Kampen om klimaet: Til forsvar for menneskeheten

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg Rekkart_ 25 Des 2007, 16:52

Leste akkurat ferdig Kampen om Klimaet og må si det var svært fornøyelig lesing. Har tidligere lest mye av kritikken mot klimapanelet fra diverse hold, men det var en god del her som var helt nytt for meg. Stor applaus til Onar!
Rekkart_

Innlegg lpride 26 Des 2007, 01:12

En doktorstipendiat (husker ikke navnet i farta) ved Universitetet i Agder hadde en liten artikkel/et innlegg til klimadebatten i Fedrelandsvennen nylig. Innleggets tittel lød Klimahysteri uten grunn, og skribenten argumenterte for teorien om sola som hovedpåvirkning.
Brukerens avatar
lpride

Innlegg QIQrrr 26 Des 2007, 18:26

Akkurat ferdig med boken. Spesielt andre del av boken var tankevekkende. Imponerende klarsynt og helhetlig i sin form. Lett å ta til seg. Enig i at dette er årets beste bok.

Gratulerer Onar!
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 27 Des 2007, 05:37

Takk for skryt! Det er kjekt folk liker boken min. Andre del er definitivt det vitenskaplige "kjøttet" i boken. Første del har egentlig bare som oppgave å sette fokus på at spillereglene i klimadebatten er gale, og å trekke klimapanelets troverdighet i tvil. Når folk sitter igjen med følelsen av at klimapanelet faktisk kan ta veldig, veldig feil, DA er folk åpne for å tenke på hvilke *alternativer* som kan være riktige. Dette tar jeg for meg i del to. Dersom du er fullstendig overbevist etter å ha lest del 1 og 2 trenger du egentlig ikke å lese del 3 som tar for seg hvilke klimatiltak som er mest effektive og som er i samsvar med individets rettigheter.
Onarki

Innlegg Erik 27 Des 2007, 11:30

Til Onar:

Jeg fant vedlagte side, og lurer på om dette er en bok du kjenner til og som det kan være verdt å anskaffe seg.

http://www.sinus-soft-design.no/klimaet ... QwodbyR0XQ
Erik

Innlegg Onarki 27 Des 2007, 17:43

Jeg har lest boka og den har mye bra i seg, men snubler enkelte steder. For nybegynnere er den kanskje derfor litt farlig fordi det er vanskelig å vite hva som er riktig og hva som er dårlig. Som representant for skeptikerne er den ikke så bra fordi den er enkel å skyte ned på grunn av sine få men klare svakheter.
Onarki

Innlegg Per Arne Karlsen 06 Jan 2008, 21:30

Stadig nye referanser til Onar i pressen!

"Påbud må til" av FRID INGULSTAD (05.01.08)
http://www.aftenposten.no/meninger/signert/article2179615.ece

ALLE UNNTATT ÉN var enige om at klimaendringene er menneskeskapte, unntatt én. Han hadde lest Onar Åms artikkel i Aftenposten, "Mediene er ukritiske", og mente at det var all grunn til å være skeptisk til fremstillingen om en menneskeskapt, katastrofal global oppvarming.

Resten av artikkelen er ikke verdt å lese.
Per Arne Karlsen

Innlegg QIQrrr 07 Jan 2008, 19:11

Anklaget for miljøsvindel

Forfatter og klimaentusiast Onar Åm arresterte klimalederens påstand om at global oppvarming er bevist.

Lederen for FNs klimapanel, Dr. Rajendra Kumar Pachauri holdt foredraget foran en fullsatt sal på Universitet i Stavanger mandag formiddag.

Skeptikere, tilhengere og nysgjerrige samlet seg mandag på Universitet i Stavanger for å høre lederen av FNs klimapanel, Rajendra Kumar Pachauris foredrag om de globale konsekvensene av klimaendringene.

De frammøtte fikk høre Pachauri si at bevisene om global oppvarming er utvetydige.

Oversvømmelser, hetebølger, tørke
Han la til at 20 til 30 prosent av dyreartene risikerer å dø ut som en konsekvens av global oppvarming, og spøkte med at dette vil inkludere klimaskeptikerne.

– Fordi de ikke vil klare å tviholde på skepsisen når dette skjer, humret Pachauri.

Fredsprisvinneren la dessuten frem en rekke dystre scenarioer om hva om kan skje dersom verden ikke reduserer CO2-utslippet.

Flere og mer intense utslag av flom, hetebølger, tørke og hungersnød kommer til å ramme verden, hevder klimalederen.

Foredraget ble kraftig kritisert av forfatteren av boken «Kampen om Klimaet», Onar Åm.

– Søppelvitenskap
Åm snudde stemningen i Tjodhallen på UiS da han anklaget klimapanelet for vitenskapelig bedrageri foran flere hundre deltakere.

Åm arresterte klimalederens påstand om at global oppvarming er bevist. Han kritiserte også panelets bruk av den såkalte hockeykøllegrafen og omtalte den for søppelvitenskap.

– Hockeykøllegrafen er i dag av en rekke uavhengige forskere erklært død og begravet som søppelvitenskap, sa Åm til fredsprisvinner Rajendra Kumar Pachauri.

Følte seg krenket
Åms uttalelser ble ikke godt mottatt.

– Du har rett til dine meninger, men måten du ordlegger deg på er svært krenkende, besvarte Pachauri.

– Jeg har ingenting mot debatt eller uenighet, men du kan ikke bruke ord som bedrageri når du henvender deg til meg. Jeg står for alt som står i den siste klimarapporten, svarte Pachauri med en rolig, men streng, stemme.

– Grove metodefeil
Aftenbladet.no ba forfatteren Onar Åm utdyper sine påstander senere.

– Hva mener du er feil med klimapanelets forskning?

– Uavhengige kanadiske forskere avslørte at den såkalte hockeykøllegrafen som ble mye brukt av klimapanelet i 2001 var full av grove metodefeil.

Den amerikanske kongressen oppnevnte nylig en komité bestående av USAs ledende statistiske eksperter, ledet av Dr. Edward Wegman, til å verifisere funnene til de kanadiske forskerne.

Komiteen fant at feilene som var blitt begått, var så amatørmessige og så utbredt i et helt fagmiljø at de trengte en dypere forklaring, hevder Åm.

– Var du fornøyd med svaret du fikk av Pachauri?

– Nei. Enten er han uvitende eller så sier han bevisst feil. Hele foredraget var bygget på spekulasjoner, svarer Åm.

Skeptisk til klimapanelet
Åm kritiserer det han omtaler som glorifiseringen av fredsprisvinnerne Rajendra Kumar Pachauri og Al Gore.

– De behandles som superstjerner når stadig flere omtaler klimapanelets virksomhet som en faglig og etisk krise.

– Så du tror ikke på global oppvarming?

– Det har ikke skjedd noen global oppvarming de siste ti årene. Det er mye som tyder på at vi går inn i en lengre periode med nedkjøling, påstår Åm.

– Hva er dine klimakvalifikasjoner?

– Jeg er en som lenge har vært interessert i klima. Jeg har samme kvalifikasjoner som Al Gore, for å si det sånn, svarer Åm.

http://www.aftenbladet.no/energi/klima/article574165.ece
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 08 Jan 2008, 12:43

Ja, det var kjekt å være den første nordmannen å spørre lederen av FNs klimapanel et kritisk spørsmål:

http://www.vgb.no/28434

Jeg kommer også i NRK Rogaland i ettermiddag (rett etter kl 1600) som oppfølgingssak.

Forøvrig får jeg mye debatt i Aftenposten for tiden og det er hyggelig.
Onarki

Innlegg Wose 08 Jan 2008, 15:04

Artikkelen kom også på trykk i papirutgaven av Stavanger Aftenblad, bra! Synd jeg ikke hadde anledning til å høre fordraget. :(
Wose

Innlegg Evans 08 Jan 2008, 15:15

Jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor Pachauri ble så opprørt over språkbruken. Er ikke dette samme mann som kalte Lomborg for Hitler eller noe i den dur?
Evans

Innlegg lpride 08 Jan 2008, 15:50

Evans skrev:Jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor Pachauri ble så opprørt over språkbruken. Er ikke dette samme mann som kalte Lomborg for Hitler eller noe i den dur?

Dette stemmer.

... and Dr Rajendra Pachauri, the chairman of the IPCC, compared him with Adolf Hitler.

Kilde: http://www.nbr.co.nz/home/column_articl ... me=Opinion
Brukerens avatar
lpride

Innlegg Onarki 08 Jan 2008, 22:20

Meg i debatt på NRK Rogaland:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/324184

Edit: (debatten begynner ca 12 minutter ut i programmet)
Onarki

Innlegg QIQrrr 08 Jan 2008, 22:46

Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 08 Jan 2008, 23:13

Jeg var dessverre ikke like fornøyd med Segalstad. Prestrud er en dreven klimabølle og Segalstad serverte nærmest debattseieren på sølvfat til han.
Onarki

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester