Et spørsmål om DLF

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Et spørsmål om DLF

Innlegg Joshua3 07 Des 2005, 09:00

Hei

Jeg lurer på en sak som er litt viktig for meg. Mulig det finnes svar på dette en eller annen plass på sidene til DLF, men av erfaring er det ofte enklest og raskest å få klare svar på et forum.

Hva er DLF's syn på u-hjelp og sletting av u-landsgjeld?

Anser meg selv som veldig liberal, og har lest over en del av partiprogrammet til DLF, og kjenner igjen veldig mye av mine egne holdninger og verdier der. Denne saken er imidlertid veldig viktig for meg, og hadde vært fint å fått et eller flere svar på dette. Gjerne noen konkrete eksempler på standpunkter også, fra politikken ti DLF.

På forhånd takk:)
Joshua3

Re: Et spørsmål om DLF

Innlegg Vegard Martinsen 07 Des 2005, 09:11

Joshua3 skrev:Hei

Jeg lurer på en sak som er litt viktig for meg. Mulig det finnes svar på dette en eller annen plass på sidene til DLF, men av erfaring er det ofte enklest og raskest å få klare svar på et forum.

Hva er DLF's syn på u-hjelp og sletting av u-landsgjeld?

Vi er imot all statlig u-hjelp.

Ang u-landsgjelden, så har vi ingen sterke følelser om dette. Med vår politikk ville gjelden ikke ha eksistert.

Dersom gjelden må betales, vil det ramme skattebetalerne i de fattige landene. Dersom den ettergis, vil det ramme skattebetalerne i de rike landene.

Det er kanskje rettferdig at gjelden ettergis fordi skattebetalerne i de rike land har valgt de politkere som er ansvarlige for gjelden, mens skattebetalerne i de fattige land ofte ikke har valgt sine politikere.

Det som dog er viktig å legge vekt på er at å ettergi gjelden vil sende et signal til seriøse låntagere om at det lønner seg å være useriøs; og dette vil være svært uheldig.

Så mht ulandsgjelden er det gode argumenter på begge sider. Men det det er snakk om her er at liberalister bes om å løse et problem som sosialister har skapt. Vi synes at sosialistene burde få rydde opp i sitt eget rot, men dette gjør de aldri og det er de heller aldri i stand til.
Vegard Martinsen

Innlegg simon 07 Des 2005, 09:27

Vi vil forholde oss til ulandsgjeld på samme måte som et annet konkursbo.

Gjelden skal IKKE ettergis så lenge de regimer som Norad har støttet sitter ved makten, og uføret fortsetter.

Ved et regimeskifte, når og hvis folket har valgt en ny linje med respekt for eiendomsrett og handel, kan det nye regimet søke om "konkursbehandling". Det vil si at de bør forhandle om ettergivelse av gjeld, som ble påført landet av de tidligere makthaverne. Dersom det reellt foreligger en ny giv, som gir håp om frihet og velstandsøkning bør det imøtekommes.
simon

Innlegg Lars-Erik Bruce 23 Sep 2008, 12:49

Hvordan er det når myndigheter låner penger i det hele tatt, og betaler tilbake lånet med skattepenger? Dette er vel illegitimt uansett, og det burde være låners ansvar hvis gjelden ikke blir betalt tilbake?

Dersom gjelden må betales, vil det ramme skattebetalerne i de fattige landene. Dersom den ettergis, vil det ramme skattebetalerne i de rike landene.

Vil ikke dette ramme bankene som har gitt ut lånet, og ikke skattebetalerne? Bankene kan jo være statlige, for så vidt.

Det som dog er viktig å legge vekt på er at å ettergi gjelden vil sende et signal til seriøse låntagere om at det lønner seg å være useriøs; og dette vil være svært uheldig.

Vil det ikke også sende et signal til de som låner bort at det er risikabelt å låne penger til myndigheter (i sær diktatorer og lignende)? Hvis det er de som låner bort pegner som får svi, vel og merke.
Lars-Erik Bruce

Innlegg Wilhelm Hagerup 23 Sep 2008, 13:43

simon skrev:Vi vil forholde oss til ulandsgjeld på samme måte som et annet konkursbo.

Gjelden skal IKKE ettergis så lenge de regimer som Norad har støttet sitter ved makten, og uføret fortsetter.

Ved et regimeskifte, når og hvis folket har valgt en ny linje med respekt for eiendomsrett og handel, kan det nye regimet søke om "konkursbehandling". Det vil si at de bør forhandle om ettergivelse av gjeld, som ble påført landet av de tidligere makthaverne. Dersom det reellt foreligger en ny giv, som gir håp om frihet og velstandsøkning bør det imøtekommes.

Dette var et meget fornuftig standpunkt som jeg gir min fulle støtte til. Det må imidlertid tas med i betraktningen at det kan være private kreditorer, slik at reglene utformes forutsigbare og rettferdige for disse også.
Med hilsen
Wilhelm Hagerup

"An artist reveals his naked soul in his work. "
Ayn Rand
Wilhelm Hagerup

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester