Det Liberale Folkepartiet blogger

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg QIQrrr 19 Mai 2007, 14:37

Onarki skrev:...ca. 10.000 har vært innom artikkelen om Dokumentavgiften.

Veldig bra!
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Daniel Arnesen 21 Mai 2007, 18:15

Onarki skrev:Vil bare si at lederartikkelen om dokumentavgiften havnet på førstesiden av VG. (ligger der i skrivende stund fremdeles også) Trafikken har vært uvanlig stor. (3000+ hits så langt)

http://www.vgb.no/21064/perma/204508/

Interessant lesning, det må jeg si.

Majoriteten ga vel beklageligvis ikke et generelt uttrykk for medhold, men det var en del spennende kommentarer.
Brukerens avatar
Daniel Arnesen

Innlegg Per Arne Karlsen 22 Mai 2007, 11:37

Martin Johansen skrev:
Per Anton Rønning skrev:
Martin Johansen skrev:
Mats skrev:Jeg vil samtidig benytte denne posten til å spørre etter landsmøtetalen fra Vegard Martinsen '07. Er det planer om å legge ut denne på nettet også i år?

Den finnes, og skal legges ut.

Jeg venter på den i spenning.. hva er status? Når kommer den på nettet?

MVH
PAR

Per Arne sitter etter min kunnskap på den eneste kopien av dette.

Her er talen. Dette er en forhåndsvisning før lansering, bare for medlemmer av dette forum!

http://admin.dlf.info/media/2007/landsmote/dlf_lm2007.mov

Jeg vil legge opp en høykvalitetsversjon på Google-video. En audio podcast vil bli tilgjengelig i iTunes og RSS.
Per Arne Karlsen

Innlegg Martin Johansen 13 Jun 2007, 11:11

DLF blogger igjen på VGs internett forside!!

Hva skjer med Barnevernet?
BLOGG:- Nok en gang har Barnevernet foretatt en feilvurdering, denne gang endte den med at en 13 år gammel gutt ble drept med kniv av sin egen far.

Dette er bra eksponering!
Martin Johansen

Innlegg Onarki 14 Jun 2007, 14:25

Nå er jeg på Dagbladet.no sin forside igjen med bloggen "Garantert velferd" hvor jeg har en link til DLF.
Onarki

Innlegg Martin Johansen 10 Aug 2007, 11:44

I dag er det to "lilla bloggere" som har sakene sine på dagbladets forside!
Martin Johansen

Innlegg Onarki 10 Aug 2007, 12:20

Vi har hatt 5 lillablogger inne på dagbladet.no de siste 3 dagene! Det er lilla i alle kanaler. :) Det hjelper at vi har vært tre lillabloggere som har vært aktive samtidig. Dagbladet fremhever sjelden en blogger mer enn én gang på rad, men når man er mange mangedobles sjansene. Vi er i en valgkamp nå og bloggene vil derfor i vesentlig grad handle om politikk fremover. Derfor er det bare å være aktive frem til valget, kanskje det til og med blir stemmer av det?
Onarki

Innlegg simon 10 Aug 2007, 12:28

GJennombruddet i bloggeksponering er meget viktig !! Vi har holdt på i årevis og fått relativt lite offisiell oppmerksomhet. PLutselig bryter vi gjennom taushetsmuren og blir eksponert til en milion mennesker "over natten". Joda, jeg tror nok det kan ha litt betydning :)
simon

Innlegg Niclas 23 Aug 2007, 15:33

Stem på Kardemomme-partiet! står det på dagbladet.no med link til Onars siste blogg http://www.blogging.no/blog.php/onarki/post/19286

Skal godt gjøres å få det til bedre. Stor takk og applaus til Onar som har stått på i lang tid, og i sommer nesten har hatt fast plass på forsiden av dagbladet.no.
Brukerens avatar
Niclas

Innlegg Onarki 24 Aug 2007, 10:53

Ja, det ser ut som jeg og de andre lillabloggerne har klart å prikke inn toppformen til valget. Vi har totalt fått inn 3-4 bloggposter med klare referanser til DLF på kort tid, og min siste kardemommeartikkel er 100% ren DLF-reklame. Det kjekkeste av alt er faktisk alle plussene jeg har fått på artikkelen. Alle disse kan umulig være den faste DLF-gjengen som leser bloggen min. I hvert fall håper jeg ikke det. :-)

Forøvrig har jeg over tid endret språkbruken min i beskrivelsen av DLFs politikk, og min kardemommeartikkel er på mange måter en kulminering av dette språket. Jeg bruker nå ikke lenger begrepet TVANG men i stedet begrepet VOLD. På engelsk kan man bruke begrepet "coercion" uten at det oppstår noen som helst tvil om hva man mener, men på norsk er begrepet tvang blandet sammen med naturtvang. Folk sier gjerne at man er tvunget til å gå på do, og mener med dette naturtvang, ikke "coercion." Naturen utøver derimot ikke vold mot oss, og dette begrepet er derfor ikke tvetydig på norsk overhodet. Det passer også svært bra inn med begrepet "voldsmonopolet" som på norsk brukes til å beskrive staten.

Jeg definerer vold som FYSISK vold (fysisk angrep på kropp elller frihetsberøvelse) eller PSYKISK vold (trussel om fysisk vold, svindel eller bruk av kropp og eiendom uten samtykke). I tillegg kommer INDIREKTE vold (oppfordring til vold eller å villedende rope "brann!" i en tett forsamling) Fellesnevneren for voldsbegrepet er nettopp det som på engelsk ligger i begrepet "coercion", nemlig å frarøve folks evne til å utøve sin frie vilje over egen kropp og egen eiendom.

Mange vil reagere på en slik definisjon og vil gjerne hevde at vold er noe som medfører fysisk skade. Men her finnes det heldigvis mange gode eksempler som underbygger definisjonen. Nylig var det en sak i avisen hvor en kvinne oppdaget flere år senere at hun hadde blitt voldtatt i bevisstløs tilstand på en fest ved å se på bilder. Åpenbart tok hun ikke noen fysisk skade av handlingene som ble utført mot henne, og inntil hun fikk vite om handlingen heller ingen psykisk skade. Likevel kan det ikke være noen som helst tvil om at handlingen var en VOLDtekt. Den avgjørende faktoren er nettopp at handlingen ble gjort på en slik måte at den frarøvet henne muligheten til å utøve sin frie vilje.

Det fine med å bruke begrepet vold ikke bare til å omtale direkte fysiske handlinger men også PSYKISK vold (især trussel om vold) er at dette gir en glimrende og fin betydning av begrepet FRED. Normalt omtales fred som en tilstand uten bruk av vold. (Et land i fred, et fredelig nabolag, et fredelig folk) Ved å inkludere psykisk vold i voldsbegrepet utvides automatisk også fredsbegrepet. Et fredelig samfunn er et samfunn uten "coercion" av noe slag, altså vold på norsk. Dermed oppstår det en symmetri mellom fred og frihet. Et samfunn med 100% individuell frihet er et samfunn 100% fritt for vold ("coercion") som igjen er et 100% FREDELIG samfunn. Frihet=fred.

På norsk, og delvis også på engelsk gir dette dermed muligheten til å gi et nytt navn til individuell frihet for å skille det fra naturfrihet (handlingsrom), nemlig FRED. Med individuell frihet mener vi liberalister frihet fra vold, og dette er jo nettopp fred. Mens sosialister mener frihet fra sult som gir en grunn til å ty til vold.

For å oppsummere: DLF er et fredsparti. Vår målsetning er å renske samfunnet for vold og skape et 100% fredelig samfunn.

Jeg mener å ha god dekning for å bruke ordet "vold" på norsk for det som på engelsk kalles "coercion" og tilsvarende derfor å bruke ordet "fred" som synonym for "individuell frihet." Utstyrt med dette vokabularet er det mye lettere å skille oss i fra alle de andre partiene som så ofte snakker om "frihet." Så lenge vi snakker om at vi ønsker fravær av vold = et fredelig samfunn kan vi aldri misforstås. Når sosialistene sier at de vil ha frihet fra sult svarer vi at de ønsker et voldelig samfunn. Dette er svært provoserende men når man får vandret folk i gjennom logikken har de lite å stille opp med annet enn å enten si at man ønsker et voldelig samfunn eller at man ikke gjør det. Mange vil fremdeles da insistere på at vold er en nødvendighet, men da har man det moralske overtaket. Da må de nemlig låne de konservatives ubehagelige stilling nemlig å argumentere for at fred er "upraktisk." Erfaringen fra historien viser at dette er et argument de gradvis vil tape.
Onarki

Innlegg Demian 24 Aug 2007, 11:13

Onarki skrev:Jeg mener å ha god dekning for å bruke ordet "vold" på norsk for det som på engelsk kalles "coercion" og tilsvarende derfor å bruke ordet "fred" som synonym for "individuell frihet." Utstyrt med dette vokabularet er det mye lettere å skille oss i fra alle de andre partiene som så ofte snakker om "frihet." Så lenge vi snakker om at vi ønsker fravær av vold = et fredelig samfunn kan vi aldri misforstås. Når sosialistene sier at de vil ha frihet fra sult svarer vi at de ønsker et voldelig samfunn. Dette er svært provoserende men når man får vandret folk i gjennom logikken har de lite å stille opp med annet enn å enten si at man ønsker et voldelig samfunn eller at man ikke gjør det. Mange vil fremdeles da insistere på at vold er en nødvendighet, men da har man det moralske overtaket. Da må de nemlig låne de konservatives ubehagelige stilling nemlig å argumentere for at fred er "upraktisk." Erfaringen fra historien viser at dette er et argument de gradvis vil tape.

Glimrende!
Demian

Innlegg Martin Johansen 03 Sep 2007, 14:46

Atter en gang er en lilla-blogger på dagbladets forside.

Godt jobbet livebad!

Stem liberalt!
- Skolene blir dårligere med offentlig støtte. Les mer
Martin Johansen

Innlegg Onarki 03 Sep 2007, 16:22

Martin Johansen skrev:Atter en gang er en lilla-blogger på dagbladets forside.

Godt jobbet livebad!

Stem liberalt!
- Skolene blir dårligere med offentlig støtte. Les mer

Det varte dessverre bare noen timer ser det ut som. I hvert fall er artikkelen borte nå. Vi satser på at livebad og andre lillabloggere kommer sterkt tilbake! I mellomtiden går det an å ta en titt på den oppdaterte DLF-bloggen på VG:

http://www.vgb.no/21064

Den er nå endelig kommet inn i VGs valgbloggsystem under Oslo kommune:

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/val ... mmune=0301
Onarki

Innlegg Per Anton Rønning 03 Sep 2007, 16:59

Onarki skrev:Den er nå endelig kommet inn i VGs valgbloggsystem under Oslo kommune:

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/val ... mmune=0301

Bravo, dette er bra ekponering!

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Onarki 23 Sep 2007, 00:54

Registreringen av DLF-bloggen som politisk blogg på VG gjør nå at VGs lesere indirekte eksponeres jevnlig til DLF-bloggen gjennom artikler som handler om politikk:

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/val ... tid=167108

Til høyre i artikkelen er det en kolonne som heter "politikerblogger" og akkurat i skrivende stund er Vegard eksponert der med to artikler.

Det pipler inn med ca 20-100 lesere hver dag. Ikke mye kanskje men dette gir en sakte men sikker merkevarebygging. Stadig flere mennesker blir vant til å se at DLF er et ekte parti. Her må jeg bare berømme VG for sin usedvanlig upartiske holdning til politiske partier. Noe å bygge videre på for fremtiden, og muligens en aldri så liten inspirasjon til Vegard som skriver daglige kommentarer til DLF!
Onarki

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester