Kryptomeus skrev:: noe som tyder på at de har gode dyder og verdier i det praktiske liv.
Det er litt ymse.
Av negative sider med kinesisk kultur sitter jeg med et inntrykk av at mange kinesere er svært overtroiske, og især numerologi. Dette gir seg utslag i merkelige ritualer som lykketall (på bilskilt o.l.) og en irrasjonell fascinasjon for gambling. Her er det nok en del å arbeide med.
: mulig, hvordan gjør man det i praksis? Hvis Kina virkelig kan
: påvirkes burde liberalister sette inn ressurser på å påvirke dette
: landet i riktig retning.
Det er ett svar på dette spørsmålet: Skoler!
Dette var et noe uventet svar, fordi det er "bottom up." Det jeg tenkte på i første rekke var måter å påvirke kommunistpartiet slik at det innføres frihet "top down." Jeg tenkte noe i retning skrive bøker for, holde foredrag for og på andre måter spre idéer i kommunistpartiet. Er dette mulig?
Når det gjelder skoler ser jeg jo helt klart viktigheten av denne, men det hørtes mye lettere ut å påvirke noen få tusen viktige sjeler i kommunistpartiet enn å utdanne 900 millioner kinesere.
Jeg ser for meg at utdanning av kinesere må kunne gjøres LØNNSOMT for at det skal monne. Det jeg tenkte var følgende: man sponser utdanningen til en fattig kineser, gjerne inkludert universitet, mot at man får en viss prosent av lønna (privat "skatt" om en vil) når vedkommende er i jobb en gang i fremtiden. Er slike kontrakter mulig å overholde og opprettholde i Kina og med det kinesiske rettsvesen?
I det indre av Kina har man en bondebefolkning på rundt regnet 900 millioner mennesker, og av barna som vokser opp her fullfører mange ikke de obligatoriske ni år, enda færre fullfører videregående og de aller færreste fullfører en universitetsutdannelse. Dette står i skarp kontrast til bysamfunnene langs østkysten, som er svært velfungerende og har en infrastruktur som ikke bare nærmer seg Vestens, men som på enkelte områder begynner å overgå Vestens.
Slik jeg har forstått det er det økonomiske soner i Kina som grovt sett kan oppsummeres som følger: frihet på østkysten, ufrihet i innlandet. Innvandring til de frie sonene er begrenset. Stemmer dette? Må nyutdannete fra bygda flytte til byene på østkysten for å kunne tjene penger? Og har de i det hele tatt MULIGHET til dette (legalt sett)?
Den som vil gjøre noe for å dytte utviklingen i Kina i riktig retning kan straks begynne å arbeide for å utvikle undervisningssystemet i de indre deler av Kina.
Finnes det noen "goodwill" å hente i fra kinesiske myndigheter at man bidrar til å unngå en demografisk bombe i fremtiden?
Husk at skolevesenet i Kina er også er underlagt Kommunistpartiet. Det er ikke mulig å få bygget eller drevet skoler som ikke holder seg til kinesisk læreplan.
Jeg kjenner ikke til kinesisk læreplan. Hvis den er like detaljert utformet som i Norge er det lite håp for noe pedagogisk spillerom.
Selv om skolene må holde seg til kinesisk læreplan, skal man ikke undervurdere viktigheten av at de oppvoksende generasjoner lærer seg skikkelig engelsk.
Utdyp dette nærmere.
: Slik jeg ser det handler det om å adressere kinesernes
: innvendinger mot åpenhet og gjennomsiktlighet (især i rettsvesenet).
Det er ikke egentlig innvendinger, det er mangel på forståelse for og kjennskap til disse verdiene. Der kineserne har _innvendinger_ er det egentlig mye enklere, da kan man bare overbevise dem. Det er verre med hele sett av kulturelle verdier som går på tvers av våre.