Kina sett fra Kina

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Kryptomeus 26 Jul 2006, 03:35

: Jeg er helt enig med Vegard i det han sa, så jeg har intet å tilføye
: eller kommentere. Men at jeg er skeptisk når jeg ser folk med
: annen kultur, er ikke til å legge skjul på. Særlig kulturer med
: voldlige historier, kommunistiske ideologier osv.

Bare til dette siste: Siden vi snakker om Kina, jeg tror det blir vanskelig å finne en kultur som står så fjernt fra kommunismen som den kinesiske kultur. Det er et under at kommunistpartiet greide å holde ideologien oppegående i omtrent 40 år.

Jeg sitter og finpusser på et svar til LY der jeg skal gå litt mer i dybden om dette.
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Innlegg Kryptomeus 26 Jul 2006, 03:57

: Kryptomeus: Et lite off-topic spørsmål. Er du gammel DLF'er eller noe?

Nei. Jeg er ikke og har aldri vært medlem av DLF. Jeg stemte DLF sist som en høflighetsgest til Vegard, men som jeg har fortalt ham ørten ganger, så tror jeg dette med politisk parti er dømt til å mislykkes, fordi (obs - gullkorn ahead!) ...:

Problemene som den politiske prosess avstedkommer ikke kan løses ved å delta i den politiske prosess.

M.a.o., jeg tror samtlige av de store, alvorlige problemer som Norge sliter med nå (og som gjør at folk engasjerer seg i partier som DLF) har sine utspring i politikken, de er et resultat av politikken. Løsningen på disse problemene består derfor i å avvikle den politiske sfære. Det kan man ikke gjøre ved å engasjere seg i politikken.

Så jeg står nok ideologisk et stykke fra DLF, ja. Men jeg synes det dere sier er kult - som oftest - og jeg synes det er kult at noen sier det. Jeg tor bare ikke dette hjelper.

: Jeg ser at du har vært registrert siden 2004 :) Eller har du vært
: i Shanghai hele den tiden?

Nei, har vært ute og reist flere ganger efter det.

: Når dro du til Shanghai?

Første gang? I de hårde åttiårene.
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Innlegg Turbocop2 26 Jul 2006, 04:33

Kryptomeus skrev:Løsningen på disse problemene består derfor i å avvikle den politiske sfære.

Amen! God Bless! Eureka! Orakula! Whoooohoow! Endelig enda en som har forstått det. Jeg har foreslått dette for Vegard mange ganger, men han synes ikke noe om det. Han sier at det visstnok ikke er spesielt voldlig eller "big enough deal" at staten stjeler av vår produksjon.

Hvor vanskelig er det å lære dette kinesiske sproget? Mandarin tror jeg det var...

Jeg skal ikke utvikle noe eiendom eller sement eller noe slikt. Jeg skal sove på hotell og spise fettfri mat. Ris har lavt fettinnhold, i motsetning til quarter-pound-burgerne på McDonalds.
Innlegg skrevet av Turbocop2 er ikke uttrykk for meninger, holdninger eller interesser som nødvendigvis er representativt for DLFs øvrige medlemmer eller partiprogram. Turbocop2 er ikke medlem av DLF.
Turbocop2

Innlegg Vegard Martinsen 26 Jul 2006, 07:03

Kryptomeus skrev: ... men som jeg har fortalt ham [VM] ørten ganger, så tror jeg dette med politisk parti er dømt til å mislykkes, fordi (obs - gullkorn ahead!)

Og som jeg har fortalt K. mer enn ørten ganger: et av de viktige poengene med DLF er å spre kjennskap til liberalistike ideer (mao. det viktigste er ikke å komme inn i kommunestyrer eller inn på Strotinget).

Med DLF har vi kanaler for å spre disse ideene som ikke tidligere har vært tilgjenglige for liberalister. Ett eksempel: skoleelever får i oppdrag å lese de politisk partiers programmer og så legge dem frem for sin klasse. Vi vet at flere elever har lagt frem DLFs program for sin klasser.

Vi vet også at pga DLF har vi rekruttert folk som er blitt liberalister, og disse ville vi ikke nådd uten DLF.

Vi synes dette er bra.
Sist endret av Vegard Martinsen den 26 Jul 2006, 21:02, endret 1 gang
Vegard Martinsen

Innlegg L Y 26 Jul 2006, 12:40

Kryptomeus: Takk for svar!!! Men hva mener du med å avvikle den politiske sfære? Og hvordan skal man da gjløre deT?
Personlig mener jeg at DLF er det eneste grunneggende og konsistente filosofiske partiet i Norge. Avdelinger som unge høyre og frps ungdomsorganisasjon har jo også store antall liberalister, men få av dem har den rette filosofiske holdning til politikken.
Altså, problemene som den politiske prosess avstedkommer kan kanskje ikke løses ved å delta i den politiske prosess, men de kan løses ved å delta i den filosofiske prosess - fordi vi handler i samsvar med våre filosofier enten vi vet det eller ikke (og enten vi kjenner til filosofien vår eller ikke). Det vi prøver å overtale folk om er jo ikke først og fremst andre metoder til å gjøre de samme tingene ( ie forskjellig politikk), men å forandre livssyn. Det er jo dette som gjør DLFs arbeid vanskeligere.
Men det er en ting som har slått meg - folk gidder aldri å innrømme at de har tatt feil fordi de er redde for å miste ansikt! Mange vil heller fortsette å leve dårlig enn å innse at de lever dårlig. Ayn Rand mente at folk som spredte feil filosofi enten var ignorante eller onde - hvilken kategori faller dette inn i?

Ps, moren til en venn av meg sa at alle frperne som kunne lese leste Ayn Rand :) Hun mente det selvsagt på :? - den måten, men det er fortsatt kult at såpass mange kjenner til henne. Begge mine tidligere norsklærere hadde lest verkene hennes, og en av dem hadde fortsatt the Fountainhead hjemme. Jøsses![/i]
L Y

Innlegg Turbocop2 26 Jul 2006, 20:24

Enda deiligere i USA. Her møter du folk overalt som har hørt om henne. Særlig sekretærer har en tendens til å sitere Rand. Hm.
Innlegg skrevet av Turbocop2 er ikke uttrykk for meninger, holdninger eller interesser som nødvendigvis er representativt for DLFs øvrige medlemmer eller partiprogram. Turbocop2 er ikke medlem av DLF.
Turbocop2

Fettfri mat

Innlegg Kryptomeus 27 Jul 2006, 04:31

: Hvor vanskelig er det å lære dette kinesiske sproget? Mandarin tror
: jeg det var...

Det kommer an på hvor godt du satser på å lære det. Hvis du hele tiden oppholder deg i Kina og kan sette av tid innimellom til å lese kinesisk på heltid, for eksempel hver sommer, så vil du være omtrent flytende efter fem år, sånn veldig circa, forutsatt at du har legning for å lære sprog og fra før har lært deg et par tre fremmedsprog. Sprogøre, sprogerfaring, tid. Disse faktorene avgjør.

: Jeg skal ikke utvikle noe eiendom eller sement eller noe slikt. Jeg
: skal sove på hotell og spise fettfri mat. Ris har lavt fettinnhold,
: i motsetning til quarter-pound-burgerne på McDonalds.

Ris har lavt fettinnhold, men inneholder så mye karbohydrater at det er rene kaloribomben. Det beste er å blande ris med store dele grønnsaker og kjøtt.
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Hva som er bra

Innlegg Kryptomeus 27 Jul 2006, 04:40

: Vi synes dette er bra.

Jo, Vegard, det er bra, det er veldig bra, men vi må ikke lure oss selv. At noe er bra er ikke det samme som at noe kan endre på de forholdende vi vil endre på. Blandt disse er først og fremst størrelsen på offentlig sektor det vi ønsker å gjøre noe med. Den er nå på hvor mye? 50 - 60 -70 %? Litt sånn avhengig av hvordan du måler den. Skal den ned på et ensifret tall omtrent, og det er da samfunnets struktur først kommer i nærheten av DLFs prinsipprogram, da må man altså gjøre noe i tillegg til DLF. Jeg sier ikke at DLF ikke er bra. Det er veldig bra, stå på! Applaus! Men DLF kan ikke - uansett hva DLF gjør - slanke offentlig sektor ned til under ti prosent. Det er ikke fysisk mulig.

Det DLF gjør er omtrent som en kreftpasient i terminal fase som pusser tennene hver dag. Det er bra å pusse tennene og kreftpasienter skal oppmuntres til god tannhygiene. Men man må samtidig være klar over at å pusse tennene hver dag ikke kan kurere kreft.
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Tannbørster

Innlegg Kryptomeus 27 Jul 2006, 04:59

: Kryptomeus: Takk for svar!!! Men hva mener du med å avvikle
: den politiske sfære? Og hvordan skal man da gjløre deT?

Den politiske sfære avvikles noen ganger gjennom strukturelle endringer som gjør den politiske prosess overflødig. La meg nevne et eksempel:

- Staten skaper nynorsk og krever at alle offentlige ansatte skal kunne skrive nynorsk. Plutselig vokser det opp en industrisektor som fordrer kontakt med internasjonale selskaper og krav til norskkunnskaper blir ikke lenger avgjørende. Isteden for å kreve at den ansatte skal skrive nynorsk går hele konserner ad gangen over til å bruke engelsk som arbeidssprog. Den politiske sfære er dermed omgått / den politiserte agenda er dermed blitt gjort irrelevant.

Det er som regel forbundet med å omgå norske politiske prosesser hvis man kan flytte produksjon, beslutninger, bedriftsstyrer og kapital ut av Nnorge.

EØS-avtalen tilsidesetter på mange måter Stortinget (hvilket er bra), men avtalen tar oss på den andre side inn i den politiske prosess i Europa (hvilket ikke er bra).

: Personlig mener jeg at DLF er det eneste grunneggende og konsistente : [i]filosofiske[/i] partiet i Norge.

Helt enig. DLF er den beste tannbørsten vi har.

: Altså, problemene som den politiske prosess avstedkommer
: kan kanskje ikke løses ved å delta i den politiske prosess, men de
: kan løses ved å delta i den filosofiske prosess - fordi vi handler i

Ahm, har du en tidsplan for den filosofiske prosess? Dette ser mistenkelig ut som enda en tannbørste, spør du meg.

La meg gi deg _min_ tidsplan_: Jeg vil som utgangspunkt kreve at problemene som den politiske prosess skaper for det enkelte menneske kan fjernes iløpet av dette enkelte menneskets levetid. Kan ikke et botemiddel gjøre omtrent dette på omtrent denne tiden, da vil jeg kalle det foreslåtte botemiddel en tannbørste.

Det vi behøver er cellegift, stråling og kirurgi.

: samsvar med våre filosofier enten vi vet det eller ikke (og enten
: vi kjenner til filosofien vår eller ikke). Det vi prøver å overtale folk
: om er jo ikke først og fremst andre metoder til å gjøre de samme

Du prøver å overtale folk til ikke å være onde. Overtale. Jaja, hvordan funker det i praksis da?
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Re: Tannbørster

Innlegg Vegard Martinsen 27 Jul 2006, 07:56

Kryptomeus skrev: ...Helt enig. DLF er den beste tannbørsten vi har. ...

DLFs effekt er dog positiv på hele kroppen, DLF virker ikke på kun en avgrenset del, slik tannpussing gjør.

DLF er sammenlignbar med den eneste medisinen som kan helbrede og den eneste kosten som kan holde personen frisk.

Problemet er at personen (samfunn som er velferdsstater) er svært syk, både psykisk og fysisk, ikke vil innrømme det, tror at den ikke trenger medisin, tror at sunn kost er giftig, og foretrekker gift og junk food.
Vegard Martinsen

Innlegg Kryptomeus 27 Jul 2006, 09:01

: DLFs effekt er dog positiv på hele kroppen, DLF virker ikke på kun
: en avgrenset del, slik tannpussing gjør.

: DLF er sammenlignbar med den eneste medisinen som kan helbrede
: og den eneste kosten som kan holde personen frisk.

DLF er altså et kosttilskudd?

:-)
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Innlegg L Y 27 Jul 2006, 12:35

Det er som regel forbundet med å omgå norske politiske prosesser hvis man kan flytte produksjon, beslutninger, bedriftsstyrer og kapital ut av Nnorge.

Var det derfor du flyttet ut av Norge? Selv skal jeg til USA, så jeg liker problemstillingen din :)

Men jeg mener også at man må arbeide for at stedet man er akkurat nå blir bedre - det er kanskje ikke nødvendig for deg siden du er i Shanghai,, men jeg må da arbeide for at Norge blir friere. Om Norge blir fritt i løpet av min tiid i Norge er lite trolig, men det betyr ikke at jeg ikke vil arbeide i retning dette. Land som USA ble først frie fordi noen arbeidet for dette, og da mener jeg filosofisk arbeid.

Du prøver å overtale folk til ikke å være onde. Overtale. Jaja, hvordan funker det i praksis da?

Man bruker munn og tunge, hånd og penn, og alle virkemidler bortsett fra vold og tvang :)
De vi overtaler er ikke de onde - de som holder en pistol mot meg og tvinger meg til å arbeide for dem er allerede tapt. De jeg overtaler er mennesker som er ignorante - ikke onde.
Siden det fortsatt er ytringsfrihet vil jeg benytte meg av dette. Uten ytringsfrihet ville de eneste midlene mine vært enten å flykte eller å bruke vold, ie revolusjon.

Ps Tenker å studere i USA og bo der senere, håper på New York. Var der i sommerferien, og det ga meg veldig godt inntrykk, med unntak av Wash DC.
L Y

Innlegg Kryptomeus 27 Jul 2006, 15:20

: : Det er som regel forbundet med å omgå norske politiske
: : prosesser hvis man kan flytte produksjon, beslutninger,
: : bedriftsstyrer og kapital ut av Nnorge.
:
: Var det derfor du flyttet ut av Norge? Selv skal jeg til USA, så jeg
: liker problemstillingen din :)

Det var veldig mange grunner til at jeg flyttet.

: Men jeg mener også at man må arbeide for at stedet man er
: akkurat nå blir bedre - det er kanskje ikke nødvendig for deg siden
: du er i Shanghai

Åjo!

:: Du prøver å overtale folk til ikke å være onde. Overtale. Jaja,
:: hvordan funker det i praksis da?[/quote]
:
:Man bruker munn og tunge, hånd og penn, og alle virkemidler
:bortsett fra vold og tvang :)

Nei, jeg mente hvordan blir resultatene? Og det er ikke de ignorante som er problemet, det er de onde. Skal du overtale dem også eller hva skal du gjøre med dem?

: De vi overtaler er ikke de onde - de som holder en pistol mot meg
: og tvinger meg til å arbeide for dem er allerede tapt. De jeg
: overtaler er mennesker som er ignorante - ikke onde.

Jaja, men hva gjør du med de onde da?
--

Kryptomeus
Kryptomeus

Innlegg L Y 27 Jul 2006, 15:55

De onde ignorerer man bare. Utrolig mange er bare ignorante, så dette er et arbeid som er helt mulig. Når det gjelder resultater har jeg ikke virkelig prøvd å overbevise noen dette året, men i tiende klasse klarte jeg og en annen å overtale mesteparten i klassen til å bli "konservative" om ikke liberalister. Det er jo en god bragd, selv om dette visstnok var på vestkanten. Men de4t blir jo vanskeligere jo eldre man blir.
L Y

Innlegg Vegard Martinsen 27 Jul 2006, 17:04

Kryptomeus skrev:
VM skrev:
Kryptomeus skrev:: DLFs effekt er dog positiv på hele kroppen, DLF virker ikke på kun en avgrenset del, slik tannpussing gjør.

DLF er sammenlignbar med den eneste medisinen som kan helbrede og den eneste kosten som kan holde personen frisk.

DLF er altså et kosttilskudd?

DLF er sammenlignbar med sunn kost, ikke med et kosttilskudd.
Vegard Martinsen

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester