RIP Milton Friedman

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

RIP Milton Friedman

Innlegg Rekkart_ 16 Nov 2006, 19:49

Milton Friedman, nobelprisvinner i økonomi og tilhenger av det frie markedet (om enn ikke helt konsekvent) er død, 94 år gammel.

http://www.ft.com/cms/s/cb74eef8-7599-1 ... e2340.html
Rekkart_

Innlegg André Risnes 16 Nov 2006, 21:30

André Risnes

Innlegg QIQrrr 16 Nov 2006, 21:51

Milton Friedman on Limited Government - The best case for limited government ever made.

http://www.dnof.no/index.php?option=com_content&task=view&id=148&Itemid=2
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Kapitalix 17 Nov 2006, 12:37

Norske medier prioriterer å informere om dødsfallet til Ferenc Puskás, en ungarsk fotballspiller.
Brukerens avatar
Kapitalix

Innlegg bilskinn 18 Nov 2006, 16:42

Ja, det er jo kanskje litt viktigere med fotball enn økonomi, Kapitalix?

Fra spøk til alvor:

Synd. Milton Friedman var en dyktig og spesiell person; spesielt viktig er det at han torde stå opp for sitt syn og kjempe for det han trodde på (og det på sivilisert vis).

I tillegg var han jo en stor økonom (ihvertfall for oss mer mainstream-innstilte ikke-østerrikere)..
bilskinn

Innlegg Per Anton Rønning 18 Nov 2006, 17:36

bilskinn skrev:Ja, det er jo kanskje litt viktigere med fotball enn økonomi, Kapitalix?

Norske media har alltid lidd av fobi mot økonomer som forfekter frihet og markedsøkonomi.
Dessuten er selvsagt fotball opium for folket, og bidrar til å forhindre at folk tenker farlige og utfordrende tanker i retning av individuell frihet.
I fotball er jo den kollektive organisme i høysetet, der blir folk som vil spille "sitt" spill kritisert og kalt "egoister". John Carew ble nylig hyllet som en bedre fotballspiller enn før fordi han var blitt mindre "egoistisk".

I tillegg var han jo en stor økonom (ihvertfall for oss mer mainstream-innstilte ikke-østerrikere)..

Friedmans store fortjeneste (og som han fikk Nobelprisen for) var å påvise det nærmest umulige i å utarbeide planøkonomiske tiltak slik at de ble timet riktig, og dosert riktig.
Så han har altså fått Nobelprisen for å påvise at planøkonomi ikke hører hjemme i virkelighetens verden, den hører kun til i ønsketenkningens verden.

Det er ikke rart at norske media lar være å gi ham omtale.

I det store og hele ligger norske medias bedrøvelige kvalitet like meget i det de unnlater å ta opp, som det de tar opp. Fortielse er et like viktig våpen som forvrengning.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg bilskinn 20 Nov 2006, 13:08

Ja, på mange måter lever vi i et potetland. Jeg tror ikke folk liker fotball FORDI det er kollektivistisk, jeg tror folk liker fotball fordi de ikke har interesse for interessante ting. (Ikke at fotball er ille, det er jo en fin form for fysisk aktivitet, men når en nasjon har dette som sin hovedinteresse, kan man jo begynne å lure..)

Og forresten; jeg tror ikke norsk media har noe ønske om å fortie tanker om frihet. Jeg tror heller det så enkelt som at media tar opp det folk er interessert i; og folk er interessert i, ja, nettopp, en ball som ruller på ei gressmatte.
bilskinn

Innlegg Per Anton Rønning 20 Nov 2006, 13:40

bilskinn skrev:Og forresten; jeg tror ikke norsk media har noe ønske om å fortie tanker om frihet. Jeg tror heller det så enkelt som at media tar opp det folk er interessert i; og folk er interessert i, ja, nettopp, en ball som ruller på ei gressmatte.

Jeg har merket meg at alt som kan bære merkelappen "fellesskapsløsninger" er topp stoff i media. Men det kan selvsagt være at avisredaksjonene mener at det er denne type stoff som går hjem hos folk.
Man opplever aldri rosende omtale av toppledere som gjør djerve investeringer i fremdtidig teknologi, som f.eks. Orklaledelsens beslutning om investering i Elkems silisiumprosjekt. Toppledere er kun i fokus når det er snakk om disse forferdelige opsjonene og bonusene, slik at de tjener lang mer enn gjennomsnittet. (Ingen vil jo tjene mindre enn gjennom snittet, og nå har Kristin Halvorsen funnet ut at alle ledere skal likestilles med statsministreren, lønnsmessig)
Det beste sysnonym for "skandale" er etter hvert blitt "opsjon".
Jeg tror at media selv synes dette er en passende vinkling, og at dette ikke bare skyldes hva redaksjonene tror folk helst liker.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Demian 20 Nov 2006, 13:55

bilskinn skrev:Ja, på mange måter lever vi i et potetland. Jeg tror ikke folk liker fotball FORDI det er kollektivistisk, jeg tror folk liker fotball fordi de ikke har interesse for interessante ting. (Ikke at fotball er ille, det er jo en fin form for fysisk aktivitet, men når en nasjon har dette som sin hovedinteresse, kan man jo begynne å lure..)

Det er en misforståelse at fotball eller andre lagspill er kollektivistiske.
Kollektivisme er ikke det samme som samarbeid.
Ikke la venstresiden ta samarbeid til inntekt for egen sak.
Et lag kan ikke fungere uten individet, og individet lønnes derfor etter egne prestasjoner, så kommer det heller bonuser om laget gjør det godt.
Demian

Innlegg Per Anton Rønning 20 Nov 2006, 13:58

Demian skrev:Det er en misforståelse at fotball eller andre lagspill er kollektivistiske.
Kollektivisme er ikke det samme som samarbeid.
Ikke la venstresiden ta samarbeid til inntekt for egen sak.
Et lag kan ikke fungere uten individet, og individet lønnes derfor etter egne prestasjoner, så kommer det heller bonuser om laget gjør det godt.

Mulig jeg tar for hardt i, uansett foretrekker jeg individuelle idretter som alpint, friidrett, tennis osv.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 20 Nov 2006, 15:28

Jeg har stor glede av internasjonal toppfotball. Toppfotballen er spekket med individuelle prestasjoner. Spillere som Henry og Ronaldinho gjør ting ingen andre er i nærheten av å prestere. Jeg anser ikke fotball for å være utpreget kollektivistisk eller ideologisk forankret i noe jeg er uenig i. Fotball er business og individualisme like mye som det er et lagspill.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 20 Nov 2006, 22:35

QIQrrr skrev:Jeg anser ikke fotball for å være utpreget kollektivistisk eller ideologisk forankret i noe jeg er uenig i. Fotball er business og individualisme like mye som det er et lagspill.

Granted.
Jeg har aldri klart å fatte noen interesse for spillet, og bruker aldri tid på å se på kamper.
Jeg foretrekker fortsatt individuelle idretter fremfor lagidretter, jeg glemte å nevne både langrenn og skiskyting og skøyteløp.
Bortsett fra det er min interesse for idrett generelt sett relativt behersket, det er ikke min første prioritet for å si det slik.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg bilskinn 21 Nov 2006, 00:32

Per Anton:

nu må du huske på at investeringer i fremtidsrettet teknologi er fryktelig kjedelig!

Teknologi - det er jo fysikk og matematikk, sånt er kjedelig.

Investeringer - det er økonomi, det er ihvertfall kjedelig. Det er jo bare tall og sånt.

(Verst er jo egentlig økonomi - når folk tenker på økonomi blir de kalde og kyniske og vi får umiddelbart et rått og kapitalistisk is-samfunn!)

---

Generelt:

det er klart at både fotball og skøyter kan være underholdende, MEN: når idrett er det majoriteten i et samfunn er interessert i, er man på litt tynn is.
bilskinn

Innlegg Per Anton Rønning 22 Nov 2006, 11:20

bilskinn skrev:Per Anton:

nu må du huske på at investeringer i fremtidsrettet teknologi er fryktelig kjedelig!

Teknologi - det er jo fysikk og matematikk, sånt er kjedelig.

Kjedelig? For hvem? Det er IKKE kjedelig for de som beveger verden, for det er disse som har klart det kunsttykket å bevege mennesket ut av steinalderen, ja også ut av middelalderen. De har klart å spalte atomet, de har klart å finne olje hvor tribunegaulerne ikke angang ante at det var mulig å lete, nemlig under havbunnen.
De har landsatt mennesker på månen, og sørget for at romtekologi for alltid har forandret vår hverdag:
Hva tenker vi på når vi hører ordet "satelitt"? Min assosiasjon er "kommunikasjon", "posisjonering", "værmelding" og slike ting.

Investeringer - det er økonomi, det er ihvertfall kjedelig. Det er jo bare tall og sånt.

(Verst er jo egentlig økonomi - når folk tenker på økonomi blir de kalde og kyniske og vi får umiddelbart et rått og kapitalistisk is-samfunn!)

Jeg må vel regne med at dette er ironisk ment - en ikke alt for smigrende karakteristikk av tribunemobbens gjennomsnittlige intellekt?

Generelt:
det er klart at både fotball og skøyter kan være underholdende, MEN: når idrett er det majoriteten i et samfunn er interessert i, er man på litt tynn is.

Jeg ser ikke noen tynn is her. De som driver med denne kjedelige økonomien og disse kjedelige investeringene må ha noen med håndtak i ryggen som de kan plassere her og der og si gjør dette, gjør slik, gjør ikke slik men sånn, and cash in the paycheck on Friday.

Jeg har også i bakhodet at Kjell Magne Bondevik er fotballfan, og "god forbid" at jeg skulle dele interesse med den fyren!

Når det blir snakk om ham vil jeg fra nå av kun henvise til Eli Hagens nylanserte bok, og anbefale å lese omtalen der, en omtale jeg fullt ut deler. Flott, Eli!

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg simon 22 Nov 2006, 12:13

Per Anton Rønning skrev:Jeg har også i bakhodet at Kjell Magne Bondevik er fotballfan, og "god forbid" at jeg skulle dele interesse med den fyren!

Fyren liker også cigarer. Petersen liker opera, Foss liker god mat og Brende liker damer.

Feltet snevres inn i bekymringsfull grad, vil jeg si :)
simon

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester