SV som regjeringsparti

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Arild Holta 08 Jan 2006, 16:10

Roar skrev:At to tredjedeler av norske journalister stemmer SV og rosemaler de i nesten enhver sammenheng, syntes glemt.

Jeg trodde ca 70% stemte røde parti.

Stemmer 2/3 SV?!?

Det ville gledet meg å få det dokumentert - om galskapen er tilfelle.
http://r-b-v.net - Redd Barna Våre
Vern barna fra et omsorgsfascistisk barnevern!
(ps: Er ofte uenig med objektivister og "DLF'er". Men DLF er trolig beste parti i "partijungelen"?)
Brukerens avatar
Arild Holta

Innlegg Vegard Martinsen 12 Jan 2006, 14:15

Nettavisen publiserer igjen (12/1) en vurdering av regjeringens medlemmer:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 532549.ece

Fire enere i SV

Utviklingsminister Erik Solheim er den eneste SV-statsråden som får godkjent av våre lesere. Her er lesernes terningkast over Stoltenberg-regjeringen.

<snip>

Terningkast 1:
Finansminister Kristin Halvorsen (SV)
Kunnskaps- og oppvekstminister Øystein Djupedal (SV)
Miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV)
Fornyelseminister Heidi Grande Røys (SV)
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 15 Jan 2006, 08:52

VG 15/1-06

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138351

Hver fjerde tror Regjeringen sprekker

Alt oppstyret rundt Regjeringen har fått mange velgere til å tvile på om Jens Stoltenberg klarer å holde troppene samlet fremt til neste stortingsvalg. ....

En meningsmåling som Opinion AS har gjort for Bergens Tidende viser at hver fjerde velger tror Regjeringen bryter sammen før neste stortingsvalg høsten 2009. ...

SV-velgerne ser ut til å ha best tro på dagens regjering. Hele 91 prosent av SVs velgere tror regjeringen klarer seg gjennom hele perioden. Arbeiderpartifolk og Senterparti-velgere er nesten like optimistiske, skriver Bergens Tidende.
Sist endret av Vegard Martinsen den 15 Jan 2006, 08:56, endret 1 gang
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 15 Jan 2006, 08:55

Aftenposten 15/1-06

Ut etter 30 SV-år
SVs varaordfører i Tromsø, Pia Svensgaard (50), melder seg inn i Ap. - Kan tenke meg at det oppleves som et svik, sier Svensgaard.

Mange av delegatene til årsmøtet i Tromsø SV bråvåknet i går morges da de leste Nordlys' overgangs-intervju med Svensgaard.

- Det er ikke SV, men jeg som har forandret meg. Landsmøtet i fjor var en oppvåkning. Jeg følte meg veldig fremmedgjort i forhold til programmet som jeg ikke kunne innestå for. Det har vært viktig for meg å være ærlig overfor meg selv og partiet, sier Svensgaard, som har stemt SV i 30 år.

- Jeg er fortsatt glad i SV, og har hatt det veldig bra der. Det er mange kjempeflotte folk i SV jeg kommer til å savne. Jeg håper jeg fortsatt vil ha dem som venner, sier hun.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 198280.ece
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 17 Jan 2006, 14:05

Nettavisen 17/1-06: SV uten nestleder

Mens SV rammmes av den ene krisen etter den andre, er partiets nestleder på ferie i Paris i to og en halv måned.

- Jeg har rett og slett fri. Landsstyret har valgt meg fra 18. februar, sier Audun Lysbakken på telefon fra Paris til TV 2 Nettavisen.

Det ble en akutt lederkrise i SV da både SV-lederen Kristin Halvorsen og nestlederen Øystein Djupedal ble statsråder i oktober. I tillegg ble partisekretær Bård Vegard Solhjell utnevnt til statssekretær.

Kristin Halvorsen fortsatte som partileder, men det er ingen tvil om at det har vært svært vanskelig for henne å kombinere ledervervet og en ny, krevende finansministerjobb.

I november valgte landsstyret i SV Audun Lysbakken til ny nestleder og Edle Daasvand Skjæveland til ny partisekretær i november.

Skjæveland er på plass på partikontoret rett ved Egertorget i Oslo. Men Lysbakken, som avslo Halvorsens ønske om å bli med i regjeringen, er fortsatt på ferie i Paris.

Fra bordbønn til boikott
SV har aldri sittet i regjering før, og overgangen fra å være et opposisjonsparti til å bli et regjeringsparti har på mange måter vært sjokkartet for partiet. Lista over bråket spenner fra Djupedals uttalelser om bordbønn og foreldres oppdragelse av barn, til krangel om Vestre Vollene, Kristin Halvorsens boikott av Israel og miljøminister Helen Bjørnøys uttalelser om Goliat.

Kjemper mot oljeboring
Og krisene er på ingen måte over for partiet. Regjeringen skal legge fram forvaltningsplanen for oljeboring i Barentshavet før påske. Mens statsminister Jens Stoltenberg (Ap) er ivrig tilhenger av oljeboring i nord, vil SV kjemper mot en framtidig. Men Lysbakken vil ikke si noe om boringen.

- Jeg uttaler meg ikke noe før den 18. februar. Jeg har ingenting å melde, sier Lysbakken.

- Er det uheldig for SV at du som nestleder har fri mens det stormer mye rundt partiet, og Kristin Halvorsen er blitt hardt presset i sin rolle som både SV-leder og statsråd?

- Landsstyret har valgt meg fra 18. februar. Det er jo den situasjonen vi var i da det ble endringer i partiledelsen, og jeg ble valgt på kort varsel. Verken jeg aller andre hadde mulighet til å starte på kort varsel, sier Lysbakken.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 536387.ece
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 18 Jan 2006, 08:46

Jagland hardt ut mot SV i aviskronikk

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=300725

Stortingspresident Thorbjørn Jagland retter en bredside mot SVs utenrikspolitikk generelt og ønsket om boikott av Israel spesielt i en aviskronikk i Aftenposten onsdag.

Stortingspresidenten mener SV bare vil følge FN når det passer partiet, noe SV gjentatte ganger har kritisert USA for å gjøre. Han mener SV er nødt til å tilpasse sin utenrikspolitikk til den politikk regjeringen fører.

- At SV fører en utenrikspolitikk i strid med regjeringens linje, blir et større problem for partiet enn for regjeringen. Et parti i posisjon som til stadighet ikke får gjennomført sin politikk, vingeklipper seg selv.

Det vil være mye bedre for SV å bringe seg selv på linje med regjeringens politikk og det som til enhver tid er offisiell FN-politikk, utdyper Jagland i et intervju med Aftenposten.

Han mener SV handler i strid med FN ved å gå inn for en ensidig boikott av Israel.

- Vi har alltid fulgt den politikk at vi følger vedtakene i Sikkerhetsrådet. SVs politikk går i praksis ut på å følge FN når man vil og når det passer. Det er et fundamentalt brudd på norsk utenrikspolitikk, sier stortingspresidenten.

SVs utenrikspolitiske talskvinne Ågot Valle sier Jagland må ha misforstått, og viser til at partiet ønsker en forbrukerboikott av Israel - ikke en ensidig norsk stat-til-stat-boikott.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 24 Jan 2006, 13:13

Aftenposten: Nye krangler står i kø

I hundre dager har Regjeringen Stoltenberg brukt rødgrønn malerkost på Norge. Tabbene kom fort, og problemsakene står i kø de neste månedene.

Før het det seg at statsråder, statsministre, ordførere og andre politikere skulle få arbeide i ro og fred i hundre dager. De skulle få tid til å sette seg inn i sakene, få tid til å tenke. Journalister skulle følge med, men ikke sette inn skytset før denne lille milepæl var passert. Men slik er det ikke lenger. De rødgrønne statsrådene fikk vel knapt hundre timer før tabbelisten ble påbegynt.

100-dagersbursdagen blir tabbe-oppsummerende. Men også resten av året vil bli preget av problemsaker. Det blir tøffe konflikter mellom statsråder, mellom de rødgrønne partiene på Stortinget og mellom statsråder og stortingsrepresentanter. Og ikke minst mellom statsråder og Regjeringen som helhet og dens støttespillere i fagbevegelsen. De tre partilederne skal ut i konflikter i kraft av sine fagområder, men like ofte på vegne av sine partier som ledere. Mye ble avklart under forhandlingene på Soria Moria, men absolutt ikke alt:

....

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 204689.ece
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 28 Jan 2006, 14:12

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 546108.ece

Nettavisen 28/1-06: Soria Moria-forslag ulovlig

Deler av Soria Moria-erklæringen bryter med norsk lov, hevder statlig fond.

Bergens Tidende skriver i dag at deler av Soria Moria-erklæringens mål om at statlige fond skal selge festetomer under markedspris er lovstridig.

Opplysningsvesenets fond eier en rekke av kirkens eiendommer, og direktør Egil K. Sundbye er klar på at regjeringen verken kan eller bør pålegge fondet å selge.

- Vi mener det er lovstridig om vesentlige deler av fondets verdier gis bort til tilfeldige personer, sier Sundbye til Bergens Tidende.

Ifølge Sundbye kan fondet tape 480-650 millioner kroner hvis de blir tvunget til å selge.

Opplysningsvesenets fond har sett på de juridiske sidene av regjeringens ønsker, og advokat Frode A. Innjord har konkludert med at forslaget fra erklæringen er i strid med grunnloven.

Det er først og fremst prisfastsettelsens grunnlag i erklæringen det sås tvil om, men Justisdeperatementets lovavdeling skal ikke være enig i at forslaget er lovstridig.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 31 Jan 2006, 08:52

Nettavisen 31/1-06: "Vi har vært navlebeskuende"

Finansminister og partileder Kristin Halvorsen tar selvkritikk på vegne av SV.

Halvorsen mener SV har gjort mange feil etter at de kom i regjering. SV har vært for opptatt av seg selv, og for lite fokusert på å få gjennom viktige saker, mener hun.

- Vi har gjort feil. Vi har vært opptatt av å vise hva som er forskjellen på SVs politikk og regjeringens, sier Halvorsen til Dagbladet.

Halvorsen mener også at SV har vært for lite flinke til å ta æren for regjeringens politikk der det har vært grunnlag for det. Halvorsen tror de mange feilgrepene skyldes at partiet har vært gjennom en lang og smertefull omstilling fra opposisjonsparti til regjeringsparti.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 547777.ece
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 03 Feb 2006, 15:18

Minileder i Dagens Næringsliv 1/2-06:

Nok en SV-politiker trekker seg fra regjeringsapparatet. Kjetil Bjørklund gir seg som politisk rådgiver i Miljøverndepartementet fordi han "har et ønske om å jobbe grundigere og dypere med politikk".

Det er jo fryktelig forstyrrende å måtte styre landet når du egentlig vil drive med politikk.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 13 Feb 2006, 12:57

Nettavisen 13/2-06

Kun halvparten av SV-velgerne fra sist stortingsvalg ville stemt på partiet nå.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 558367.ece
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 04 Mar 2006, 10:00

Lukket SV-nettverk mot egen regjering

Et lukket nettverk på SVs venstrefløy organiserer kampanjer mot sin egen regjering. Gruppen har arbeidet systematisk for å fjerne partitopper. Flere medlemmer deltar på møter hos Knut Kjeldstadli.

Dagsavisen kan i dag avsløre at en gruppe på SVs venstrefløy organiserer kampanjer mot regjeringens politikk, og mot partiets ledelse. Det foregår på den lukkede e-postlisten Systemkritisk Forum (SF).

Dagsavisen har gjennom deltakere på listen fått tilgang til en rekke innlegg fra 2003 fram til nå. 50-60 venstreradikale SV-ere fra hele landet deltar. Etter at SV gikk inn i regjeringen, er mye av venstresidens kritikk blitt formulert her, og brukt i kronikker og innlegg. Her ble det også mobilisert til demonstrasjonen mot regjeringens vedtak om å sende jagerfly til Afghanistan.

I flere runder har en rekke deltakere på listen organisert arbeid for å kaste hele eller deler av partiledelsen – inkludert Kristin Halvorsen.

For å delta på e-postlisten må du «ærlig slutte deg til» forumets politiske plattform. Blant formålene er: «Diskutere, formulere og fremme sosialistisk politikk som bryter med borgerskapets interesser og kapitalismens logikk».

Deltakerne på listen omtaler seg som SF-ere og «vi». Med en politisk plattform og organisert virksomhet, ligger de svært nær å være en fraksjon i partiet.

Kristin Halvorsen deltok på årsmøtet i Oslo SV i går kveld, men partilederen ønsket ikke å si noe om nettverket eller kampanjen de har hatt både mot henne selv, andre i partiledelsen eller regjeringens politikk.

– Dette kjenner jeg ikke til, og jeg har ingen kommentar, sa Halvorsen til Dagsavisen.

Møter hos Kjelstadli

Den siste erklærte fraksjonen i SV – «Nettverk mot høyredreining» – ble nedlagt på landsmøtet i 2001. Etter å ha fått inn flere radikale kandidater i SV-ledelsen, gjorde Knut Kjeldstadli dette klart fra talerstolen.

Nå videreføres dette gjennom e-postlisten, og på møter hjemme hos Kjeldstadli. Han understreker at han selv ikke deltar på SF, men ifølge andre kilder deltar flere av SF-erne fra Oslo på møtene hos Kjeldstadli.

– Ja, noen mennesker har kommet sammen, spist middag og snakket sammen. Det er åpenbart at andre miljøer i partiet snakker sammen og tar initiativer, sier Kjellstadli.

Han sammenligner med den såkalte Majorstua-kanalen som Erik Solheim tok initiativ til i 2004.

Ifølge Kjelstadli har det vært en håndfull møter hjemme hos ham de siste årene. Oppunder ti personer «fra ulike miljøer i Oslo» har deltatt.

– Vi diskuterer verden og partiet, sier Kjelstadli. Han vil ikke gå mer i detalj, men avviser at utskiftninger i partiledelsen har vært tema. Han benekter også at dette er en fraksjon.

– Dette er ikke noe fast landsomfattende nettverk som det vi hadde fram til 2001. Hvis man med fraksjon mener en fasttømret politisk plattform og en fast organisasjon, så er det ikke det, sier han.

Kamp i Oslo SV

Som Dagsavisen skrev i går braker høyre- og venstresiden sammen på Oslo SVs årsmøte i helgen. I dag blir det avgjort om de moderate i Oslopartiet klarer å få flertall i styret. Det blir kampvotering på tre plasser.

Kjelstadli peker på en «svært høy telefonaktivitet» fra høyresiden før helgens årsmøte. Torgeir Holgersen, som sitter i styret i Oslo SV, har skrevet en rekke innlegg på SF (se egen sak). Han står for det han har skrevet, men reagerer på at noen i nettverket har lekket til Dagsavisen.

– Det er ukameratslig. Det bryter med etikken for interne debattlister, og er en svertekampanje jeg synes dårlig om, sier han, og understreker at han støtter Soria Moria-erklæringen.

Tidligere partisekretær Bård Vegard Solhjell, nå statssekretær ved Statsministerens kontor, godkjente i sin tid å ha en lenke til SF på SVs hjemmesider. Han fastholder at det er riktig med takhøyde.

Dagens partisekretær fører videre dette synet.

– SV skal være et åpent parti. Vi vet at det foregår debatter om folkevalgte og tillitsvalgte. Det er ikke aktuelt å legge bånd på dette, sier Edle Daasvand, som sier hun ikke har sett innholdet på SF.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1981941.ece
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 09 Mar 2006, 08:23

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/09/460146.html

Stoltenberg knuste SVs kraftdrøm

Jens Stoltenberg knuste finansminister Kristin Halvorsens ønske om nye runder for et svensk-norsk marked for grønne sertifikater på elektrisk kraft.

Halvorsen, SVs frontkjemper i striden om grønne sertifikater, måtte bite i seg et nederlag da olje- og energiminister Odd Roger Enoksen valgte å bryte forhandlingene med Sverige om et felles marked for grønne sertifikater. Etter det Dagbladet forstår ville ikke Halvorsen skrape prosjektet slik Enoksen - med tung støtte fra Stoltenberg - nå har gjort.

SV mente det var grunn til nye runder med svenskene for å få et bedre resultat.-  Vi vil ikke gå videre med dette nå, fastslår Enoksen overfor Dagbladet.

Et marked for slike sertifikater, som gir produsenter av ny og fornybar energi mer penger for kraften de ftrer inn på nettet, var en av SVs seire fra Soria Moria. I erklæringen heter det: «Regjeringen vil innføre et pliktig grønt sertifikatmarked for ny fornybar energi og mini- og mikrokraftverk.»

Kilder sier Jens var med på formuleringen, men at han seinere er blitt klar i sin motstand - ikke bare på grunn av vanskene i forhandlingene med Sverige, men fordi han nå er skeptisk til hele ideen med grønne sertifikater.

Etter det Dagbladet forstår mener Stoltenberg at grønne sertifikater ikke er veien å gå for å nå målet om mer ren energiproduksjon. Han skal også være bekymret for at grønne sertifikater vil øke folks strømregning.

....
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 13 Mar 2006, 16:42

Nettavisen 13/3-06: Ignorerer SVs partipisk

Partifeller i SV er sinte på Rolf Reikvam, men han står fast på at statsråd Helen Bjørnøy bør bli biskop.

- Jeg har sagt at det er et godt forslag, og jeg har ikke endret standpunkt. Jeg hadde regnet med noen reaksjoner, men det var en overraskelse at folk i mitt eget parti skulle hisse seg opp, sier Reikvam til TV 2 Nettavisen.

Reikvam mener at miljøvernminister Bjørnøy vil kunne søke permisjon hvis hun skulle bli utnevnt som ny biskop i Hamar.

- Som biskop ville Bjørnøy bli embedskvinne, og hun kunne søke permisjon på lik linje som når fylkesmenn blir utnevnt. Hvis hun vil fortsette som statsråd, så gjør hun det. ....

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 582449.ece
Vegard Martinsen

Innlegg BHS 14 Mar 2006, 11:37

Nytt nederlag for kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV):
http://forbruker.no/jobbogstudier/studi ... 248161.ece
In Reason We Trust!
BHS

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest