For og imot medlemskap i DLF

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

For og imot medlemskap i DLF

Innlegg Rune 25 Jun 2005, 18:29

Hei.

Undertegnede "leker" med tanken om å melde meg inn i DLF. Jeg anser meg selv for å være enig med det aller meste av det jeg kan lese i DLF sitt prinsipprogram, men har dog noen refleksjoner som kanskje andre kan belyse. Da tenker jeg egentlig spesielt på dem som ferdes her i forumet og IKKE er medlemmer i DLF...Medlemmene er jo allerede overbevist.

Litt historikk er kanskje på sin plass:

For mange herrens år siden ble jeg medlem i FpU (1985) og ble valgt inn i Arendal bystyre i 1987. Satt der fram til rundt 1990, da jeg i protest mot Hagens forslag om folkeavstemning om innvandringspolitikken trakk meg fra all videre politisk aktivitet. En kinkig sak for partiet, siden jeg den gang søkte om å få beholde mitt medlemskap i FpU, men samtidig gjelde som utmeldt av FrP. Tross alt var FpU fortsatt liberalistisk orientert, selv om FrP endret seg. Jeg fikk ikke lov til dette, og valgte derfor å melde meg ut av hele greia.

Reiste til utlandet, da jeg kom hjem igjen rundt 1995 satt jeg på gjerdet. Ting hadde jo ikke akkurat blitt bedre i FrP...(Bolkesjø), la merke til at enkelte hadde meldt seg inn i Venstre, jeg gjorde det samme i og med at noen standpunkt var ok, og samtidig var tankegangen at man kanskje kunne endre på saker og ting der...??? Nåja...

Etter litt lokalpolitisk aktivitet for Venstre her jeg bor, har jeg nå kommet til at Venstre rett og slett ikke er liberalt nok for meg. Dråpen som fikk begeret til å flyte over, var PFU-klagen til Venstrekvinnene pga. en karikatur i Dagbladet. Høres uviktig ut, men dog bare dråpen altså. Ytringsfriheten er noe et liberalt menneske bør beskytte til døden, og en tegning er neppe en overskridelse av denne.

Nå har det seg slik altså at jeg er godt enig med DLF i det meste, kanskje bare bortsett fra utenrikspolitikken der jeg vel ser meg selv som mer isolasjonistisk enn DLF (som slik jeg ser det ønsker å "spre" sitt frihetsbegrep med makt til andre land - Irak).

Samtidig kan jeg tenke meg å være lokalpolitisk aktiv for å få gjennomført små ting til beste for meg selv og kanskje andre likesinnede også. Hvordan skal jeg og andre få samkjørt prinsipper og ønske om å gjøre praktisk politikk?

Er det smartere å velge et etablert parti?

Vel, dette var kanskje mer enn samtale med meg selv enn med noen av dere. Jeg er vel heller lite interessert i å diskutere eventuelle forskjeller i mine oppfatninger sett i forhold til DLF sine, mer interessert i tvilerne der ute som sitter på gjerdet.

Hvorfor havner anarko-liberalister, libertarianere, objektivister og gud vet hva i forskjellige partier eller ikke i noe parti i det hele tatt??
Rune

Innlegg ChristianHovden 25 Jun 2005, 19:38

Rune:
Hvorfor havner anarko-liberalister, libertarianere, objektivister og gud vet hva i forskjellige partier eller ikke i noe parti i det hele tatt??

Ville du heller sett de i samme parti?
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Rune 25 Jun 2005, 19:43

I prinsippet ja, forente krefter står sterkere...osv. osv. Men poenget er begrunnelsen.
Rune

Innlegg Per Anton Rønning 25 Jun 2005, 20:09

Rune skrev:I prinsippet ja, forente krefter står sterkere...osv. osv. Men poenget er begrunnelsen.

Libertarianere/anarkokapitalister og obljektivister/klassiske liberalister har nok et ganske forskjellig utgangspunkt (prinsippgrunnlag)

En god fremstilling av libertariansimen i et objektivistisk perspektiv
finner du i Vegard Martinsen: Frihet, Likhet og Brorskap, kapitalismen i teori og praksis. (Kontekst forlag 2004)
Denne artikkelen vil gjøre det klart hvorfor det ikke er hverken ønskelig eller mulig å forene disse fløyene i samme parti. Jeg tror heller ikke at SV og AP vil gå sammen i ett parti, for å ta en analogi.

DLF vil neppe være attraktivt for libertarianere heller, der vil nok være opptil flere poster i vårt (nå vedtatte) Stortingsprogram de ikke kan slutte seg til.
Fri og bevare meg for anarkokapitalister i DLF!

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Andreas 25 Jun 2005, 20:14

Rune
Nå har det seg slik altså at jeg er godt enig med DLF i det meste, kanskje bare bortsett fra utenrikspolitikken der jeg vel ser meg selv som mer isolasjonistisk enn DLF (som slik jeg ser det ønsker å "spre" sitt frihetsbegrep med makt til andre land - Irak).

Prinsippprogrammet holder på den ene siden at "Et fritt land bør bare gå til krig i selvforsvar for å beskytte egne borgeres frihet" og "Det er ikke i borgernes og landets egeninteresse å frigjøre land som ikke utgjør en trussel mot eget land eller egne borgere. Slike aksjoner vil kun forspille egne borgeres liv og eiendom."

På den annen side står det i samme avsnitt: "Undertrykkende regimer har ingen legitim eksistens, og et fritt land har derfor rett til å benytte militære midler for å fjerne undertrykkende regimer i andre land. Frie land har dog ingen plikt til å frigjøre andre land, dette er en oppgave som først å fremst påhviler det ufrie landets egne borgere."

Jeg har forståelse for at dette kan oppfattes som tvetydig.

Kanskje stortingsprogrammet klargjør saken noe når det sier at "Det bør ikke være noe mål for Norge å involvere seg i konflikter som ikke har strategisk betydning for Norge."

Følgelig er det grunn til å tro at DLF mener følgende kriterium må være oppfylt: Først dersom det er av strategisk betydning for Norge, vil det være aktuelt for DLF å støtte militære midler for å fjerne undertrykkende regimer.

Men Rune hadde kanskje ønsket seg en politikk som gikk ut på at DLF kun vil gå inn for bruke militære midler mot diktaturer dersom det foreligger en mer konkret trussel?
Andreas

Innlegg Vegard Martinsen 25 Jun 2005, 20:25

Rune skrev:I prinsippet ja, forente krefter står sterkere...osv. osv. Men poenget er begrunnelsen.

Det er enorme forskjeller mellom de de grunnleggende synspunktener til gruppene Rune nevner. Dersom disse havner i samme gruppering vil de enten bruke svært mye tid på intern debatt, eller, hvis de blir enige om å ikke ta opp det de er uenige om, så vil de bli helt tannløse utad.

Vi som er i DLF er enige om det grunnleggende, det som omtales i prinsipprogrammet, og vi er stort sett enige om implikasjonene av dette.
Vegard Martinsen

Innlegg Rune 25 Jun 2005, 20:40

Andreas H. Aure skrev:Men Rune hadde kanskje ønsket seg en politikk som gikk ut på at DLF kun vil gå inn for bruke militære midler mot diktaturer dersom det foreligger en mer konkret trussel?

Jepp. Strategisk betydning kan man tolke svært så vidt. Da kan man like gjerne begynne med Vietnam og domino-effekten.

Vegard Martinsen skrev:Det er enorme forskjeller mellom de de grunnleggende synspunktener til gruppene Rune nevner. Dersom disse havner i samme gruppering vil de enten bruke svært mye tid på intern debatt, eller, hvis de blir enige om å ikke ta opp det de er uenige om, så vil de bli helt tannløse utad.

Vi som er i DLF er enige om det grunnleggende, det som omtales i prinsipprogrammet, og vi er stort sett enige om implikasjonene av dette.

Forstår selvsagt at det er enklest å holde seg liten med folk man vet er enige. Men drømmen må vel være å få flere folk til å bli enige med prinsippene man har, eller? Da burde man få anledning til å vise seg fram i praktisk politikk, noe som igjen kan innebære kompromisser og det å støtte sekundære forslag.

Jeg skal ikke rippe opp i dette med å samle flest mulig folk i en frihetsbevegelse. Jeg ser at mine standpunkter til en stor grad er sammenfallende med DLF sine. Men når jeg ØNSKER å være politisk aktiv på lokalplanet, hva kan DLF tilby da? En egen liste er neppe noe som vil føre noe sted?! Infiltrasjon i Høyre? Altså dobbeltmedlemskap?
Rune

Innlegg Per Anton Rønning 25 Jun 2005, 22:01

Rune skrev:Forstår selvsagt at det er enklest å holde seg liten med folk man vet er enige. Men drømmen må vel være å få flere folk til å bli enige med prinsippene man har, eller? Da burde man få anledning til å vise seg fram i praktisk politikk, noe som igjen kan innebære kompromisser og det å støtte sekundære forslag.

DLF ble reorganisert av nye krefter, og nytt prinsipprogram ble vedtatt.
Hovedtanken er spredning av ideer om hva et fritt samfunn innebærer.
Et politisk parti som stiller til valg (som DLF nå gjør) har langt større muligheter til å spre sine ideer enn om man bare hadde vært en diskusjonsklubb.
DLF har laget et program for kommende Storingsvalg som neppe har sitt like i norsk politikk, hverken nå eller tidligere.
Dette programmet vil finnes på biblioteker, offentlige databaser og det vil bli diskutert i skolene (i forbindelse med undervisningen i samfunnsfag) og andre steder.
Det er et offisielt valgprogram, det er nøye gjennomarbeidet, og det er faktisk mulig å stemme på denne politikken i september 2005 i to fylker, Oslo og Hordaland.
DLF er ikke ute etter å inngå kompromisser med de andre sosialdemokratiske partiene. Det har vi intet å tjene på. Vår oppgave er å legge frem for velgerne hva et fritt samfunn innebærer, og dersom vi begynner å bli en del av det sosialdemokratiske komprosmissapparat (om vi kommer inn på Stortinget) da har vi tapt. Da er hele DLF's statement of purpose spolert, og da er det etter min mening ingen vits i å jobbe videre med DLF-prosjektet. Vår oppgave er ikke å legitimere sosialdemokratisk politikk, som alle de andre partiene står for (med små innbyrdes variasjoner), vår oppgave er å kjempe for et fritt, anti-sosialdemokratisk samfunn. Det er ideene som styrer verden, vi har de riktige ideene, og disse er som olje i forhold til vann sammenlignet med alle de andre partiene. DLF kan derfor ikke opptre som et tradisjonelt politisk parti, der man handler med hester.
Den som ønsker seg dette, har mer enn nok av andre partier å ta av.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Rune 25 Jun 2005, 22:53

Jeg er enig i DLF sine prinsipper.
Jeg bor i Buskerud.
Jeg har dermed ingen mulighet til å utøve DLF sin politikk i praksis for å få andre i min omgangskrets/på bygda mi "overbevist" (bortsett fra noen leserinnlegg da, men folk kan jo allikevel ikke stemme på meg og få meg som representant i kommunestyret). Trist, men slik er vel faktum jeg slutter av denne tråden.

Husker godt tilbake til min tid i bystyret der jeg var meget prinsippfast. Husker en interpellasjon jeg fremmet om å slutte å sy puter under armene til ungdommene - dvs. kutte ut all støtte til ungdom. Fikk vist fram mitt synspunkt, forslaget falt selvsagt.

En annen gang i kulturstyret foreslo jeg å si nei til støtte til alle som søkte om penger, fikk bare min egen stemme på dette. Såvidt jeg husker fremmet jeg så et alternativ som innebar en endret fordelingsnøkkel i forhold til det byråkratene hadde foreslått, der oppegående foreninger med "vanlige" folk fikk adskillig mindre enn foreninger med f.eks. psykisk utviklingshemmede.

Slik Rønning fremstiller kompromissløsheten som bør herske i DLF, burde enhver se problematikken som oppstår når DLF eventuelt trår inn i praktisk politikk. Det er rett og slett ikke mulig å unngå kompromissene, hestehandlene og mellomløsningene.
Rune

Innlegg ChristianHovden 26 Jun 2005, 00:18

Rune skrev:Jeg har dermed ingen mulighet til å utøve DLF sin politikk i praksis for å få andre i min omgangskrets/på bygda mi "overbevist" (bortsett fra noen leserinnlegg da, men folk kan jo allikevel ikke stemme på meg og få meg som representant i kommunestyret).

Neste kommunevalg er ikke før om 2 år. Der er man ikke garantert plass selv om man er aktivt medlem av et veletablerte parti. Det er klart at med en enorm innsats de kommende 2 år kan man muligens klare å bli nominert til en "sikker" plass på lista til Høyre, feks.. Men den energien kunne vel så gjerne vært brukt på å starte et DLF lokallag, stille egen liste og spre budskapet. Spørsmålet er bare hvilket budskap man vil spre de kommende årene, DLF sitt eller f.eks. Høyre sitt. En ting er sikkert, man bør helst ikke spre DLF sitt hvis man ønsker listeplass for Høyre.

Rune skrev:Det er rett og slett ikke mulig å unngå kompromissene, hestehandlene og mellomløsningene.

Har du lest om Jaabæk?
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Vegard Martinsen 26 Jun 2005, 07:33

Sitater fra Rune.

Forstår selvsagt at det er enklest å holde seg liten med folk man vet er enige. Men drømmen må vel være å få flere folk til å bli enige med prinsippene man har, eller? Da burde man få anledning til å vise seg fram i praktisk politikk, noe som igjen kan innebære kompromisser og det å støtte sekundære forslag.

Vi vil si til dette at dersom vi kompromisser i programmer, innlegg og pressemeldinger, så vil publikum ikke se eller bli forvirret mht våre prinsipper, og det er ødeleggende for oss. Kompromisse kan vi gjøre når vi sitter i Stortinget og våre egne forslag har falt; da kan vi f.eks. godta en liten skattereduksjon etter at våre forslag om store reduksjoner er falt

Men på noen punkter vil vi ikke kompromisse overhode, vil vil f.eks. aldri gå med på ekspropriasjon.

Jeg er enig i DLF sine prinsipper. Jeg bor i Buskerud. Jeg har dermed ingen mulighet til å utøve DLF sin politikk i praksis for å få andre i min omgangskrets/på bygda mi "overbevist" (bortsett fra noen leserinnlegg da, men folk kan jo allikevel ikke stemme på meg og få meg som representant i kommunestyret). Trist, men slik er vel faktum jeg slutter av denne tråden.

Du kan starte et lokallag (det er ikke nødvendig med mange for å gøre dette), og du kan begynne å samle inn underskrifter for å stille til kommunevalget om to år. I denne prosessen vil du kunne spre DLFs budskap til alle du snakker med, og dette er en interessant og hyggelig prosess.

Hvor mange underskrifter du trenger avhenger av størrelsen på befolkningen i kommmunen du bor i, men antallet underskrifter som trengs er antagelig 2 % av antall innbyggere i kommunen, dog maks 300.
Sist endret av Vegard Martinsen den 26 Jun 2005, 07:37, endret 1 gang
Vegard Martinsen

Innlegg Rune 26 Jun 2005, 07:36

ChristianHovden skrev:Neste kommunevalg er ikke før om 2 år. Der er man ikke garantert plass selv om man er aktivt medlem av et veletablerte parti. Det er klart at med en enorm innsats de kommende 2 år kan man muligens klare å bli nominert til en "sikker" plass på lista til Høyre, feks.. Men den energien kunne vel så gjerne vært brukt på å starte et DLF lokallag, stille egen liste og spre budskapet. Spørsmålet er bare hvilket budskap man vil spre de kommende årene, DLF sitt eller f.eks. Høyre sitt. En ting er sikkert, man bør helst ikke spre DLF sitt hvis man ønsker listeplass for Høyre.

Jeg tenker kommunevalg ja. Har aldri hatt ambisjoner om noe annet. Har aldri hatt interesse av Stortingsvalg i det hele tatt, det eneste stedet der et enkeltmenneske kan klare å gjennomføre noe og overbevise andre råtne politikere er i et lite kommunestyre hvor det ikke hersker partipisk og finnes "proffe" politikere.

Skjønner godt at enkelte vil ha følelsen av å selge sjela si dersom man er DLF'er by heart, men samtidig går inn i f.eks. Høyre. Men samtidig ser jeg argumentet for å kunne overbevise disse konservative folkene at det finnes noe bedre. Det gjør man ikke ved å si som vanlige partifolk: Altså mitt parti mener....Da føler jeg at man bare stiller seg på bakbena, slik de fleste partirotter gjør i diskusjoner med motstandere fra andre partier. Innad i partiene kan diskusjonene være adskillig mer interessante....

ChristianHovden skrev:Har du lest om Jaabæk?

Joda, har alltid vært begeistret for den prinsippfaste karen, men hver til sin tid. Vi kan ikke sette oss i en tidsmaskin fra Petter Smart og skru tiden tilbake heller.

Når Høyrefolk vil bremse veksten i offentlige utgifter eller kanske redusere utgiftene bittelittegranne, mens SV-ere og FrP-ere vil øke de offentlige utgiftene, er det en selvsagt ting for et frihetsorientert menneske (legg merke til at jeg bruker et slikt begrep, rett og slett for å unngå de indre stridigheter f.eks. mellom DLF-ere og Fridemokrater og andre som JEG putter i samme frihetsbås) å påpeke at alle disse er til fare for enkeltmenneskets frihet. Men for meg er det en da en forskjell i hvor ille de er! Til nød ville jeg støtte de som er minst verst, for å si det slik.
Rune

Innlegg Vegard Martinsen 26 Jun 2005, 07:41

Rune:
Skjønner godt at enkelte vil ha følelsen av å selge sjela si dersom man er DLF'er by heart, men samtidig går inn i f.eks. Høyre. ... Når Høyrefolk vil bremse veksten i offentlige utgifter eller kanske redusere utgiftene bittelittegranne,

Vi er noe skeptiske til Høyre:

Høyre støttet røykeloven

Høyre vil tvinge igjennom kvinnerepresentasjon i private aksjeselskapers styrer, og vil tvangsoppløse dem hvis de ikke adlyder

Høyre støtter bioteknologiloven, som legger store begrensinger på viktig forskning

Høyre er imot at det skal være mulig å tjene penger på skoledrift

Høyre er tilhenger av barskogvern

Høyre støttet obligatoriske tjenestepensjoner

Høyre gikk inn for en økning av merverdiavgiften

Og vi minnes det perfekte Høyreslagord: "Vi vil ikke styre mindre, vi vil styre bedre!".
Vegard Martinsen

Innlegg Rune 26 Jun 2005, 07:53

Vegard Martinsen skrev:Vi er noe skeptiske til Høyre:

Høyre støttet røykeloven

Høyre vil tvinge igjennom kvinnerepresentasjon i private aksjeselskapers styrer, og vil tvangsoppløse dem hvis de ikke adlyder

Høyre støtter bioteknologiloven, som legger store begrensinger på viktig forskning

Høyre er imot at det skal være mulig å tjene penger på skoledrift

Høyre er tilhenger av barskogvern

Høyre støttet obligatoriske tjenestepensjoner

Høyre gikk inn for en økning av merverdiavgiften

Og vi minnes det perfekte Høyreslagord: "Vi vil ikke styre mindre, vi vil styre bedre!".

Hehe, husker godt det siste ja....det slagordet er ganske betegnende, men Høyre er stort, en sammenblanding av mange forskjellige interesser. Ser man på Høyres historie opp gjennom finner man perioder med mer "liberalisme" og andre med mindre.

Vegard Martinsen skrev:Kompromisser kan vi gjøre når vi sitter i Stortinget og våre egne forslag har falt; da kan vi f.eks. godta en liten skattereduksjon etter at våre forslag om store reduksjoner er falt

Akkurat det jeg ønsket å høre, men for meg står dette i motsetning til Rønnings utsagn

Per Anton Rønning skrev:DLF kan derfor ikke opptre som et tradisjonelt politisk parti, der man handler med hester.

Men nå bør ikke denne tråden gå off-topic til å bli en "hvor digg er Høyre"-tråd.

Litt tilbake til utgangspunktet: Det vandrer ganske sikkert ikke bare DLF-ere her i forumet. Hvordan sikrer andre frihetsinnstilte mennesker at de kan drive politikk i praksis på et lokalt plan? Og et mer konkret spørsmål: Hvor mange DLF-ere finnes i Buskerud?
Rune

Innlegg Per Anton Rønning 26 Jun 2005, 08:02

Rune skrev:Slik Rønning fremstiller kompromissløsheten som bør herske i DLF, burde enhver se problematikken som oppstår når DLF eventuelt trår inn i praktisk politikk. Det er rett og slett ikke mulig å unngå kompromissene, hestehandlene og mellomløsningene.

Hvorfor ikke? Det du forteller her viser jo at du fremmet dine forslag som falt mot din stemme. Det betyr ikke at man så må stemme for andre forslag i samme sak, man kan stemme mot dem.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester