Høyre

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Høyre

Innlegg Erik 11 Mai 2011, 07:07

Vedlegger en link til en kronikk i dagens BT. Kronikkøren bringer til torvs, innimellom, tanker man kan nikke bejaende til:

Kopiert fra ©bt 11.4.2011 - http://www.bt.no/meninger/kronikk/Liksk ... 98219.html
Med partiet Høgre sitt sjølvvalde fall inn i velferdsstaten, er Noreg ved inngangen til det 21. hundreåret i ferd med å oppfylle Alexis de Toquevilles 170 år gamle spådom: i eit demokratisk likskapssamfunn vil folkestyret til slutt tømmast for all meining og kverve bort lik eit utgamalt ritual ingen lengre kan hugse føremålet med, eller eit språk ingen lengre kan tyde.
Erik

Innlegg Erik 10 Aug 2011, 07:04

Aftenposten 10.08.11:

"Kan ikke sammenlignes
MONA LEVIN- skribent

Forkastelig.

Høyres leder Erna Solberg, med Venstres leder Trine Skei Grande som sekundant, sammenligner muslimhets i dag med jødehetsen i 30-årene, og begge blir overrasket over å få reaksjoner om at dette er usammenlignbare størrelser og en relativisering av Holocaust. Solberg og Grandes sammenligning er irrelevant og historieløs. Muslimhets er forkastelig, og blir hverken verre eller bedre av å trekke paralleller til jødenes historie.
Nürnberglovene.

Allerede fra 1933, da Hitler ble rikskansler i Tyskland, satte han øyeblikkelig i gang en rekke tiltak mot jødene, de mest assimilerte i Europa. Først kom boikott av jødiske forretninger, advokater og leger, og den første konsentrasjonsleiren, Dachau i Bayern, ble opprettet. Samme år kom bokbålene ved universitetene, der verk av jødiske og venstreorienterte forfattere ble brent.

Med Nürnberglovene av 1935 ble det hele satt i system. Jødene mistet stemmeretten, ble utestengt fra blant annet lege- og advokatyrket, og fikk ikke inneha offisielle verv. De fikk ikke gifte seg eller ha seksuell omgang med ikke-jøder. De mistet alle borgerrettigheter – så som å gå på fortauet, gå på kino eller teater, oppholde seg i offentlige parker. Jødiske barn og unge ble nektet skolegang og adgang til universitetene. Musikk av jødiske komponister – fra Mendelssohn til Mahler, fra Schönberg til Kurt Weill – ble fjernet fra repertoarene, og jødiske musikere ble kastet ut av orkestre, konsertsaler og musikkakademier. Den mest beundrede blant tyske diktere, Heinrich Heine, var uutryddelig fra skolebøkene, men under hans mest kjente dikt Die Loreley, sto det «von einem unbekannten deutschen Dichter» («ukjent tysk dikter»). Idiotiet var også imponerende på andre måter: Jøder var forbudt å ha fødselsdag 20. april, Hitlers fødselsdag.
Rettsløse.

I perioden 1935–37 ble jødene juridisk definert som annenrangs borgere, og fra 1937 ble all jødisk forretningsdrift tilintetgjort. Med Krystallnatten i november 1938 toppet det seg. Ikke bare ble jøder drept, sendt i leir, stappet inn i synagoger det ble satt fyr på – 267 synagoger – ikke bare ble jødiske forretninger vandalisert (glasskårene på fortauet ga navn til natten mellom 9. og 10. november), men jøder i Tyskland og Østerrike ble pålagt en kollektiv bot på én milliard mark etterpå.

Snart måtte alle jøder bære en gul stjerne med Jude utenpå klærne. (I Polen fra 1939. Tyskland 1941. Fra 1942 sto det en stor, rød «J» i norske jøders pass.) Jødene var uten rettsvern, de var leketøy for mobben, utsatt for endeløs fornedrelse og ydmykelse. De hadde ikke engang livets rett. Hvor er sammenligningen med dagens muslimhets? Jeg tror muslimer vil betakke seg.
Holocaust.

I april 1940 bestemte Himmler at en svær konsentrasjonsleir skulle opprettes i den polske byen O`swiecim (Auschwitz). Ved Wannsee-konferansen i Berlin i 1942, vedtok de tyske nazilederne at Auschwitz skulle tjene som utryddelsesfabrikk. I 1945 var seks millioner jøder myrdet, deriblant 1,5 millioner barn. Europa sto og så på. Norge sto for det meste og så på. Denne delen av norsk historie burde ha større plass i skoleverket og i norsk folkeopplysning. Når jeg holder mitt foredrag, «Norsk jødisk hverdagsliv gjennom 160 år», blir tilhørerne, oftest godt voksne mennesker, overrasket, fortvilte og gråtkvalte. Det er for sent for dem jeg forteller om, men ikke for samtiden.
Samfunnet i dag.

Det norske samfunnet i dag kan overhodet ikke sammenlignes med det tyske eller norske i 1930-årene. Kan noen tenke seg at muslimske barn skulle nektes skolegang eller universitetsutdannelse? Tvert imot oppfordres det selvfølgelig på alle måter til økt muslimsk deltagelse i det norske samfunn, og nettopp lege- og jusyrkene, samt politikken, er områder der norske muslimer markerer seg med glans. Norske muslimer benytter seg flittig og viktig av ytringsfriheten og alle andre demokratiske rettigheter. Akkurat som det skal være for alle norske borgere.

Solberg mener det er «vel sårt» da jeg i Dagsnytt 18 4. august sa at forskjellen på jødehets og muslimhets er Holocaust. Ja, det er sårt. Det er også sårt at forskjellen fremdeles ikke helt forstås."

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 195081.ece
Erik

Innlegg Holm 07 Mai 2012, 11:38

http://www.arbeidspartiet.no/

Denne linker ikke til Ap sine sider, men til Høyres! Passer kanskje inn under "humor", eller henger jeg litt etter her i England?
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg Vegard Martinsen 07 Mai 2012, 11:40

Stéphane Holmière skrev:http://www.arbeidspartiet.no/

Denne linker ikke til Ap sine sider, men til Høyres! Passer kanskje inn under "humor", eller henger jeg litt etter her i England?

http://stemdlf.no/node/5161
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 03 Jun 2012, 16:30

Høyre anklager regjeringen for å være for slapp i klimapolitikken:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 8uChxzEAn0

For to uker siden klasket miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) en lenge bebudet klimamelding på bordet - med alle målene i klimaforliket intakt. Nå varsler Nikolai Astrup (H) at det bare er å glemme å oppfylle målene i klimaforliket innen tidsplanen.

- Det er helt urealistisk å nå målet om to tredjedels kutt innen 2020. Det er for kort tid igjen. Og på de områdene der det bør foretas store kutt, f.eks. samferdsel, vil tiltak som vedtas nå først få virkning etter 2020. Det tar tid å flytte trafikanter fra vei til bane, fordi banen må bygges først.
Astrup presiserer at han likevel vil ha en mer ambisiøs og forpliktende klimapolitikk enn den Regjeringen har lagt frem.

Etter at klimameldingen - som er Regjeringens, oppskrift på hvordan målene i klimaforliket skal oppfylles - hadde vært utsatt flere ganger, ble den mottatt delvis jublende av miljøbevegelsen da den kom.

Miljøorganisasjonene kunne knapt begripe at Ap hadde gått med på å beholde de ambisiøse målsettingene fra 2008. Nå kan det vise seg at gleden blir kortvarig.

Hull på byllen
Før helgen ble Høyres Nikolai Astrup utpekt til saksordfører for Stortingets arbeid med meldingen. - Regjeringen har ikke gjort jobben sin. Nå må realisme erstatte symbolpolitikk, sier han, og forklarer:

- Ap, SV og Sp rir to hester. De lar målene ligge fast, men legger frem en melding som ikke er i nærheten av nå målene. Den tar ikke høyde for at vi har vedtatt enstemmig at vi skal ha en betydelig oljeproduksjon, noe som i seg selv bidrar til større utslipp enn forutsatt i 2020.

Dyr CO2-fangst
Skulle det bli borgerlig flertall neste år, og regjeringsskifte, vil Høyre og Frp få hånden på rattet i klimapolitikken, trolig med støtte fra et Ap i opposisjon. Han sier Regjeringens klimamelding i seg selv er en bekreftelse på at målene i forliket ikke vil bli nådd.

- Mange av tiltakene Regjeringen foreslår, vil i realiteten ikke kutte utslipp, bare forhindre utslippsvekst. Det er også viktig, men bringer oss ikke nærmere målene i forliket. Og når regjeringen har brukt en tredjedel av forliksperioden på krangel, sier det seg selv at det blir vanskelig å nå målene.

Dyrt, dyrere ...
Men Astrup mener også andre forhold gjør forliket umulig å innfri.

- Fangst og lagring av CO2 er dyrere og ligger lenger frem i tid enn vi forutsatte i 2008. Målet må nå være å utvikle en teknologi som er så kostnadseffektiv at ikke bare verdens rikeste land har råd til å ta den i bruk.

- Skal 2/3-målet opprettholdes?

- I 2050 skal vi ha et lavutslippssamfunn i Norge. I det tidsperspektivet må vi ha større reduksjoner enn 20 prosent, men det er gradvis omstilling som må til. Den jobben må vi begynne på nå.

- Så du mener to tredjedeler-målet skal beholdes, men skyves ut i tid?

- Ja, vi står ved målene i forliket, men vi klarer ikke innfri dem på syv år. Men i et 2050-perspektiv skal vi ha et lavutslippssamfunn. Og vi må gjøre langt mer enn det som står i forliket innen 2050, skal vi innfri anbefalingene fra FNs klimapanel. Men det er en viktig forutsetning at det inngås en forpliktende internasjonal klimaavtale. Vi må ha et globalt perspektiv. Norge bør ikke gjennomføre tiltak som bidrar til at verdens mest miljøvennlige produksjon flytter ut av landet. I Norge er industrien basert på vannkraft. Flyttes den ut, vil man isteden produsere på gass eller kull. Det vil være en katastrofe, både for miljøet og for norske arbeidsplasser.

- Men dere kan vel innfri klimaforliket hvis dere virkelig vil det? Mer elektrifisering, CO2-avgiften kan økes osv.

- Ja, alt er mulig. Men det er ikke smart. Vi kan velge å elektrifisere hele sokkelen. Det vil gi store kutt i 2020, men ha liten effekt i 2030 når feltene utfases. Men kostnaden vil være ekstrem høy. Da er det bedre å bruke penger på tiltak som vil gi permanente kutt. Som teknologioptimalisering i industrien og omstilling i transportsektoren.

- Så det blir altså for dyrt?

- Det blir for dyrt i forhold til resultatene.

Nikolai Astrup håper behandlingen av meldingen i Stortinget vil gi et bredt flertall.

- Næringslivet har lenge levd med usikkerhet om klimapolitikken. Det vi trenger nå, er bred enighet, langsiktighet og forutsigbarhet for en klimapolitikk som er ambisiøs, men realistisk. ...
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 26 Feb 2013, 13:05

http://www.dagsavisen.no/samfunn/vil-do ... 1481237582

Vil doble bensinavgiften

BRANNFAKKEL: Bensinavgiften bør bli dobbelt så høy, mener Heidi Nordby Lunde fra Høyre.

- Min personlige mening er at bensinavgiften som et minimum må dobles, fordi dette vil endre vår forbrukeradferd. Hvis ønsket er at vi skal kjøre mindre bil, må en slik dobling til, sier Lunde.

Plass på tinget

40-åringen fra Oslo kan trolig se fram mot en sikker plass på Stortinget etter høstens valg. Under nominasjonsmøtet i Oslo Høyre fikk hun den ettertraktede sjuendeplassen på lista.

Det kan synes som om hun ikke har tenkt å gå stille i dørene, selv som fersk stortingspolitiker. Det oppsiktsvekkende utspillet om bensinavgiften kom Lunde med da hun deltok i «Dagsnytt 18» på NRK i går. Utgangspunktet var Jostein Gaarders nye bok og en dialog med ham om klimautfordringene verden står overfor.

Lunde sier hun reagerer på at ingen av de politiske partiene, inkludert hennes eget, Høyre, i dag vil ta de grepene som er nødvendige for å avverge klimakrisen. Som for eksempel å doble bensinavgiften.

- SV vil ikke fordi det går ut over de fattige, Senterpartiet vil ikke fordi det vil gå ut over bøndene eller distriktene. Høyre og Frp vil ikke, selv om man er for prinsippet om at forurenser skal betale, fordi de ikke ønsker at dette skal komme på toppen av bilavgiftene. Og da er vi like langt, sier Lunde til Dagsavisen.

- Det er åpenbart at regjeringspartiene synes det er viktigere med norske bønder enn å redde jordkloden om 50 år, tilføyer hun.

- Men du taler eget parti midt imot også?

- Både Høyre og Frp har lenge snakket om at forurenser skal betale, men de tør ikke gå inn for det. De er redde for at en høyere bensinavgift skal komme på toppen av bilavgiftene, at dette skal bli en slags dobbeltbeskatning, svarer Lunde.

- Følger programmet

- Men du vil altså ivre for en dobling av bensinavgiften overfor eget parti?

- I absolutt alle partier pågår en programdebatt, og jeg tror det har vært forslag også i Høyre om en overgang fra røde fiskale avgifter til mer grønne avgifter, som primært går på forbruk og at forurenserne må betale. En levende debatt er viktig, men jeg kommer til å følge programmet til Høyre uten problemer. Det er de som mener vi står ved et vendepunkt hvis vi ikke gjør noe umiddelbart. Jeg er enig i at vi står overfor store miljøutfordringer, men at vi står ved et vendepunkt hvis vi ikke gjør noe nå, det tror jeg ikke.

- Hvis du får plass på Stortinget, er det noen spesiell komité du gjerne vil ha plass i?

- Jeg tror ikke det vil bli energi- og miljøkomiteen. Jeg har jobbet mye med mediepolitikk og håper det blir noe i den retningen. Men det er jo opp til partiledelsen å bestemme. Jeg vet ikke om jeg nå har kvalifisert meg eller diskvalifisert meg med dette.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 28 Apr 2013, 05:54

"-Jeg ser ingen grunn til at Norge skal gå i front og åpne for å fly med asiatiske lønns- og arbeidsvilkår" sier Torbjørn Røe Isaksen" i Aftenposten 26/4-13.

Saken er at Norwegian har søkt om dette for enkelte av sine ruter, og dette må de for å være konkurransedyktige. Får de ikke lov vil de helt eller delvis flagge ut til f.eks Irland-
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 29 Apr 2013, 12:16

Erna er motstander av kjønnsnøytral verneplikt
Har snudd i saken - var ihuga tilhenger før.

http://www.dagbladet.no/2013/04/29/nyhe ... /26908270/

(Dagbladet): En av sakene det er knyttet mest spenning til i forkant av helgas Høyre-landsmøte, er spørsmålet om kjønnsnøytral verneplikt.

På en pressekonferanse i forkant av landsmøtet mandag røpte Høyre-lederen sitt personlige standpunkt i saken:

- I min ungdom var jeg en sterk prinsipiell tilhenger av kjønnsnøytral verneplikt. Men så satt jeg i Forsvarskommisjonen med Kåre Willoch (H) fra 1990-1992. Da lærte jeg litt om hvor mange mannskaper Forsvaret har behov for. Og når det er så få vi faktisk tar ut i tjeneste, er det ikke første prioritet for meg å innføre kjønnsnøytral verneplikt. Kvinner har tross alt noen flere utforinger i livet, for eksempel med tanke på at karrieren deres sakker ut ette barnefødsel, sa Solberg

- Men som dere hører: Dette er ikke et sterkt prinsipielt standpunkt fra min side, det er mer et pragmatisk standpunkt. ...
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 05 Mai 2013, 20:01

Jeg så på en youtubevideo fra en høyrepolitiker som fremmer det å ha færre utdanningsinstitusjoner.
Her er link: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... KMoWAMhouk

Jeg vet ikke hva en institusjon er, men jeg regner med han mener høgskoler og universitet. I Norge sier han vi i dag har 37 forskjellige institusjoner som utdanner lærere i Norge. Vi er visst dårlige lærere, mens i Finland og Skottland er det flinke lærere. Her er det 5 institusjoner som utdanner lærere. Altså mye færre, og her konkluderes det med at det er derfor lærerne blir mye bedre.

Jeg vet ikke om det er bedre, dårligere eller at det ikke gir noen forskjell, men jeg skjønner ikke hvorfor det automatisk blir så mye bedre?

Er det noen av dere som vet hvorfor færre utdanningsinstitusjoner fører til bedre kvalitet på lærerne?

Kan ikke resultatene i skolen ligge på andre steder også? Det kan være på antall elever i klassen, læreplaner eller mange andre faktorer. Jeg tenker på professoren som konkluderte med at folk som sov med sko fikk hodepine når de våknet på morgenen. I stedet for å spørre om de som sov med sko hadde vært på fylla ble konklusjonen at å sove med sko fører til hodepine.

I tillegg skal visst alle lærere ha en mastergrad i et fag. Jeg tror ikke man trenger en mastergrad i matematikk eller samfunnsfag for å undervise i barneskolen. Jeg har vært vikar i fag jeg har og ikke har. Det er ikke slik at jeg er en fantastisk mye bedre lærer i engelsk enn jeg er i matematikk, selv om jeg ikke har utdanning i matte.

Jeg har gått på NTNU på skole og jeg har gått på HINT. I fra HINT som er en mye mindre skole og Høgskole synes jeg at noen av de fagene har vært kjempebra. Etter å ha pratet med folk som har gått på NTNU så sier de at f.eks kroppsøvingsfaget ikke var særlig bra der. Det var mer basert på teori, i stedet for å få prøve idrettene de skulle undervise i. På mindre skoler har jeg også inntrykk av at man blir bedre kjent med lærerne og studentene man går sammen med.
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 06 Mai 2013, 07:22

Jeg vet ikke hva en institusjon er, men jeg regner med han mener høgskoler og universitet. I Norge sier han vi i dag har 37 forskjellige institusjoner som utdanner lærere i Norge. Vi er visst dårlige lærere, mens i Finland og Skottland er det flinke lærere. Her er det 5 institusjoner som utdanner lærere. Altså mye færre, og her konkluderes det med at det er derfor lærerne blir mye bedre.

Jeg vet ikke om det er bedre, dårligere eller at det ikke gir noen forskjell, men jeg skjønner ikke hvorfor det automatisk blir så mye bedre?

Tror det går på at mange institusjoner medfører at det faglige miljøet blir svakere ved hver institusjon enn hvis man har få.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 01 Nov 2013, 08:09

Bruce Bawer om Erna Solbergs essay i Herlands antologi (som, vi kommenterte her: http://stemdlf.no/node/5400):

http://frontpagemag.com/2013/bruce-bawe ... of-norway/

Solberg, the Conservative leader, has barely finished clearing her throat before she’s telling us about her recent visit to a Ahmadiyya mosque, whose members, she writes, “experience peace because they’re Muslims, but…also find that it’s difficult to be accepted in society because they make some choices based on their faith, just by following the commandments they believe in.” Balderdash. In fact, Norway is a refuge for Ahmadiyya Muslims, who are oppressed, persecuted, beaten, and even executed throughout much of the Islamic world, where they’re considered infidels. But that reality doesn’t fit into the phony picture Solberg wants to paint of innocent Muslims being denied social acceptance by bigoted Norwegians.

That aside, exactly which Islamic “choices” and “commandments” is Solberg standing up for here? Female subordination? Forced marriage? Female genital mutilation? The stoning to death of adulterers, apostates, gays? Solberg insists that Norwegians must “respect” Islamic belief – if they don’t, she maintains, Norway will fail in its “family policies” and in its integration efforts. What, exactly, is she trying to say here? What’s her logic? What is she calling for? She doesn’t explain anything. And she can’t, because it’s all just empty, feel-good, head-in-the-sand rhetoric – in other words, vintage Solberg. She’s always dealt with the challenge of Islam by turning the truth on its head – by turning inside-out the fact that Islamic family values are utterly incompatible with real integration and that if one seriously wishes to integrate Muslims into a free society, the first step is to dismiss entirely the idea of “respecting” the tenets of their faith. This is, one is reminded, the woman who, in 2004, as Minister of Integration, welcomed a Pakistani Muslim leader to Norway by bowing to him with one hand on her chest – a gesture which, as she plainly knew, betokened female submission. ...
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 18 Jan 2014, 06:48

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... toVhfY1gmU

Vil ha ny sexkjøps-runde i Høyre

Flere storbytopper i Høyre mener partiet bør revurdere sitt mål om at det igjen skal bli tillatt å kjøpe sex.

Leder Odd Jo Forsell i Stavanger Høyre er glad for diskusjonen som er i emning i hovedstaden. Han mener at det er storbyene som opplever de tyngste problemene med prostitusjon, og er ikke forbauset over at flere i Oslo Høyre vil ha en ny diskusjon.

Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre har alle sagt at de i utgangspunktet vil reversere loven fra 2009, og igjen tillate kjøp av sex.

- Under programarbeidet før stortingsvalget spilte vi inn at sexkjøpsloven burde beholdes, sier han til Aftenposten.

Men stavangerpartiet tapte med én stemme da Rogaland Høyre behandlet saken i fjor.

Etter at Fabian Stang torsdag erklærte at han har snudd i saken, og ikke lenger vil fjerne loven, tror Forsell det er håp om omkamp.

- Vi er ikke så naive at vi tror prostitusjonen forsvinner ved et forbud. På samme måte tror vi ikke at hasjsalg forsvinner på grunn av loven, men vi legaliserer det jo ikke av den grunn.
- Kjøttmarked

Samtidig med at loven beholdes vil han også forby salg. Han sier at Stavanger har hatt et stort prostitusjonsproblem.

- De har opptrådt ganske aggressivt, og til tider henvendt seg til unge gutter. For oss er prostitusjon salg av menneskekroppen. Vi ønsker ikke et slikt kjøttmarked. Derfor vil vi ikke legalisere det som egentlig er menneskehandel, sier han.

I Trondheim har Høyres gruppeleder i bystyret, Yngve Brox, støttet sexkjøpsloven hele veien selv om hans eget parti i byen er uenige.

Nå håper han Oslo-debatten kan tas videre inn i partiet.

- Jeg tror det er et stort flertall i partiet for å fjerne loven, men at Oslo trekker opp denne debatten kan endre noe, sier Brox.

Bergen-ordfører Trude Drevland understreker at det er Bergen Høyre som har ansvaret for denne saken, men sier hun selv har forståelse for Oslo-ordfører Fabian Stangs syn i saken.

- Personlig var jeg mot innføringen av loven, fordi jeg ikke tror at lovparagrafer løser et samfunnsproblem. Hva angår å oppheve den når den først er kommet, har jeg sans for Fabians synspunkt: Hvilke signaler sender vi da? Men jeg skal ikke ta denne avgjørelsen, og det er jeg glad for. Det er et dilemma, skriver Drevland i en tekstmelding til Aftenposten.

Les innlegget som startet prostitusjonsdebatten, og er lest av mer enn en halv million lesere her.
Ikke viktigst

Leder Harald Victor Hove i Bergen Høyre har ikke besvart Aftenpostens henvendelser, men byrådsleder og Bergens-nestleder Ragnhild Stolt-Nielsen skriver følgende i en tekstmelding til Aftenposten.

- Jeg hører til blant dem som mener at det finnes viktigere ting å bruke tid og krefter på i vårt samfunn enn å oppheve sexkjøpsloven. Man kan godt diskutere hvorvidt loven i det hele tatt burde vært innført, men når den nå engang ble innført bør man også stille spørsmål om hvilket signal man sender ut i verden dersom man velger å oppheve loven, skriver Stolt-Nielsen.
Diskusjon i Oslo Høyre

Debatten kommer etter at Stang, byrådsleder Stian Berger Røsland og leder Nikolai Astrup har åpnet for en ny debatt om loven blant annet i Klassekampen.

Særlig de to første har markert skepsis til å avvikle loven som forbyr kjøp av seksuelle tjenester.

Nicolai Astrup sier han ennå ikke har snudd, men gjerne tar debatten. Konklusjonene vil han likevel vente med.

- Før vi konkluderer må vi få evalueringen av loven, det er viktig for Høyre som er opptatt av å basere politikken på kunnskap.

- For oss har det aldri vært hensyn til kundene, eller en ideologisk holdning om at slikt kjøp og salg bør være lov mellom voksne. Det er de prostituerte vi er opptatt av å ta vare på, og derfor lyttet vi til deres organisasjoner. De var redde for hva som kunne skje om prostitusjon ble forbudt og de ble drevet under jorden, sier Astrup.

LES OGSÅ: Om natten er Karl Johan et sexmarked
- For tidlig

Saken kommer opp på Oslo Høyres årsmøte neste helg, etter at Ullern Høyre har levert et resolusjonsforslag der de skisserer en mulig ordning.

Leder i resolusjonskomiteen, Øystein Sundelin, mener det er for tidlig å ta diskusjonen om forbudet nå.

- For trekvart år siden diskuterte vi dette, og hadde en stor delegasjon på Høyres landsmøte. Nå bør vi heller diskutere alternativet til loven. Vi må konkretisere hva vi mente da landsmøtet sa at loven bør fjernes og at vi i stedet må ta bedre vare på de prostituerte. Vi må gi dem et helsetilbud og økt trygghet, det er en viktigere debatt.

AftenpostenTV gikk ut på gaten i Oslo for å finne ut hva sexkunder tenker om det å kjøpe sex.

I Kristiansand har ikke debatten gått internt i Høyre, og ordfører Arvid Grundekjøn vil først ta stilling etter at mer informasjon har kommet om konsekvensene av forbudet.

- Intuitivt føler de fleste at dette med prostitusjon og sexkjøp ikke er bra, og noe som må forbys. På den annen side vil jeg, før jeg ender på et standpunkt, ha en runde med politiet. Er det slik at mørke krefter får enda større grep om dette dersom det forbys, må vi ta hensyn til det, sier ordfører Grundekjøn til Aftenposten.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 18 Apr 2014, 06:17

http://www.tv2.no/2014/04/17/nyheter/so ... re/5497572

Mottagere av flere ytelser fra NAV, som dagpenger, arbeidsavklaringspenger eller sosialhjelp har som hovedregel ikke lov til å reise utenlands.

– Grunnen til det er at man skal være tilgjengelig for det norske arbeidsmarkedet, sier Stefan Heggelund som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget for Høyre.

Likevel tror Heggelund at mange trygdemottakere bryter regelverket og drar utenlands. Derfor vil han innføre kontroller av reisende på flyplasser.

Jeg ser for meg at man har stikkprøvekontroller noen ganger i året på sentrale flyplasser i Norge. Da vet de som prøver å reise ut at det kan hende de møter noen som stopper dem og sier at om de reiser ut så mister de retten til trygdeordningen, forteller Heggelund. [uthevet her]
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 30 Apr 2014, 10:50

Link til innslaget på TV2 nevnt over ligger her

http://www.tv2.no/a/5497572
Vegard Martinsen

Innlegg BHS 06 Mai 2014, 11:46

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solb ... /10139798/

Statsminister Erna Solberg (H) sier at det med henne som statsminister ikke er noen automatikk i at fremtidige fredsprisvinnere blir gratulert.
Ifølge NRK skal representanter for kinesiske myndigheter ha gitt beskjed til Norge om at de må ha en garanti for at Norges regjering ikke vil gratulere fremtidige kinesiske dissidenter som måtte få prisen.

Er det ingen grenser for hvor Høyre og regjeringen er villige til å slikke kinesiske myndigheter opp etter ørene. Jeg bare minner om fredsprisen til Carl von Ossietzky i 1935 http://no.wikipedia.org/wiki/Carl_von_Ossietzky . Samme unnfallenhet overfor totalitære regimer gjentar seg?
BHS

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest