Høyre

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Per Anton Rønning 28 Feb 2007, 09:04

simon skrev:Personlig synes jeg også at arbeidet "har en egenverdi", uten at jeg mistenkes (trur eg) for å være en diffusert marxianer.

Simon vil nok ikke komme under mistanke om dette i overskuelig fremtid.
Det måtte i så fall være på eldre dager, dersom han tar en "Willoch".
Gudene forby.

Jeg ser to betydninger her, når jeg får tenkt meg litt nøyere om. (Man er ikke alltid like kjapp)
1) Arbeid som egenverdi - qua selvrealisering, er avgjort et pro-life standpunkt.
2) Arbeid som egenverdi i den forstand at arbeid er det eneste bidrag til en produsert vares verdi (Marx' merverditeori) er avgjort et anti-life standpunkt.

Nå kommer jeg ikke i farten på andre filosofer enn Rand som har priset arbeid qua selvrealisering gjennom produktiv virksomhet,
men det kommer kanskje til meg.

Anyway: Undertegnede har også priset dette, dog ikke i egenskap av filosof, jeg vil ikke ha slike pretensjoner.

Mer:
http://www.dyrkmammon.no/index.php?y=05 ... 928-115012

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 28 Feb 2007, 09:29

Per Anton Rønning skrev: ...Nå kommer jeg ikke i farten på andre filosofer enn Rand som har priset arbeid qua selvrealisering gjennom produktiv virksomhet, men det kommer kanskje til meg.

Jeg vet ikke om noen andre filosofer enn Ayn Rand som har betraktet produktivitet som en etisk dyd. Økonomer har priset produktivitet, men som filosof er Ayn Rand (så vidt jeg vet) den eneste.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 04 Mai 2007, 14:07

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/04/499711.html

Vi kommer til å vinne valget, sa Erna Solberg. Hun vil ha «grønn skatt».

...

Solberg lovte også å bygge ut det offentlige omsorgstilbudet

...

Vi må ha et skattesystem som premiere de som velger grønt. Enklere og mer lønnsomt å være en bevist forbruker og et ansvarsbevist produsent, sa Solberg.

...
Vegard Martinsen

Innlegg simon 05 Mai 2007, 14:20

Sosialdemokratene i Høire feirer ny seire. Denne perlen taler for seg:

Høyre går inn for å gi arbeidstakere rett til fri for å gi omsorg til sine nærmeste.
Om det offentlige eller arbeidsgiverne får regningen vil partiet avgjøre til høsten.

- Dette må gjøres ordentlig, og vi må ikke velge de løsningene som faller oss inn i øyeblikket. Vi må ha en skikkelig utredning og så skal Høyre være konkrete om hva vi mener før kommunevalgkampen. Det er en forutsetning, sier leder av omsorgsutvalget i Høyre, Turid Drevland, til NTB.

Forslaget om rett til fri ved omsorg var den mest debatterte delen av behandlingen av dokumentet «Kvalitet i omsorgen» på Høyres landsmøte lørdag. Drevland talte varmt for ikke å konkretisere følgene av forslaget i resolusjonsteksten som ble vedtatt lørdag, og ba delegatene «legge kalkulatoren i baklomma».

Bruker hjertet

- Med det mente jeg at tiden ikke er inne for å begynne å regne, nå bruker vi hjertet og hodet, og så regner vi ut konsekvensene etterpå. Sånn er det blitt, og det er jeg takknemlig for, sier Drevland, som fikk støtte i dette av Høyre-leder Erna Solberg i debatten.

- Vi er på vei til å gjøre et historisk vedtak. La oss holde prinsippet oppe, så kan jeg love at vi får utredet dette grundig, sa Solberg.
simon

Innlegg simon 05 Mai 2007, 14:47

Allerede etter noen timer reagerer NHO.

NHO er oppgitt over Høyres forslag om rett til fri for pleie av nær familie. Taket er nådd for hvor mange velferdsordninger bedriftene makter å ta på seg, mener arbeidsgiverne.

- Utfordringen er at vi allerede har gjennomført en rekke velferdsordninger. Når det nå foreslås nok en kostnad, er det uklokt, sier direktør for arbeidslivspolitikk i NHO, Sigrun Vågeng, til NTB.

Hun mener Høyres forslag har en spore i seg til å ramme bedriftene. Samtidig er hun svært kritisk til at Høyre ikke har regnet på konsekvensene av forslaget før det ble vedtatt på landsmøtet lørdag.

- Det er uklokt å komme med forslag uten å ha utredet konsekvensene. Dette vil trolig ramme småbedrifter spesielt, sier Vågeng, som mener bedriftene allerede i dag greier å ordne fri for de ansatte ved spesielle behov.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167784
simon

Innlegg Tor Fredrik 09 Mai 2007, 16:48

Vegard Martinsen skrev:Jeg vet ikke om noen andre filosofer enn Ayn Rand som har betraktet produktivitet som en etisk dyd. Økonomer har priset produktivitet, men som filosof er Ayn Rand (så vidt jeg vet) den eneste.

Hva med Robert Nozick? Jeg har ikke lest noe av ham selv.
Tor Fredrik

Innlegg Vegard Martinsen 09 Mai 2007, 20:28

Tor Fredrik skrev:
Vegard Martinsen skrev:Jeg vet ikke om noen andre filosofer enn Ayn Rand som har betraktet produktivitet som en etisk dyd. Økonomer har priset produktivitet, men som filosof er Ayn Rand (så vidt jeg vet) den eneste.

Hva med Robert Nozick? Jeg har ikke lest noe av ham selv.

Nozick snakker i "Anarchy, State, Utopia" om "the benefits of exchange", men jeg kan ikke huske at han snakker om "productivity" som en moralsk dyd. I indexen til "Anarchy, State, Utopia" finner vi ikke "productivity", men vi finner "productive activity. See exchange, productive".

Det er dog svært lenge siden jeg leste denne boken så det er mulig at han omtaler produktivitet som en moralsk dyd, men i så fall husker jeg ikke det.
Vegard Martinsen

Innlegg Demian 21 Jun 2007, 14:51

Torbjørn Røe Isaksen

Hvis vi mener ? som jeg ? at import at tømmer fra Myanmar/Burma er galt, så kan vi gjerne håpe at bedrifter vil slutte med det. Men det beste er å lage en lov mot det.

KAPITALISMEN MÅ BESKYTTES FRA KAPITALISTENE!

Markedet kan ikke alene forvalte sin egen moral. Det er livsfarlig for et samfunn hvis lønnsomhet blir målestokken på godt og ondt.

http://torbjorn.ungehoyre.no/1182415444 ... ml#comment[/code]
Demian

Innlegg Per Anton Rønning 21 Jun 2007, 18:37

Demian skrev:Markedet kan ikke alene forvalte sin egen moral. Det er livsfarlig for et samfunn hvis lønnsomhet blir målestokken på godt og ondt.

Det er vel ikke rart at man stadig oftere sier til seg selv: Dette er nytteløst.
Med en så overveldende majoritet av irrasjonelle - hvordan skal man nå frem med et rasjonelt budskap? Det er nesten slik at rasjonalitet er kjetteri.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Demian 21 Aug 2007, 14:10

http://www.na24.no/politikk/article1295241.ece

Stang sier folket generelt må holde sin sti ren, og politikere spesielt. Og formulerer sitt syn på skatteskandalen som nå rulles opp på følgende måte:

- Redusert skatt kan man få ved å stemme Høyre, ikke gjennom en konto i Sveits.

Vel, om man leser lesernes kommentarer kan det se ut som om tilliten til partiet ikke er som den en gang var:

"Hørestyrte Stavanger økte eiendomsskatten og innførte parkeringsavgift for byens beboere utenfor egen bolig. Høyre er gårsdasgens parti for gårsdagens velgere."

"Høyre Doblet utbytteskatten.Høyre økte momsen med 4,4 % (ett prosentpoeng) .Nei Fabian ,Høyre er ikke til å stole på i skatte og avgiftsspørsmål."

"Da AP med Schøtt-Pedersen innførte midlertidig utbytteskatt på 11 % i 2001 gikk Høyre kraftig imot. Fire år sener økte de Schøttens skatt med over 150 % ,snakk om bløffeparti."
Demian

Innlegg simon 25 Aug 2007, 08:38

Ap ser på Stavanger Høyre som sentrumsparti. Sevland er en politisk pragmatiker i Arne Rettedals ånd. Det er viktigere å få ting gjort, enn at partiet skal ha æren for det. Derfor er de også for eiendomsskatt, sier Bjørn Sæbø, politisk redaktør, Rogalands Avis.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 956462.ece

Slik jeg forstår artikkelen synes visst journalisten at dette er et kompliment.
simon

Innlegg Demian 30 Nov 2007, 10:18

Snoen om eget parti:

"Høyre kapitulerte i forkant av pensjonsforliket for Gerd-Liv Valla. Partiet gikk ikke bare bort fra sitt partiprogram, som slo fast at fremtidig opptjening av tilleggspensjoner skulle skje i private ordninger. Etter å ha gitt etter på alle viktige punkter i forhandlingene, skrev partiet også om sitt program, slik at det nå er mest naturlig å lese det som om folketrygdens tilleggspensjoner skal videreføres. Det er vel bare Høyre som har så liten tro på egen politikk at de programfester sine forhandlingsnederlag. Partiet har konkludert med at det må rappe venstresidens retorikk, og langt på vei politikk, i sittt forsøk på å fremstå som ”sosiale”."

http://e24.no/kommentar/spaltister/snoe ... 268.ece#VG
Demian

Innlegg simon 04 Des 2007, 18:07

Høyre krever en redegjørelse fra regjeringen om hvorfor CO2-utslippene på StatoilHydros anlegg på Melkøya har blitt betydelig høyere enn beregnet.

- Jeg forventer at olje- og energiministeren og miljøvernministeren gir Stortinget en redegjørelse om hva som kommer til å bli utfallet og hva som kommer til å bli løsning på de problemene man nå har på snøhvitanlegget, sier Ivar Kristiansen, energipolitisk talsmann i Høyre, til NRK.
simon

Innlegg Demian 12 Des 2007, 12:41

Høyre vurderer høyere matmoms

Partiet åpner for å øke momsen på matvarer for å redusere klimatrusselen.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... icle_title
Demian

Innlegg Yetzira 12 Des 2007, 13:16

Demian skrev:Høyre vurderer høyere matmoms

Partiet åpner for å øke momsen på matvarer for å redusere klimatrusselen.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... icle_title

Herregud.
Yetzira

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest