"FREDSPRISEN"

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

"FREDSPRISEN"

Innlegg Erik 12 Okt 2007, 10:09

I alle år har det vært god grunn til å gremme seg over "fredsprisen".

Ryktene har svirret en tid om at Al Gore kanskje ville bli prisvinner.

Den Norske Nobelkommite legger seg i dag på et absolutt lavmål ved å tildele prisen til FNs "klimapanel" og Al Gore !

Et spørsmål som trenger seg på: Vil dette få noen innvirkning på kampen om det Hvite Hus?

Synspunkter?
Erik

Re: "FREDSPRISEN"

Innlegg BHS 12 Okt 2007, 10:11

Erik skrev: Synspunkter?

Fredspris til Al Gore er en vits. Selv om det han arbeider for hadde vært riktig, har det ingenting med fred å gjøre. Fredspris til Gore er å trekke begrepet "fred" så langt at Nobels fredspris i praksis er en "pris for politisk korrekthet".

Gi fredsprisen til NATO for utrettelig arbeid for fred gjennom "den kalde krigen".
BHS

Innlegg Demian 12 Okt 2007, 10:22

Og i år ble prisen todelt: Tidligere visestatsminister i USA, miljøforkjemperen Al Gore og IPPC - FNS klimapanel.

Det bør arrangeres demonstrasjoner etter dette.

"Sprer kunnskap
- De får prisen for innsatsen for å skape og spre større kunnskap om menneskeskapte klimaendringer og for å legge grunnlag for de tiltakene som kreves for å motvirke disse endringene, sa Nobelkomiteens leder Ole Danbolt Mjøs.

- Al Gore er den enkeltpersonen som har gjort mest for å spre forståelsen for problemene ved global oppvarming, sa Mjøs. "

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/12/514834.html
Demian

Innlegg Per Anton Rønning 12 Okt 2007, 15:33

Jeg hadde ventet en latterllig fredspris, og jeg fikk mine forventninger oppfylt helt til randen.
Al Gore er tilbakevist på en rekke punkter, men dette spiller ingen rolle for disse folkene i Nobelkomiteen. De vet det sikkert ikke, for mainstream media skriver ikke om det.
De trenger støttekontakter hele gjengen, og det er det. Men er det noen som orlker å melde seg frivillig?
Forøvrig: Hva slags "fredsrelevans" har Gore og IPCC ? Nei forresten, det er jo uvensentlig.
Yassir Arafat fikk prisen, og der har vi det absolutte lavmål. Skjønt, hva angår relevans må vel årets pris også plassere seg helt nede på bunnen.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg KNW 12 Okt 2007, 21:45

Da de ga prisen til Grameen & co hadde de en enkelt referanse i papiret der de rettferdiggjorde beslutningen sin, som var en lenke til Grameen sin hjemmeside. De ser ikke ut til å ha gjort like mye research denne gang. For det å lese avisen for de siste to ukene ville vært nok til å diskvalifisere ham.

Dersom man skulle forlangt skikkelig mye av dem kunne man forlangt at de så tilbake på hva han faktisk har gjort for klimaarbeid. F. eks. kunne de sett på hva han sa om Kyoto:
http://www.youtube.com/watch?v=Ho0Lda-i ... t%2Ecom%2F

Mediedekningen er som vanlig ekstremt ubalansert, og aftenposten har skrevet 4-5 artikler der diverse offentlige personer lovpriser Gore og er så enige så enige om at den var fortjent. Kanskje om en uke eller to kommer det på trykk opp motforestillinger, dypt inne i økonomidelen eller kanskje som en kronikk. Men ikke ha for store forventninger.
KNW

Innlegg Per Arne Karlsen 13 Okt 2007, 08:31

Jeg forsøkte å telle antall motforestillinger som ble nevnt på TV-nyhetene i går.

På TV2-nyhetene ble det gitt plass til en -1- negativ kommentar. Denne var et par setninger fra Frp.

På NRK Dagsrevyen var antallet referanser til motforestillinger null -0-.
Per Arne Karlsen

Innlegg prz 14 Okt 2007, 11:55

Per Arne Karlsen skrev:Jeg forsøkte å telle antall motforestillinger som ble nevnt på TV-nyhetene i går.

På TV2-nyhetene ble det gitt plass til en -1- negativ kommentar. Denne var et par setninger fra Frp.

På NRK Dagsrevyen var antallet referanser til motforestillinger null -0-.

Det er morsomt det her med norsk media. De betrakter jo seg selv om o-hellige-objektive-standard hva saksnøytralitet angår. Forleden dag presenterte de Fox news som "den ekstremt konservative tv-kanalen fox news". Jeg ler.
prz

Innlegg simon 30 Okt 2008, 13:23

simon

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester