Alternativ til gullstandard?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Alternativ til gullstandard?

Innlegg Onarki 01 Aug 2005, 15:55

Jeg har tenkt på noe som i utgangspunktet høres ut som en forlokkende idé, men som jeg ikke helt greier å få til å gå i hop logisk, nemlig et alternativ til gullstandarden.

Idéen bak gullstandarden er at man ønsker å ha en objektiv råvare som alltid vil være etterspurt, svært likvid, høy holdbarhet, som kan deles opp i en svært homogen mengde slik at det kan brukes som standard betalingsmiddel. Edelmetaller oppfyller dette kravet, især gull. Men det slo meg at en annen "råvare" som har disse egenskapene er aksjer. Hvorfor er det ikke mulig å lage en pengeenhet basert på aksjer/fond?

Fordelen med å basere seg på et sett med de beste likvide aksjene er at den relative prisingen mellom aksjene er kalkulert av markedet til en hver tid. Verdien på en pengeenhet basert på fond er altså like objektiv og virkelighetstilknyttet som verdien på gull.

Men en aksjepengeenhet ville hatt en formidabel fordel fremfor penger basert på gull: en taper ikke på å ha likvider. Det gir svært god avkastning å ha likvider. Dermed får man aksjeinvestering på kjøpet, samtidig som en har et likvid betalingsmiddel.

Jeg føler likevel at det er noe jeg har misforstått her, noe litt for godt til å være sant. Noen som har noen kommentarer?
Onarki

Innlegg Per Arne Karlsen 01 Aug 2005, 17:31

Jeg tror den store forskjellen mellom gull og aksjer er risikoen. Pengeenheten må være et sikkert lager for verdi. Aksjer har mye høyere risiko for å miste sin verdi enn gull. Det er derfor som det bør være, at man får lavere avkastning på bankinnskudd enn på aksjer.
Per Arne Karlsen

Re: Alternativ til gullstandard?

Innlegg Martin Johansen 02 Aug 2005, 07:17

Onarki skrev:Jeg føler likevel at det er noe jeg har misforstått her, noe litt for godt til å være sant. Noen som har noen kommentarer?

For det første har ikke DLF noen direkte invirkning på hvilken penge-standard som vil dominere, det er det opp til markede å avgjøre.

I et kapitalistisk samfunn vil en økning i produktiviteten sammen med en konstant pengemengde føre til en generell prisnedgang. Slik at det å ha penger gir minimum avkastning lik økningen i produktiviteten.

Det å bruke aksje/fond er ganske enkelt en overkomplisering. De som vil, kan putte pengene sine i slike ting under gullstandarden ugansett.
Martin Johansen

Re: Alternativ til gullstandard?

Innlegg Per Arne Karlsen 02 Aug 2005, 08:59

Martin Johansen skrev:I et kapitalistisk samfunn vil en økning i produktiviteten sammen med en konstant pengemengde føre til en generell prisnedgang. Slik at det å ha penger gir minimum avkastning lik økningen i produktiviteten.

Digresjon:

Pengemengden vil styres av tilbud og etterspørsel etter penger. Den vil normalt øke i takt med den økonomiske aktiviteten. Grunnen til dette er at man vil ha "fractional reserve banking" og at gullmengden vil øke noe. Bankene vil øke pengemengden f.eks. ved at pengene som personer og bedrifter har på innskuddskonti vil kunne lånes ut igjen.

Se Gold and Liberty av Salsman.

(Se også her. Sitat: "Recall that Ayn Rand (correctly) defined inflation as an "UNDUE expansion in the money supply," not as an expansion in the money supply per se.")
Per Arne Karlsen

Innlegg Lars-Erik Bruce 02 Aug 2005, 10:50

Aksjer som alternativ til gullstandard vil vel komme av seg selv, om det viser seg å være den mest fornuftige måten å foreta verditransaksjoner. Økonomi er et fag jeg vet lite om, men jeg ville tro at dette er et problem som løser seg automatisk i et fritt samfunn: Hvis noen ønsker å bruke aksjer som betalingsmiddel, og selgeren er villig til å godta aksjer som betaling, er det ingen som kommer til å legge en hindring for dette.
Lars-Erik Bruce

Innlegg Per Anton Rønning 02 Aug 2005, 15:18

LivEBad skrev:Hvis noen ønsker å bruke aksjer som betalingsmiddel, og selgeren er villig til å godta aksjer som betaling, er det ingen som kommer til å legge en hindring for dette.

Ved kjøp/salg av bedrifter forekommer det ofte at aksjer blir brukt som betalingsmiddel. Dersom Bedrift A kjøper aksjene i Bedrift B hender det ofte at aksjonærene i B får ut noe i kontanter, og resten i aksjer i det sammenslåtte selskapet A+B. Så kan aksjonærene i tidligere B enten selge aksjene eller sitte på dem.
Generelt sett er jeg skeptisk til å basere et samfunns betalingsmidler på usikre finansaktiva. Aksjer kan svinge mye, og dermed endres den verdimessige basisen for pengene i samme takt. Man er dessuten avhengig av at ingen av de bakenforliggende selskaper går konkurs.

Gullprisen svinger også en del, men ikke i samme grad som risikable aktiva. Og svingningene er lik for alle. Dessuten reflekterer ulike aksjer forholdene i ulike bransjer, samt ulik økonomisk utvikling for bedriftene i hver bransje.
Risikoen i aksjemarkedet kan dog reduseres ved å sette sammen aksjeporteføljer der avkastningen varierer i utakt med hverandre, (når noen stiger vil andre synke) og dette vil glatte ut de totale svingningene. Allikevel vil det være diskusjon om hva som er den beste porteføljen, og da kan det oppstå "valuta"kursproblematikk mellom
betalingsmidler basert på portefølje A og betalingsmidler basert på portefølje B.
Det er neppe særlig hensiktsmessig med betalingsmidler i en økonomi basert på ulikt verdigunnlag, med den konsekvens at bytteforholdet avviker fra 1:1.

Gull derimot er gull uansett hvor på kloden man befinner seg. Gull er 100% transparent, og gull noteres til en pris på verdensmarkedet, og er (som nevnt) lik for alle.
Dersom alle land baserer seg på gullstandard vil valutakursproblematikken i praksis forsvinne.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester