Må male hytta "naturvennlig"

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Må male hytta "naturvennlig"

Innlegg QIQrrr 11 Jan 2007, 09:53

– Det vi mener med en naturvennlig farge, er en farge som er minst mulig eksponert, og sånn sett vil en hvitfarge framheve bygningens størrelse, mens en mørkere farge vil gjøre det motsatte, sier saksbehandler Carl Henrik Jensen i Hvaler kommune til NRK.

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=241302&cat=112
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 11 Jan 2007, 10:52

Et soleklart eksempel på at "naturvennlig" er blitt et religiøst begrep.
Onarki

Innlegg QIQrrr 27 Aug 2008, 21:03

DN:

Tvunget til å male om hytta

27.08.2008

To års hyttekrangel med lokalpolitikerne i Hvaler kommune ble forgjeves for Janne B. Aslaksrud.

Hytteeier Janne B. Aslaksrud måtte male om hytta si fra hvit til lysegrått for å gjøre bygget spiselig for lokalpolitikerne i Hvaler kommune, skriver Dagens Næringsliv.

Hytter som bryter med norske hyttetradisjoner setter sterke følelser i sving i norske kystkommuner. Politikerne i Hvaler krevde at den hvite fritidsboligen måtte ha en naturvennlig farge som brun eller oliven.

- Jeg merker at jeg blir sint bare av å tenke på saken. Etter min mening er helt utrolig at en gjeng politikere skal ha myndighet til å avgjøre at lysegrå er en riktigere farge en hvit. Man føler seg ganske maktesløs. Jeg under meg over hva slags bakgrunn politikerne har for å sitte og synse på denne måten, sier Aslaksrud til DN.

Ble stevnet
Aslaksrud nektet lenge å male om hytta, og ble stevnet av kommunen. Men da dagbøtene nærmet seg 200.000 kroner, ga Aslaksrud opp. Saken endte med et forlik i lysegrått.

Hun har betalt over 100.000 kroner i saksomkostninger og arbeidskraft for å male hytta. Hverken selger eller megler opplyste Aslaksrud om fargebestemmelsene da hun kjøpte hytta i 2004.

.-Vi har stadig slike saker til behandling. Det vi mener med en naturvennlig farge, er en farge som er minst mulig eksponert. En hvitfarge vil fremheve bygningens størrelse. Hyttene virker mer dominerende i terrenget og bidrar til privatisering, sier saksbehandler Carl Henrik Jensen til avisen.

Konkurransesekretær Per Rygh i Norske Arkitekters Landsforbund er kritisk.

- Personene som skriver avslagene mangler faglig kompetanse. Ofte er avslagene ubegrunnet, sier Rygh til DN.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Demian 27 Aug 2008, 21:18

Dette er skoleeksempelet på fascisme.

.. og med mindre vi tar tyren ved hornene vil følgende kommentarer bli stadig mer dagligdagse. Fra Aftenposten:

"Allmenhetens interesser bør gå foran sta og vanskelige økonomisk ressurssterke personer. "

"Uting at ressurs-sterke tar seg til rette i strid med regelverket for vernet område."

http://debatt.aftenposten.no/item.php?G ... s=1&page=4
Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester