Kampen om klimaet: Til forsvar for menneskeheten

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Demian 14 Apr 2008, 11:00

simon skrev:Snoen og Rød Isaksen debatterer klime og slikt ...

Røe Isaksen: - Dette er et dypt moralsk spørsmål. Vi lever i en kortsiktig, generasjonsegoistisk tid, hvor vi i realiteten ikke bryr oss om dem som kommer senere. Og vi i den rike verden har faktisk skylden for problemet. Det er ikke moralsk holdbart å forlange at Kina skal dempe sin vekst for å rydde opp etter oss.

Snoen: - Men fremtidige generasjoner vil høyst sannsynlig være rikere enn oss, og være bedre rustet til å ta kostnadene. Det viktige nå er at vi ikke stiller oss sånn at vi dreper den økonomiske veksten eller at klimakonsekvensene blir så store at de blir en trussel mot veksten. Dette er håndterbart, men vi må ikke legge om så raskt at veksten strupes.

http://www.aftenposten.no/klima/article2366657.ece

Snoen er rimelig god.

"Det er først når politikerne stiller krav at kreativiteten i næringslivet virkelig utløses. "

I beg to differ.
Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Innlegg simon 14 Apr 2008, 11:24

Oops, den overså jeg. Jeg trenger Ali Kaffe !
simon

Innlegg ChristianHovden 14 Apr 2008, 11:47

Snoen bruker Bjørn Lomborgs argumenter rått, og spiller det velkjente sosialdemokratiske spillet med å stille svake grupper opp mot hverandre, så som ved å bruke "ressurser" (lurer på hvem sine) på å bekjempe AIDS og Malaria i stedet for Drivhus-ofrene for at dette gir bedre gevinst i forhold til pengene investert. Et annet snedig argument som virker konstruet for å treffe sosialdemokrater rett i hjertet er argumentet om at fremtidens drivhus-ofre egentliig vil være rike mennesker sett med dagens øyne, grunnet prognosene for økt levestandard verden over, og vi vil vel ikke hjelpe de rike vil vi vel..

Gode argumenter på sosialdemokratiets premisser...

Jeg er skeptisk til disse skeptikerne..
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Demian 17 Apr 2008, 17:49

Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Innlegg Onarki 20 Apr 2008, 13:26

ChristianHovden skrev:Snoen bruker Bjørn Lomborgs argumenter rått, og spiller det velkjente sosialdemokratiske spillet med å stille svake grupper opp mot hverandre, så som ved å bruke "ressurser" (lurer på hvem sine) på å bekjempe AIDS og Malaria i stedet for Drivhus-ofrene for at dette gir bedre gevinst i forhold til pengene investert. Et annet snedig argument som virker konstruet for å treffe sosialdemokrater rett i hjertet er argumentet om at fremtidens drivhus-ofre egentliig vil være rike mennesker sett med dagens øyne, grunnet prognosene for økt levestandard verden over, og vi vil vel ikke hjelpe de rike vil vi vel..

Gode argumenter på sosialdemokratiets premisser...

Jeg er skeptisk til disse skeptikerne..

Lomborg er meget god innenfor sin sosialliberale ramme. På mange måter gjentar jeg hans argumenter i boka mi, men der fullstendig rensket for de sosialdemokratiske prinsippene.
Onarki

Innlegg ChristianHovden 20 Apr 2008, 22:18

Ja, jeg synes du overbeviser på en langt bedre måte, med en mye mer eksplitsitt fremtidsrettet tillit til det beste i mennesket!

Men misforstå meg rett, all heder til Lomborg, jeg synes han har gjort en god innsats for å få skepsis og edrulighet inn i klimamonologene til IPCC, men ideolgisk er vi nok ikke helt på linje...
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Demian 26 Mai 2008, 09:29

Me­nin­gers mot
Bel­lo­na vil tvin­ge me­nings­mot­stan­de­re til å tie. Folk flest skal helst hol­des hjer­ne­vas­ket.
Av Carl I. Ha­gen. Stortingsvisepresident og tid­li­ge­re for­mann i Frem­skritts­par­ti­et.

I årene fremover blir det spennende å se om vi som nå kjemper mot den såkalt kompakte enighet (Cicero, regjeringen og andre partier med sitt beskjedne klimaforlik) i større grad greier å snu opinionen og gjøre vår motstand mot hysteriet til en politisk vinnersak. Det rare er at vi som er klimaskeptikere beskyldes for populisme når vi kjemper imot den kompakte majoritet.

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dl ... /768950810
Demian

Innlegg Onarki 19 Sep 2008, 20:22

Fra Dagbladet Magasinet 13. september, intervju med Christian Ringnes:

Leser akkurat nå
«Kampen om klimaet»
Onar Åm
- Den er uhyre interessant. Det er en opphøyet sannhet i dag
at dem som ikke er enige med majoriteten tar feil. Men selv
blir jeg redd når hele verden hyler det samme. Boka peker på
viktige svakheter ved FNs klimapanel.

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/arti ... 1080077024
Onarki

Innlegg QIQrrr 19 Sep 2008, 20:40

Jøss, det må jeg si. Sender du den siste boken over til Ringnes så betaler jeg gladelig regningen - her er det bare å følge opp.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Re: Kampen om klimaet: Til forsvar for menneskeheten

Innlegg Ultima_Thule 28 Jul 2015, 03:24

Erik Solheim skal ha uttalt en gang i en klimadebatt noe sånt som «de som ikke tror på menneskeskapt klimakrise er de samme [type] mennesker som en gang mente jorda var flat. Diskusjonen er ferdig».

Det viser seg derimot at det er Solheim som er i selskap med Flat Earth Society, sammen med Barack Obama og klimaforskerne.
(forskning: Da jorda ble flat)

For et blowback. :lol:
Ultima_Thule

Re: Kampen om klimaet: Til forsvar for menneskeheten

Innlegg Erik 05 Okt 2015, 08:46

Et nytt eklatant eksempel på sosialismens menneskesyn:

''- Jeg er et nedrig menneske Ane Dahl Torp mener politikerne må tvinge henne til å senke levestandarden - før det skjer en katastrofe, som i «Okkupert».

Her viser sosialistene/klimaekstremistene/miljøverne at de også inngår i ''De siste tiders syndforståelse.''

(Artikkelen krever betaling).

http://www.dagbladet.no/2015/10/05/kult ... /41348488/
Erik

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester