Kryptomeus skrev:x Laissez faire! Det er det eneste som duger.
jeg er dypt uenig og det har med forsvarstankegang aa gjoere
Jeg tror du misforstår meg. Laissez Faire går på at økonomien er fri fra innblanding fra staten. Jeg følger DLF's tankegang i sin helhet her, og DLF er også for et sterkt forsvar, og et sterkt politi som skal beskytte lovlydige borgere mot tvang.
naar noen begaar overgrep mot deg og gjoer det klart at de vil fortsette aa gjoere det da har du rett til aa sette deg motverge dette inkluderer aa avvaepne overgriperen
Jeg ser ikke at vi er uenige her.
det var ikke laissez faire som frigjorde de tyske konsentrasjonsleirene, det var amerikanske soldater
Stemmer. WWII ble ført på skikkelig vis, ingen ettergivenhet, ingen "dialog" med nazistene, kun ett mål: betingelsesløs kapitulasjon.
Men begrepet laissez faure kommer ikke til anvendelse her, det kommer kun til anvendelse i fredstid på det økonomiske området.
Ref begrepets opprinnelse:
THE MEANING OF LAISSEZ FAIRE
There is a story that the famous French mercantilist minister, Colbert, once asked a group of businessmen what he could do for them. One of the men, Legendre, is supposed to have replied, Laissez nous faire—leave us alone. Several French authors in the earlier part of the 18th century, including the Marquis d'Argenson, used the slogan laissez faire. The great Turgot attributed the rule laissez faire, laissez passer—leave things alone, let goods pass through -- to Gournay. Sometimes a phrase was added suggesting the social theory behind the slogan: le monde va de lui même—the world goes by itself. Today the term laissez faire has come to mean: leave the people alone, let them be, in their economic activities, in their religious affairs, in thought and culture, in the pursuit of fulfillment in their own lives.
—Ralph Raico
MVH
PAR