Organdonasjoner

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Onarki 22 Des 2008, 09:35

Rounin skrev:Og inntil man kjøper seg et pass har man altså ingen rett til sin egen kropp? Hvordan vil du beskytte de som ikke har kjøpt seg pass?

For meg virker det som om du forsøker å koke suppe på spiker. Her finnes ingen uenighet og fryktelig lite å diskutere.

Opplysningen kan overføres feil hver eneste gang den leses av.

Det samme gjelder varetektsfengsling. Der aksepterer man at inntil 50% av de som plasseres i fengsel er uskyldige. Feil skjer, man kan ikke legge ned staten av den grunn.

Jeg tror ikke det hjelper på min innsigelse.

Men da lurer jeg fælt på hva din innsigelse er. Vi er jo enige om at organer bør eies av individet og at det bør dannes eiendomsrett på disse.
Onarki

Innlegg Rounin 22 Des 2008, 12:40

Onarki skrev:Men da lurer jeg fælt på hva din innsigelse er. Vi er jo enige om at organer bør eies av individet og at det bør dannes eiendomsrett på disse.

Vi er uenige om det du sier over at vi ikke er uenige om. I og med at man må kjøpe pass for å reservere seg mot rettighetsbrudd, er det en krenkelse av de menneskene som ikke har kjøpt seg pass. Det er fint om du er enig i dette, men det har ingenting med retten til å selge organer å gjøre.
Brukerens avatar
Rounin

Re: Organdonasjoner

Innlegg Skatteflyktning 29 Des 2008, 18:58

Hmm, jeg er vel den eneste som ser en motsetning her.

Etter din doed kan du vitterlig ikke eie noe lenger (hverken kropp eller andre ting).

Dvs at kun dine arvinger kan disponere dine kroppsdeler.

Hvorvidt disse disponerer dem ifoelge din vilje vil vaere opp til dem. Du kan selfoelgelig sett opp staten som arving (men ser vanskelig at dette skal vaere "default")
Skatteflyktning

Innlegg lpride 29 Des 2008, 22:06

Skatteflyktning skrev:Hmm, jeg er vel den eneste som ser en motsetning her.

Etter din doed kan du vitterlig ikke eie noe lenger (hverken kropp eller andre ting).

Dvs at kun dine arvinger kan disponere dine kroppsdeler.

Hvorvidt disse disponerer dem ifoelge din vilje vil vaere opp til dem. Du kan selfoelgelig sett opp staten som arving (men ser vanskelig at dette skal vaere "default")

Du ser bort i fra at man kan, så lenge man lever, testamentere og erklære hvordan at dine eiendeler (herunder kroppsdeler) skal disponeres etter din død. Dersom du har erklært eller testamentert at din kropp ikke skal brukes i organdonasjon etter din død, skal dette heller ikke skje. Da vil ikke dine arvingers ønsker ha noen innvirkning.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg dassrull 20 Des 2009, 22:45

dassrull

Innlegg Skatteflyktning 09 Jan 2010, 01:55

dassrull skrev:http://www.dagbladet.no/2009/12/20/nyheter/organhosting/utenriks/israel/palestina/9611638/

Hysj! Det er ikke lov a kritisere Israel her paa DLFs sider
Skatteflyktning

Innlegg Amund Farberg 09 Jan 2010, 02:28

Skatteflyktning skrev:
dassrull skrev:http://www.dagbladet.no/2009/12/20/nyheter/organhosting/utenriks/israel/palestina/9611638/

Hysj! Det er ikke lov a kritisere Israel her paa DLFs sider

Ja, dette var sannelig et seriøst innlegg.

Problemet som beskrives i artikkelen ville for øvrig lett vært unngått hvis handel i organer var lov.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg dassrull 09 Jan 2010, 04:30

Hvis man ikke har testamentert bort organene sine, eier man dem da når man er dau? Hvorfor er de ti så fall bedre å grave dem ned enn å bruke dem?
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 09 Jan 2010, 08:59

dassrull skrev:Hvis man ikke har testamentert bort organene sine, eier man dem da når man er dau? Hvorfor er de ti så fall bedre å grave dem ned enn å bruke dem?

Skal en rettighet opprettholdes må noen gjøre den jobben med å kreve den opprettholdt. Hvis ingen sier at "dette er min eiendom, ikke rør!" vil eiendommen ikke bli respektert. De som er døde har da ingen eiendomsrett; eiendomsretten overtas etv. av arvingene. Men hvis det ikke finnes arvinger ....

Hvis man er opptatt av slikt bør man skrive noen ord om det i et testamente, og så får man håpe at man lever i et land som er så sivilisert at testamenter respekteres.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest