt siden synes jeg må kunne utnyttes på en eller annen måte, om ikke som slagord, så iallfall på en tema-pamflett.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 18 Jun 2005, 09:37

Per Anton Rønning skrev:Begrepet "filosofisk revolusjon" som du brukte i nyhetskommentaren for ltt siden synes jeg må kunne utnyttes på en eller annen måte, om ikke som slagord, så iallfall på en tema-pamflett.

Ja, jeg synes at vi bør lage et hefte med dette temaet.
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 18 Jun 2005, 15:26

ChristianHovden skrev:Onarki:

Ja, kort og kontant. Jeg vil allikevel ha med "dine penger", fordi det er en av de mest lettfatlige konseptene som skiller dlf fra andre partier, alle de andre snakker om "våre penger" som de kommer fra partienes ege lommebøker, dlf derimot snakker om skattebetalerenes penger som deres penger..

Et eller annet spunnet rundt det kanskje?

Poenget med "Ditt liv, ditt valg" var å låne fra det klassiske abort-argumentet. Her finnes mange varianter som kombinerer retten over din egen kropp og retten over din egen eiendom. Kanskje den mest opplagte er:

"Din kropp, din eiendom. Ditt valg."

Den er bortimot den korteste oppsummering av liberal politikk jeg kan komme på. Ordet "kropp" henspeiler på personlig frihet: seksuell adferd, abort, narkotika, legemidler. Ordet "eiendom" henspeiler på penger, men inkluderer også på fysisk kapital.
Onarki

Innlegg frosken 18 Jun 2005, 16:27

Uten at jeg har noe godt konkret forslag, så synes jeg ordet "frihet" bør være med. Selv får jeg ingen spenst eller "svung" over ordene.

"Personlig frihet eller offentlig tvang, valget er ditt (eget)"
"individuell frihet eller kollektiv tvang"
"hvem ønsker (kollektiv) tvang? Stem for (personlig) frihet, stem DLF"

Jeg likte meget godt ordene i Vegard Martinsens bok "Frihet, likhet, brorskap" og det går kanskje an å vri litt på dem?

Per Anton Rønning's forslag "Vi trenger en filosofisk revolusjon" tror jeg simpelthen ligger for dypt for den gjengse mann i gata. Jeg tror ikke det er mange som er særlig knyttet til ordet filosofi. Selv om filosofi ligger til grunn for alle våre gjerninger og handliger, så tenker vi ikke over det. Det er noe som "angår tenkere, elite og overklasse" for mange velgere.
I så måte henvender AP's pamflett (Hvis velferd er viktigst) seg til noe velgerne har et forhold til.

Likte Onarki's forslag "Din kropp, din eiendom. Ditt valg." , men det kan kanskje modifiseres med ""Din kropp, din egen eiendom, eller statens? Ditt valg."
"Din kropp, dine handlinger. Ditt eller statens. Ditt valg."
frosken

Innlegg Per Anton Rønning 18 Jun 2005, 17:08

frosken skrev:Per Anton Rønning's forslag "Vi trenger en filosofisk revolusjon" tror jeg simpelthen ligger for dypt for den gjengse mann i gata. Jeg tror ikke det er mange som er særlig knyttet til ordet filosofi. Selv om filosofi ligger til grunn for alle våre gjerninger og handliger, så tenker vi ikke over det. Det er noe som "angår tenkere, elite og overklasse" for mange velgere.

Dette er sikkert temmelig korrekt, men mitt premiss er et litt annet. Jeg
retter ikke dette slagordet mot "mannen i gata"; tvert imot. Jeg retter den til den intellektuelle eliten, opinionsledere, mediafolk, ledere osv., folk som det viktig blir oppmerksom på DLF, og at DLF er et annerledes parti.
Det er disse vi må nå om vi skal få omtale, og få DLF satt på dagsorden.
"Mannen gi gata" nytter ikke i så måte, han kan ikke gjøre noe særlig fra eller til i så måte.
Det er begrenset hvor mange vi vil makte å nå i en valgkamp, og tatt i betraktning at vi ikke er er noe masseparti med store økonomiske ressurser, er det viktig å å være selektiv mht. hvem vi skal prøve å nå. Vi må nå dem som har det i sin makt å støtte oss, prøve å latterliggjøre oss eller motarbeide oss og skape offentlig debatt om oss.
Dette klarer vi aldri om vi retter oss mot mannen i gata.
Vi må konsentrere oss om gjeterne, for sauene følger gjeterne.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg frosken 19 Jun 2005, 01:46

Det er disse vi må nå om vi skal få omtale, og få DLF satt på dagsorden.
"Mannen gi gata" nytter ikke i så måte, han kan ikke gjøre noe særlig fra eller til i så måte.

Du har utvilsomt et poeng der, men jeg tror ikke din målgruppe nødvendigvis lar seg påvirke i særlig grad av slagord. Slagord anser jeg å virke bedre på de som ikke er særlig interesserte.
For de som går litt dypere er det nok mere det faktiske innholdet i politikken som teller og som avgjør om de ønsker å sette innholdet på dagsorden.
Det er etter mitt skjønn DA det er viktig å ha slagord som fenger og som velgerne lett kan identifisere seg med.
Men jeg antar at dere som har deltatt i tidligere valgkamper gjorde dere opp visse ideer om hva som virket og hva som ikke virket i særlig grad.

Bør slagordet være egnet til å vekke oppsikt eller skape nysgjerrighet?
"nei til parasittisme, ja til kapitalisme. Stem DLF"
frosken

Innlegg kess 23 Jun 2005, 16:16

Hva med "Kapitalisme gir frihet, stem DLF"?
kess

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest