Avslør bopliktsvindelen

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Per Anton Rønning 04 Jun 2008, 21:03

olebrodersen skrev:Dersom dere plutselig ikke mener at stedet bør dø ut, så er jeg åpen for forslag på hvordan man kan fortsette å holde det levende. Og da kan vi hvertfall være enige i, at flere feriehus ikke er riktig strategi...

Jeg får snakke for meg selv. Jeg har ingen spesiell oppfatning av dette selv, for dersom ingen vil bo på Lyngør om vinteren, vil det heller ikke bo noen der om vinteren. Hva så? Folk kommer om sommeren og bor der da, kanskje om våren og om høsten også.
Still spørsmålet slik:
Egner stedet seg for helårsbeboelse? Hvis ja, hvorfor bor ikke Lyngørfolk der selv? Eller folk fra steder i nærheten? (Jeg har aldri vært der, jeg foretrekker Italia/Frankrike mange ganger foran Sørlandet om sommeren og kommer neppe til å ta turen)

Hvis lokalbefolkningen ikke vil bosette seg - eller ønsker å flytte derfra, hvorfor skal da andre tvinges til å ta de ulempene som sørlendinger selv flykter unna?
Et sted har ingen verdi i seg selv om ikke folk av egen fri vilje ønsker å bo der.
Hvorfor skal gnålingen til et lite mindretall som ikke liker å se tomme hus om vinteren være grunn til å gjennomføre denne tvangen? Om jeg hadde hus der og måtte bo der om vinteren er det ikke sikkert at jeg ville holde høy profil eller omgås lokalbefolkningen. Jeg føler meg uvel blant folk som så lett forlanger at de skal ha gjennomført sine sære ideer ved å initiere tvang mot andre. Jeg føler meg i det hele tatt uvel på Sørlandet nettopp fordi denne umoralske og smålige tvangsmentaliteten er så tydelig fremherskende i dette miljøet. Slike trange, smålige miljøer har ingen appell, dessverre. Og når Europa ligger åpent og tar imot en uten denne form for tvangsmentalitet overhodet, velger jeg ikke Sørlandet.
Kjøp et hus eller en leilighet i Frankrike eler Italia f.eks, og spør om der er boplikt. Det finnes knapt ord for slike perversiteter i det franske eller italienske språk, og det er nok all grnn til å regne med at spørsmålet ikke ville bli forstått med mindre man tok seg god tid og begynte å forklare forholdene i det sosialfacistiske Norge.
Og når heller ikke Sørlandet noe sted kan vise maken til miljøet på Rivieraen (både fransk og italiensk) er det ingen grunn til å la seg plage av småskårne og misfornøyde sørlandspolitikere som prøver å bli gjenvalgt av ditto velgere.
Gi f.. i Sørlandet, ferier i siviliserte omgivelser! Dette er min personlige programerklæring som jeg har fulgt i alle år, og har intet med DLF å gjøre, bare så det er sagt.

At mennesker er viktigere enn Lyngør, (som noen skrev her) er jo en selvmotsigelse. Lyngør er mennesker. Lyngør er historie. Jeg forstår ikke helt hva dere mener her.

Vel - et sted er ikke mennesker. Et sted er en del av geografien og intet annet. Men ingen diskuterer hvorfor de som bor der vil bo der. Det er mye viktigere å fokusere på de som IKKE bor der, eller vil bo der, og da snakker jeg om sørlendinger med lokal tilknytning.
Hvorfor vil ikke tilstrekkelig mange i den kategorien bo der?

Og hvorfor skal i så fall andre tvinges til å oppholde seg der om vinteren når de slett ikke vil?

"Lyngør er historie" - for hvem da? Historie hører hjemme i historiebøkene.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg olebrodersen 04 Jun 2008, 22:10

Folk VIL jo bo der. Men kan ikke, grunnet prisene! Har du HELT glemt hva saken handler om?

Fantastisk at du bruker akkurat Italia og Frankrike som eksempler. Sa noen fascist?
olebrodersen

Innlegg lpride 04 Jun 2008, 22:18

olebrodersen skrev:Fantastisk at du bruker akkurat Italia og Frankrike som eksempler. Sa noen fascist?

At man bruker andre lands politikk på et gitt område som eksempel betyr ikke at man nødvendigvis støtter andre deler av politikken som føres i disse landene.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg Rounin 04 Jun 2008, 23:25

olebrodersen skrev:Folk VIL jo bo der. Men kan ikke, grunnet prisene! Har du HELT glemt hva saken handler om?

Og det faktum at de ønsker å bo der hele året skulle være nok til å gi dem boligene til redusert pris?

Man kunne jo ellers spørre seg om hvorfor det at de har bodd i Lyngør en eller annen gang skulle være grunn nok til å prioritere disse menneskene fremfor andre kjøpere i det hele tatt. Hvis de har slik tilknytning til Lyngør, hvorfor bor de der ikke fortsatt da?
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg QIQrrr 05 Jun 2008, 05:57

Rounin skrev:Og det faktum at de ønsker å bo der hele året skulle være nok til å gi dem boligene til redusert pris?

Ja De vet det Rounin, at ønsketenkning og tvang går hand i hand. Og det er selvfølgelig ikke ens egen nesetipp, men "Lyngørs beste" man tenker på.

Angiveri er videre en legitim og akseptabel størrelse blant de små, og dem er det åpenbart mange av i de voksnes rekker. Og pressen låner villig vekk mikrofoner når "bopliktsvindlerne" skal tas. Fy f...

Pføy!, pføy! og pføy!

All actions defined as criminal in a free society are actions involving force—and only such actions are answered by force.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 05 Jun 2008, 07:36

olebrodersen skrev:Folk VIL jo bo der. Men kan ikke, grunnet prisene! Har du HELT glemt hva saken handler om?

Det var ikke poenget. Hvorfor flytter folk derfra, slik at det blir ledige hus? Kanskje er det ubekvemt om vinteren? Men andre skal tvinges til å ta dette?

Fantastisk at du bruker akkurat Italia og Frankrike som eksempler. Sa noen fascist?

Dette var ikke lett å forstå, så dette må forklares. Jeg peker på at begreper som "boplikt" er helt ukjent på slike breddegrader, man kan kjøpe der det er noe til salgs, og bo der så lenge det passer en.
Så hva menes da med "sa noen facist"?

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg simon 05 Jun 2008, 09:54

Det synes som om du tar for gitt at alle problemer kan ha en politisk side. vet ikke helt om jeg forstår deg rett, men isåfall leter du forgjeves etter svar hos oss.

Vårt utgangspunkt er enkelt; de fleste problem har IKKE en politisk side. Politikkens omfang er for stort, og vi vil redusere det drastisk. Jeg ville tro det var rimelig klart etter å ha lest noen sider på forumet her...
simon

Innlegg Amund Farberg 05 Jun 2008, 10:49

Saken dreier seg om at kjøperen Hansen, som har kjøpt et hus av selgeren Andersen, ikke får lov til dette av angiveren Brodersen, som med statsmaktens våpen i ryggen setter en stopper for fredelig samhandel med trusler om vold.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg olebrodersen 07 Jun 2008, 16:40

Og Pføy!

:-)

Mitt lille safari på forumet er over nå.

Lykke til med de underlige meningene deres. Godt å se at dere er det fjerde minste partiet i Norge.
olebrodersen

Innlegg Vegard Martinsen 07 Jun 2008, 17:11

Artikkelen som Brodersen linket til over er som følger:

Jakter på bopliktsyndere

Ole Brodersen utvider jakten på bopliktssyndere i Sørlandsskjær- gården. På Facebook ligger en liste over mulige syndere.

I fjor høst skrev Agderposten om Facebookgruppa «Avslør bopliktsvindelen» der det ble diskutert om rapportering kunne være et aktuelt «hjelpemiddel» for å få bukt med problematikken rundt boplikt. Gruppa har nesten doblet medlemstallet til 297 siden den gang. Nå har de laget en liste med ni hus på Lyngør de mener bør sjekkes om eierne har sitt på det rene i forhold til bopliktsloven.

Taper
Gruppen ble dannet i fjor høst og er ment for dem som er lei av å tape budrunder mot rikinger som snor seg unna boplikten. Allerede er det kommet inn svar på noen av husene, som bekrefter at de står tomme mesteparten av året.

– Hva gjør dere med disse opplysningene?
– Vi overlater til Lyngør Vel å ta det videre til kommunen.

Kommunen har bedt om hjelp, og dette er vårt lille bidrag. Jeg har forstått at det er en dialog mellom kommunen og velet. Det er bra, men det gjenstår å se konkrete resultater av samarbeidet, påpeker Ole Brodersen.
Lyngør vel har for tiden ingen leder, og kan derfor ikke kommentere saken.

Julisamfunn
Brodersen er oppvokst på Lyngør, og skal flytte tilbake. Han mener medlemstallet i Facebook-gruppa er en god pekepinn på at det finnes mange ungdommer fra distriktet som er frustrert over situasjonen. Flere medlemmer i gruppa har postet kommentarer om gjentatte tapte budrunder for lengre tid tilbake, der boligen kun brukes på sommertid den dag i dag.

– Vanlige mennesker kan ikke komme hjem til sine barndomssteder og kjøpe hus der fordi det er i ferd med å bli et rikmannsparadis som kun lever fire uker i juli.
Det er trist om Lyngør blir et historieløst julisamfunn, sa Brodersen i høst, og la til at dette gjelder for store deler av Sørlandet.

Oppfordrer
Selv om «svartelista» gjelder Lyngør, oppfordrer han flere til å gjøre det samme.

Bopliktsforkjemperen påpeker at dette handler i stor grad om moral.
– Folk er nødt til å forstå at de regelrett dreper Lyngør som helårssamfunn når de ikke overholder boplikten, poengterer han.
Ordfører i Tvedestrand, Jan Dukene (TTL) er selv imot boplikt, men understreker at der de har boplikt, skal den håndheves. – Det har vært indikert at der er flere som ikke opprettholder boplikten enn vi hadde oversikt over.

Dette vil vi sjekke ut, sier han.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 07 Jun 2008, 17:16

olebrodersen skrev:...Lykke til med de underlige meningene deres.

Men å hevde at det er svindel å bo i sitt eget hus kun når man selv ønsker det, det er altså ikke en underlig mening.
Vegard Martinsen

Innlegg Per Anton Rønning 07 Jun 2008, 19:02

olebrodersen skrev:Mitt lille safari på forumet er over nå.
Lykke til med de underlige meningene deres. Godt å se at dere er det fjerde minste partiet i Norge.

Ja, det er nok symptomatisk for norsk sosialfacisme at en av deres representanter, Ole Brodersen, mener at de som forfekter individuell frihet og individers rettigheter (blant annet retten til å å disponere fullt ut etter egne valg det man eier) forfekter underlige meninger.

Men den dagen Brodersen selv blir utsatt for tvang, der det går opp for ham at noe han har brukt egne penger på ikke står 100% til hans egen disposisjon når han selv vil, da får pipen en annen lyd.

Brodersen kan være glad for at DLF er et lite parti. Hadde DLF vokst og fått innflytelse ville det vært slutt for hans angiverivirksomhet for å avsløre de som ikke vil gi etter for bo-tvangen.
Mulig at DLF ikke vokser så fort, men kanskje ideene gjør det? Da vil Bordersen få merke det!!

Men som jeg sier: Gi f.. i Sørlandet (og sørlendinger av typen angivere) nyt Italias strender og intense, menneskevennlige levemåte.
Nyt livet, glem gestapistene, Italia er også verdens største vinprodusent, med glitrende, brilliante viner!! Sørlandet er ingen ting i forhold. Det er bare å kjøre rett forbi.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg simon 09 Jun 2008, 11:14

Per Anton Rønning skrev:Ja, det er nok symptomatisk for norsk sosialfacisme at en av deres representanter, Ole Brodersen,

Jeg vil minne om at det skal brukes høvelig språk her på forumet. Denne karakteristikken er over grensen for passelige karakteristikker i debatt.
simon

Innlegg lpride 09 Jun 2008, 14:05

simon skrev:Denne karakteristikken er over grensen for passelige karakteristikker i debatt.

Jeg må si meg uenig med deg her. Det var vel heller en god betegnelse i dette tilfellet. De som passer denne karakteristikken burde også bli konfrontert med den. Et av DLFs kjennetegn er jo at partiet ikke godtar de sosialistiske og fascistiske forhold som et stort flertall i det norske folk forfekter.

Det PAR gjør her er bare å poengtere noe vi alle vet eller burde vite. Jeg mener at socialfascist eller socialfascisme er blant de begreper vi kan godta i debatt. Om disse begrepene ikke hører hjemme i debatt, hører vel ikke kommunisme eller sosialisme til der heller.
Brukerens avatar
lpride

Innlegg Onarki 09 Jun 2008, 17:16

lpride skrev:Det PAR gjør her er bare å poengtere noe vi alle vet eller burde vite. Jeg mener at socialfascist eller socialfascisme er blant de begreper vi kan godta i debatt. Om disse begrepene ikke hører hjemme i debatt, hører vel ikke kommunisme eller sosialisme til der heller.

Jeg er enig i at sosialfascist er en korrekt benevnelse, men samtidig er det også slik at ordet "fascist" er så sterkt ladet med betydningen "bæsj" at det nærmest er for et banneord å regne. Derfor blir man svært raskt avvist dersom man bruker den korrekte betegnelsen sosialfascist direkte som identifikator. Jeg tror det er strategisk lurere å heller bygge opp denne identifikasjonen gradvis over tid, gjennom lengre diskurser. Snakk om Mussolini og om Hitler. Fortell hva de sa, fortell hva politikken deres hva, og fortell hvordan dette har paralleller til dagens sosialdemokrater. Dermed blir ikke "fascist" bare et ord man slenger ut som et skjellsord, men som en rolig og avbalansert logisk konklusjon.
Onarki

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester