Nytt om drivhuseffekten

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Per Anton Rønning 24 Des 2006, 10:09

Vegard Martinsen skrev:Ok, men gjennomsnittstall sier at folk som ikke spiser kjøtt lever lenger og er langt mindre syke enn de som spiser kjøtt.

Snakker vi da om fett eller magert kjøtt? Med magert kjøtt tenker jeg f.eks på svinefilet, roastbeef, kylling o.l.
Så er spørsmålet videre: Den knusktørre ørkenvandring som livet uten kjøtt er, kan den berettige noe få års lengere liv? Et liv i lede?

Noen dør for tidlig, noen dør for sent. Men ennå er denne lære ukjent:
Dø i rette tid! Men, den som ikke vet å dø i rette tid, hvordan kan han leve i rette tid? TIl disse overflødige vil jeg si: Det var bedre om de ikke var født.
Also sprach Zarathustra
:-)

GOD JUL!
MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 24 Des 2006, 11:33

Per Anton Rønning skrev:
Vegard Martinsen skrev:Ok, men gjennomsnittstall sier at folk som ikke spiser kjøtt lever lenger og er langt mindre syke enn de som spiser kjøtt.

Snakker vi da om fett eller magert kjøtt?

Jeg vet ikke om disse undersøkelsene har skilt mellom disset typene kjøtt, men jeg vil ikke tro det. Man har så vidt jeg vet kun sett på vegetarianerer vs ikke-vegetrianere, og da er konklusjonen klar: vegetarianerne er mindre syke og lever lenger.

Jeg vil dog tro at magert kjøtt er mindre skadelig enn fett kjøtt

Den knusktørre ørkenvandring som livet uten kjøtt er, kan den berettige noe få års lengere liv? Et liv i lede?

Hva man liker av mat er i stor grad et resultat av hva man er vant til. Det sunneste ville nok vært om man ikke vennet segt til å like kjøtt, men det er da noe ens foreldre måtte ha lært en opp til.

Å legge om etter å ha spist kjøtt i noen tiår er nok vanskelig, og jeg har ikke gjort det; jeg spiser fortsatt kjøttkaker, biff, etc.

Å legge om kan også føre til stress, og stress er også skadelig.

Så man kan etter mitt syn nyte juleribba med god samvittighet.
Vegard Martinsen

Innlegg Per Anton Rønning 24 Des 2006, 13:08

Vegard Martinsen skrev:Hva man liker av mat er i stor grad et resultat av hva man er vant til. Det sunneste ville nok vært om man ikke vennet segt til å like kjøtt, men det er da noe ens foreldre måtte ha lært en opp til.

Vanens makt er nok betydelig. Men det kan også komme litt an på legningen.
Så langt har det ikke feilt meg noe særlig, så jeg har holdt meg frisk (når vi ser bort fra de vanlige virussykdommene som kommer med jevne mellomrom) til tross for et helt liv som kjøttspiser.
Men vi hører jo også historier om folk som lever til de er 90 år og har røkt hele livet, mens andre dør av lungekreft i tidlig alder.
Så organismen er ulikt innrettet fra individ til individ.

Å legge om kan også føre til stress, og stress er også skadelig.

Stress er faktisk en av de faktorene som fører til at man går opp i vekt, noe alle kanskje ikke er klar over.

Så man kan etter mitt syn nyte juleribba med god samvittighet.

Ja, jeg tar sjansen på det i år også.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 24 Des 2006, 15:04

Per Anton Rønning skrev:
Vegard Martinsen skrev:Hva man liker av mat er i stor grad et resultat av hva man er vant til. Det sunneste ville nok vært om man ikke vennet segt til å like kjøtt, men det er da noe ens foreldre måtte ha lært en opp til.

Vanens makt er nok betydelig. Men det kan også komme litt an på legningen.

Jeg er helt enig i dette.

Så langt har det ikke feilt meg noe særlig, så jeg har holdt meg frisk (når vi ser bort fra de vanlige virussykdommene som kommer med jevne mellomrom) til tross for et helt liv som kjøttspiser.

Ja, ikke alle er like utsatt. Dette har med kroppens fysikk å gjøre, f.eks. er det slik at personer med blodttype null tåler kjøtt bedre enn folk med andre blodtyper.

Men vi hører jo også historier om folk som lever til de er 90 år og har røkt hele livet, mens andre dør av lungekreft i tidlig alder.
Så organismen er ulikt innrettet fra individ til individ.

Ja, det er slik.

Og vil man absolutt røyke og vurderer fordelene ved dette høyere enn å la være, selv om det øker sannsynlighten for sykdom/tidlig død, så er det bare å gjøre det. Tilsvarende gjelder ved de fleste andre aktiviteter, inkludert kjøttspising, hanggliding, flyreiser, fjellklatring, boksing, etc.
Vegard Martinsen

Innlegg Frihets-fanatikeren1 25 Des 2006, 16:11

Spør du meg vil jeg si at alt som er usunt smaker godt og alt som er sunt smaker dritt....
«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg Frihets-fanatikeren1 25 Des 2006, 16:14

Hva med han 115 åringen i California som levde på kjøtt og junk food?
«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg Vegard Martinsen 25 Des 2006, 16:55

Frihets-fanatikeren1 skrev:Hva med han 115 åringen i California som levde på kjøtt og junk food?

Det kan godt ha skjedd. Men de fleste som har levet slik har dødd svært tidlig. Det er så store individuelle forskjeller at man ikke kan trekke ut implikasjoner av enkelteksempler, man må se på gjennomsnitt for store grupper.

Sammenlign med Lotto: det er alltid noen som vinner, men sannsynligheten for at du skal vinne er mindre enn mikroskopisk.

Det er mulig at en bestemt person kan leve godt og lenge uten å spise vegatbilier samtidig som har røyker 50 om dagen. Men det er også sikkert at de fleste som lever på denne måten lever kort og er ofte syke.

Man bør ha all frihet til å selv velge hvordan man skal leve, men man bør vel stille seg følgende spørsmål: hvordan bør jeg leve/hva bør jeg spise for å øke sannsynligheten for å leve lenge og for å redusere sannsynligheten for å bli syk?
Vegard Martinsen

Innlegg Frihets-fanatikeren1 25 Des 2006, 19:32

Vet egentlig ikke om han var 115 år men han var Kalifornias eldste.......

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg Tocqueville 27 Des 2006, 14:41

Per Anton Rønning skrev:
Tocqueville skrev:Nå er det snakk om det forbruket vi har idag av kjøtt. Vi spiser mer enn det vi trenger, og dette skaper et fedmeproblem. Vi får i oss alt for mye kalorier i forhold til det kroppen trenger.

Dette er mer komplisert enn som så. Kjøtt er primært kilde for proteiner, kroppens byggestener, Spiser man magert kjøtt er ikke risikoen for fedme så stor. Fett og karobydrater derimot er langt større kilder til fedme.
Sukkerholdige leskedrikker, sjokolade og brød kan kan være betydelige fedmekilder, avhengig av inntaket. Også såkalt "junk food".

En god regel: Fyll halve tallerkenen med hovedretten (hva det enn måtte være), fyll den andre halvparten med grønnsaker. Vær forsiktig med poteter. Forsyn deg kun en gang.
Fremtiden i våre hender har nok et overforenklet syn på verden, men det må de ha dersom de skal klare lage dommedagsprofetier ut av dette, for å piske oss til lydighet.

MVH
PAR

Selvsagt skal vi ete kjøtt, for det trenger vi. Følge kostsirkelen, man trenger alt fisk, fugl, svin, grønnsaker, søtsaker osv. men det som er problemet idag er at mange overfyller kvoten med f.eks Hamburgere, dette problemet er dog størst blant de lavere utdannede i USA da det er junkfooden som er billigst, og man er uopplyst i tillegg.
Brukerens avatar
Tocqueville

Innlegg Tocqueville 27 Des 2006, 14:43

Frihets-fanatikeren1 skrev:Vet egentlig ikke om han var 115 år men han var Kalifornias eldste.......

Man finner alltid noe som går imot tallene. Legger jeg frem en statistikk om f.eks røyking så kan man jo blant annet trekke frem en av Norges eldste mennesker som svarte hva han hadde gjort for å bli så gammel, så svarte han at han hadde levd livet i sus og dus og drukket og røykt, og røykte en 20 pakning om dagen. Det vil alltids finne avvik fra normalen
Brukerens avatar
Tocqueville

Innlegg Vegard Martinsen 27 Des 2006, 15:13

Tocqueville skrev: Selvsagt skal vi ete kjøtt, for det trenger vi ...

Jeg er enig i at kjøtt er godt, men strengt tatt så trenger vi ikke kjøtt. Folk som overhode ikke spiser animalske produkter lever godt og lenge og med lite sykdom.

Kjøtt inneholder noen stoffer vi trenger, men det er mulig å få alle disse fra vegatabilier. Men kjøtt, spesielt rødt kjøtt, inneholder mye stoffer som mennesker helst ikke bør innta.
Vegard Martinsen

Innlegg Tocqueville 27 Des 2006, 15:20

Vegard Martinsen skrev:

Jeg er enig i at kjøtt er godt, men strengt tatt så trenger vi ikke kjøtt. Folk som overhode ikke spiser animalske produkter lever godt og lenge og med lite sykdom.

Kjøtt inneholder noen stoffer vi trenger, men det er mulig å få alle disse fra vegatabilier. Men kjøtt, spesielt rødt kjøtt, inneholder mye stoffer som mennesker helst ikke bør innta.

Ja, men kjøtt er ikke skadelig i rette kvanta, og man bør da kunne få ete hva man måtte ønske da, vi må bare lære og begrense mengden vi inntar. Som du sier da spesielt på rødt kjøtt.

Problemet er da spesielt inntak av hamburgere og slikt, nå har kineserne for alvor blitt burgersultne, og når over 1 milliard mennesker vil ha hamburgere som krever langt mer energi å produsere enn ris, så blir det store problemer for verden. Er nok det fremtiden i våre hender sikter til. Tviler på at selv fremtiden i våre hender mener at vi skal slutte å spise kjøtt, bare spise mindre enn tidligere, og spise sunnere.
Brukerens avatar
Tocqueville

Innlegg Vegard Martinsen 28 Des 2006, 09:58

Tocqueville skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Ja, men kjøtt er ikke skadelig i rette kvanta, og man bør da kunne få ete hva man måtte ønske da, vi må bare lære og begrense mengden vi inntar. Som du sier da spesielt på rødt kjøtt.

Problemet er da spesielt inntak av hamburgere og slikt, nå har kineserne for alvor blitt burgersultne, og når over 1 milliard mennesker vil ha hamburgere som krever langt mer energi å produsere enn ris, så blir det store problemer for verden. Er nok det fremtiden i våre hender sikter til. Tviler på at selv fremtiden i våre hender mener at vi skal slutte å spise kjøtt, bare spise mindre enn tidligere, og spise sunnere.

Det er mye riktig i det Tocqueville skrive over, men la meg bare tilføye et par ting:

Han skriver
Ja, men kjøtt er ikke skadelig i rette kvanta
.

Så vidt jeg vet er det slik at for noen er kjøtt i små kvanta svært lite skadelig. (Den som vil vite mer om dette kan lese bøker av typen "Blodtypedietten").

Han skriver også
... og man bør da kunne få ete hva man måtte ønske da ...

Jeg er enig i at man bør absolutt få spise hva man måtte ønske. Men dette ønsket er ikke til hinder for at man også bør kunne si at noe som mange liker å spise, er usunt.
Vegard Martinsen

Drivhus / tørkehus

Innlegg Marianne Skånland 28 Des 2006, 16:32

28. desember 2006

Drivhus – tørkehus

Det er en artikkel i Klassekampen i dag av en George Monbiot, med tittelen Ikke nok vann. Det dreier seg om hva noen nå tror blir totalresultatet av mere tørke noen steder, mere regn andre steder.

Jeg ser ikke artikkelen på Klassekampens nettsider. Men den kan jo komme senere kanskje.

Marianne Skånland

Innlegg Tor Fredrik 28 Des 2006, 18:01

Det er ikke faktisk for lite vann, det blir bare ikke utnyttet. Havet er fullt av vann som kan avsaltes.
Tor Fredrik

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester