Hagen VS Bondevik

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Hagen VS Bondevik

Innlegg Per Anton Rønning 23 Jun 2005, 09:35

Det drar seg til på den politiske scenen. Hagen har nå slaktet Bondevik som statsminister, FrP vil ikke støtte en regjering Bondevik.
Tull sier Bondevik, når Hagen står foran valget mellom vår regjering og Stoltenberg, vil han velge oss, og der er jeg statsminister.
Halmstrået er at Hagen går av som Parlamentarisk leder i høst, og lar Siv Jensen overta. Og hun vil sikkert tenke annerledes, håper Bondevik.
Men jeg regner med at Jensen også står bak Hagens utspill, så Bondevik trenger ikke å være for sikker.

Dette blir spennende. Bondevik har allerede signalisert at KrF i stedet kan gå til venstre og støtte AP, "vi er et sentrumsparti og vil søke innflytelse uansett".
(Dette forutsetter jo at A+SV+Sp ikke får flertall alene)

Da er det grunn til å minne om at Venstre under Dørums ledelse ved et tidligere Stortingsvalg (husker ikke i farten årstallet) også erklærte støtte til AP i stedet for til en borgerlig koalisjon. Dengang datt Venstre ut av Stortinget. Etter det var det aldri mer snakk om å støtte AP for Venstres del, Dørum lærte seg en lekse der.
Nå er det Bondeviks tur til å (kanskje) støtte AP, og i tillegg SV. Hva om dette er Hagens taktikk? Presse Bondevik over til venstresiden fordi Bondevik ønsker innflytelse uansett, hvorpå KrF's velgere betakker seg for en slik allianse og sender KrF ut av Stortinget? Det hadde jo vært litt av et resultat om han klarte det. Uansett, så har Hagen skapt ståhei om dette, og det kan komme FrP til gode også. Jeg ser ikke bort fra at mange egentlig synes at regjeringspartiene er overdrevet pripne som ikke vil inkludere en viktig del av sitt parlamentariske grunnlag i regjeringen. Uansett, Hagen har satt en viktig del av dagsorden i valgkampen, nemlig regjeringsspørsmålet, og har dermed synliggjort FrP.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg ChristianHovden 23 Jun 2005, 12:20

PAR:
Tull sier Bondevik, når Hagen står foran valget mellom vår regjering og Stoltenberg, vil han velge oss, og der er jeg statsminister.

Det er artig å se en mann uten politiske prinsipper anklage en annen mann uten politiske prinsipper for å faktisk ha politiske prinsipper...

PAR:
Jeg ser ikke bort fra at mange egentlig synes at regjeringspartiene er overdrevet pripne som ikke vil inkludere en viktig del av sitt parlamentariske grunnlag i regjeringen.

Det er vel ikke nok ministerposter til å gå rundt :)

Nå blir det fort en AP+SV+SP regjering, slik det ser ut her i hvert fall:

Bilde

En runde med en knall rød regjering kan ikke bli annet enn positivt for DLF frem mot valget i 2009...
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Roar 23 Jun 2005, 13:51

Jeg er helt enig i at Hagen er temmelig vinglete og prinsippløs, men allikevel er det vel en bitteliten kjerne høyrefornuft i denne mannen? Frp støtter vesten i utenrikspolitiske spørsmål, Frp tok avstand fra røykeloven, Frp tar avstand fra miljøbevegelsens propaganda. At de nå skviser Bondevik ut av norsk politikk syntes jeg er meget fornøyelig. Personlig har jeg tidligere på forumet foreslått at de øvrige partier burde nekte å samarbeide med Krf, hverken høyre eller venstre kan være tjent med denne bremseklossen. Et definert flertall og en mer definert politisk kurs ville klart tjent det norske samfunnet.
MVH

Roar

"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself". Aristoteles EN: 9-4-30
Roar

Innlegg jurist32 24 Jun 2005, 11:31

Hagen spiller høyt med sitt siste utspill, og sjansen for at han kommer til å sitte igjen med svarteper er stor.

Såvidt jeg har forstått kommer han til å tre tilbake som partileder neste år(dette har han vel dog sagt før) og dette kan fort bli hans ettermæle. Vil han virkelig bli husket som mannen som sikret Norge historiens mest reaksjonære og blodrøde regjering? Er han virkelig så bitter fordi han aldri har klart å dra i land en statsrådspost at han er villig å føre landet ut i den verst tenkelige ulykke bare for sin personlige vendetta mot Bondevik?

Til slutt-jeg tror mange analytikere undervurderer en trdje mulig utvei av denne situasjonen. Dersom Ap/Sv/Sp-alternativet ikke får flertall er jeg redd dette kommer til å bane vei for en ny sentrumsregjering. Jeg anser dett for ganske sannsynlig-i en rotete parlamentarisk situasjon vil et felles minste multiplum kunne vinne frem.

Mvh,
Jurist32
jurist32

Innlegg Henning 24 Jun 2005, 15:54

Jeg tror Hagen snakker til velgerne. Ved å utelukke en Bondevikregjering (H, Krf, V) så sier han at de to reelle valgene i år er det Rødgrønne alternativet (AP, SV, Sp) eller en Høyre-Frp regjering. Han stiller derfor et ultimatum til de minst sikre Krf-velgerne, enten står dere ved Bondevik og sender Jens til Slottet eller så støtter dere Høyre (eller Frp) og sikrer en borgelig regjering.
Jeg synes han spiller høyt, men ingen kan beskylde ham for ikke å ha baller. Uansett hva som kan sies om Høyre og Frp så er de i regjering bedre enn den regjeringen vi har nå, og vi trenger ikke gå inn på hvor ille det vil bli med Ap og SV i regjering sammen.

Henning
Henning

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest