FrP hyller skatteparadisene

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

FrP hyller skatteparadisene

Innlegg Demian 03 Mar 2008, 08:55

- Hvis vi ikke hadde hatt skatteparadiser og lavskatteland hadde vi hatt et langt høyere skattenivå i dag. Dét er mitt anliggende. Sveits og Lichtenstein har langt lavere skattenivå enn her. Jeg støtter ikke ulovlig unndragelse, men det er ikke ulovlig å etablere seg i et annet land for å få lavere skatter, sier Gjermund Hagesæter

http://e24.no/makro-og-politikk/article2288943.ece#AF
Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Re: FrP hyller skatteparadisene

Innlegg Per Anton Rønning 03 Mar 2008, 09:32

Demian skrev: Hvis vi ikke hadde hatt skatteparadiser og lavskatteland hadde vi hatt et langt høyere skattenivå i dag. Dét er mitt anliggende. Sveits og Lichtenstein har langt lavere skattenivå enn her. Jeg støtter ikke ulovlig unndragelse, men det er ikke ulovlig å etablere seg i et annet land for å få lavere skatter, sier Gjermund Hagesæter

Mine oversendelser til Frp av Dyrk Mammon-artikler om skatterevolusjonen i Europa kaster av seg!!
"Sunn skattekonkurranse" er nettopp et hovedargument som går igjen.
Dermed går det an å påvirke selv om man er liten.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Demian 04 Mar 2008, 08:54

Dette handler ikke om sunn skattekonkurranse, men om ulovlig bortgjemming av penger, sier Halvorsen.

Også Høyres Jan Tore Sanner, som sitter i Stortingets finanskomité sammen med Hagesæter reagerer:

- Jeg er sterkt uenig med Hagesæter. Når man unndrar seg beskatning innebærer det at andre personer og bedrifter må betale mer skatt. Skattekonkurranse er positivt, men ikke skattekonkurranse fra skatteparadisene. Det er land man flytter penger til for å unndra skatt.

- Hagesæter har et naivt og ureflektert syn på hva et skatteparadis egentlig er. Han blander sammen to forhold. Det ene er skattekonkurranse, som er politisk interessant, men ikke ulovlig. Men et skatteparadis er en forutsetning for kriminalitet som terrorvirksomhet, narkotikahandel, menneskesmugling og korrupsjon, sier Marianne Aasen Agdestein (Ap), også hun medlem av finanskomiteen.

Diskusjonen går for tiden høyt i EU om Liechtenstein som skatteparadis, etter at Tyskland kjøpte ulovlig ervervede kontoopplysninger av en bankansatt. Halvorsen sier hun et åpen for å delta i politiske sanksjoner mot Liechtenstein for å presse frem mer innsyn, men at hun foreløpig ser seg tjent med en dialog.

http://e24.no/naeringsliv/article2291567.ece#AF
Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Re: FrP hyller skatteparadisene

Innlegg simon 04 Mar 2008, 11:55

Per Anton Rønning skrev:Mine oversendelser til Frp av Dyrk Mammon-artikler om skatterevolusjonen i Europa kaster av seg!!
"Sunn skattekonkurranse" er nettopp et hovedargument som går igjen.

Ja. Å være premissleverandør er det viktigste for å vinne debatter, fordi man da påvirker hvilke temaer som blir debattert, og med hvilken vinkling. Flink gutt.
simon

Innlegg QIQrrr 04 Mar 2008, 11:55

En liten epistel i sakens anledning:

Kjetteren Gjermund Hagesæter
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 04 Mar 2008, 12:31

Demian skrev:Også Høyres Jan Tore Sanner, som sitter i Stortingets finanskomité sammen med Hagesæter reagerer:

- Jeg er sterkt uenig med Hagesæter. Når man unndrar seg beskatning innebærer det at andre personer og bedrifter må betale mer skatt. Skattekonkurranse er positivt, men ikke skattekonkurranse fra skatteparadisene. Det er land man flytter penger til for å unndra skatt.

Jan Tore Sanner kan ikke ha funnet opp kruttet. Hvor ellers kommer skattekonkurransen fra, om ikke skatteparadisene - samt lavskattejurisdiksjonene?
EU/OECD/Kristin Halovrsen er på jakt etter dem alle, og ønsker å bestemme selvstendige lands skattepolitikk.

- Hagesæter har et naivt og ureflektert syn på hva et skatteparadis egentlig er. Han blander sammen to forhold. Det ene er skattekonkurranse, som er politisk interessant, men ikke ulovlig. Men et skatteparadis er en forutsetning for kriminalitet som terrorvirksomhet, narkotikahandel, menneskesmugling og korrupsjon, sier Marianne Aasen Agdestein (Ap), også hun medlem av finanskomiteen.

"Naiv, ureflektert". Typisk nedrakking fra sosialister som ikke vet hvordan de skal gripe an kjernen i problemstilingen. Jeg håper Haeseter slår tilbake.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg simon 04 Mar 2008, 12:47

Hørte ham på radioen igår, sammen med Henki Holmås. Han svarte rimelig greit for seg, bortsett fra at han ikke forsvarte bankenes konfidensialitet.
simon

Innlegg Amund Farberg 04 Mar 2008, 16:37

Dessuten rygget Hagesæther på typisk konservativt vis unna og gav seg med en eneste gang Holmås nevnte at skattekutt, som Hagesæther riktignok pushet fra begynnelsen av, nødvendigvis må bety kutt i offentlig velferd (små skattekutt trenger for øvrig ikke å bety dette, vi kan kvitte oss med riksantikvar, kultur-, kirke- og forskningstøtte, kunstnerstønad, landbrukssubsidier, distrikspolitisk utvikling, osv.osv., og forenkle lovverket med samtidig avskjedigelse av tilhørende byråkrati uten at noen hadde merket noe som helst).

De konservative kan øyensynlig ikke innrømme at skattekutt betyr å slanke staten (gjerne betraktelig!), enten fordi de er big government conservatives og ikke vil, eller fordi de er small government conservatives og ikke tør - i frykt for å miste posisjon i partiet, kanskje? Eller la de igjen sine prinsipper, i den grad de til å begynne med hadde slike, i ungdomspartiet, à la Erna Solberg? Det er vel uansett ikke så interessant. Konservative har alltid slitt med argumentasjonen når de debatterer mot sosialister, og derfor er de ubrukelige i det store å det hele. Av og til er de flinke på små, avgrensede områder, men det er stort sett alt en kan håpe på.

Konservative har et ønske om å beholde ting slik de er, og i dagens Norge må det regnes som en ganske så deprimerende ønske. Her er alt fra før gjennomregulert sosialdemokratisk, og den eneste endring som er å spore er en stadig økende helning mot venstre. Men når utflagging blir ulovlig, og grensen endelig er hermetisk lukket, da har man også konservert. Grundig.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Per Anton Rønning 04 Mar 2008, 19:56

simon skrev:Hørte ham på radioen igår, sammen med Henki Holmås. Han svarte rimelig greit for seg, bortsett fra at han ikke forsvarte bankenes konfidensialitet.

Interessant. Dermed forsvarer han heller ikke suverene staters rett til å vedta sitt eget lovverk, ut fra hva disse statene anser for å være i deres egen interesse.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 06 Mar 2008, 13:39

På tide med flat skatt i Norge?

Rapport hevder at flat skatt gir økte inntekter for staten, samt høyere etterlevelse av skattereglene. Nå er det på tide med en debatt rundt dette sier stortingsrepresentant Jørund Henning Rytman til HegnarOnline.

Center for Freedom and Prosperity Foundation publiserte 29. februar sin rapport om flatt skatt, skrevet av Daniel J. Mitchell.

Rapporten hevder å dokumenter de positive virkningene av flat skatt. Det er 24 land som har innført en eller annen form for flat skatt, mange av disse er tidligere østblokk-land. Disse landene har angivelig hatt en fortere økonomisk vekst, flere jobber, høyere inntekter og økt konkurranseevne.

Konkurransen etter skattekroner landene i mellom gjør at det forventes at flere land følger etter og innfører flat skatt. Dette for å være et attraktivt land for investorer og entreprenører.

Ifølge rapporten trenger ikke politikerne å bekymre seg for tapte skatteinntekter. Flat skatt fører nemlig også til økte inntekter for staten på grunn av høyere inntekter og en bredere etterlevelse av skattereglene.

- Jeg synes det er på tide at vi også får en debatt i Norge om et bedre skattesystem med mindre byråkrati og enklere regler. Dagens skattesystem i Norge er ekstremt komplisert, noe undersøkelser blant nordmenn viser. Til og med stikkprøver fra journalister til Skatteetaten viser at ansatte har problemer med å håndtere regelverket. At Skatteetaten nå i samarbeid med Handelshøyskolen BI planlegger nytt masterstudium for fremtidige ansatte i Skatteetaten understreker hvor tunge de norske skattereglene har blitt, sier Jørund Henning Rytman, stortingsrepresentant for FrP, til HegnarOnline.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg lpride 06 Mar 2008, 14:38

"Til og med stikkprøver fra journalister til Skatteetaten viser at ansatte har problemer med å håndtere regelverket."

"At Skatteetaten nå i samarbeid med Handelshøyskolen BI planlegger nytt masterstudium for fremtidige ansatte i Skatteetaten understreker hvor tunge de norske skattereglene har blitt"

Undertegnede tar universitetsfag i skatterett dette semesteret. Det er et 15 studiepoengsfag. Som om ikke dette var nok, kan det oppfølges med et fordypningsfag i skatterett, 20 studiepoeng. Og nå planlegges det altså et masterstudium ved BI. Jeg jobber hardt med faget, fordi jeg ser hvordan det kan tjene meg å sitte inne med kunnskapen.

Vi hører alltid fra venstresida at de rike sutrer og ikke vet hvor godt de har det. Dette må være en stor fornærmelse for de velstående og vellykkede, som blir dratt under en kam og stempla som lite innsiktsfulle, kyniske og at de bare tenker på seg sjøl (ikke at det er noe galt i dette!).

Venstresida har alltid vist fordommer mot folk som jobber hardt og skaper tusenvis arbeidsplasser som gir mat på middagsbordene til de mangfoldige familiehjem der ute.

Som om ikke skattetrykket var hardt nok allerede:
-De rikeste kommer til å merke grepene våre når de skal betale skatt i 2009, mener [Aps finanspolitiske talskvinne Marianne] Agderstein kan vi lese i dagens Aftenposten.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg QIQrrr 06 Mar 2008, 14:57

lpride skrev:-De rikeste kommer til å merke grepene våre når de skal betale skatt i 2009, mener [Aps finanspolitiske talskvinne Marianne] Agderstein kan vi lese i dagens Aftenposten.

Jeg finner ikke oppslaget. Har du en link? Eller var dette papirutgaven?
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg lpride 06 Mar 2008, 15:16

QIQrrr skrev:Jeg finner ikke oppslaget. Har du en link? Eller var dette papirutgaven?

Papirutgaven, side 4.

I en annen uttalelse i samme artikkel av samme Agdestein sies det at:
"Den rikeste gruppen har nesten ingen lønnsinntekt. Hvis vi øker inntektsskatten, fordekker de bare lønnsinntekt med kapitalinntekt. Derfor er vi opptatt av formuesskatt og de borgerlige er ikke det."

Har noen oversikt over hvilke (konkrete) grep de kommer til å prøve å få innført fra 2009?
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg lpride 06 Mar 2008, 15:23

Om noen kommer på et par gode spørsmål tar jeg meg gjerne av jobben ved å lage og samle inn data gjennom spørreundersøkelse av samtlige Stortingsrepresentanter. Jeg tenkte i første runde på en spørreundersøkelse med relevans til skatteemnet, men om det er noen annet som kunne vært interessant er det bare å komme med forslag. Jeg kan også rette spørreundersøkelser til konkrete partiers Stortingsrepresentanter.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg Per Anton Rønning 07 Mar 2008, 09:06

lpride skrev:Om noen kommer på et par gode spørsmål tar jeg meg gjerne av jobben ved å lage og samle inn data gjennom spørreundersøkelse av samtlige Stortingsrepresentanter.

1) Hvilken kjennskap har du til de omlegginger til flat skatt som nå foregår, eller er gjennomført i land som Estland, Russland, Island, Irland, Slovakia, Makedonia med flere?
a) Ingen
b) Har hørt om det
c) Er godt kjent med dette

2) Hvilken kjennskap har du til den effekt disse landene konstatert for skatteinngangen?

a) Vet ikke
a) Skatteinngangen er redusert
b) Skatteingengen er uendret
c) Skatteinngangen har økt

3)Hvilken kjennskap har du til effekten på det produktive liv i slike land?
a)Vet ikke
b)Stagnasjon
c)Ingen endring
d)Fremgang

Dette er en skisse. Jeg tenker slik at man kan kartlegge selve kunnskapsnivået først. Når dette er gjort kan man sette inn informasjonsfremstøt, kanskje kan Hegnar Media kobles inn.
Hegnar har skrevet en leder i Finansavisen for en tid siden der han mener flat skatt med reduserte satser er interessant, men at han regner med finansdepartementete vil stritte imot av alle krefter.

Mitt poeng er selvsagt ikke at skatteinngangen øker som følge av en slik omlegging, men de aller fleste stortingspolitikere vi legge vekt på dette.
De vil ikke ha en moralsk innfallsvinkel til dette, og jeg tror ikke at man i fase 1 vil nå frem med en moralsk argumentasjon. Derfor tror jeg det beste er å møte dem på egen banehalvdel og vise til "effektivitetsgevinster", i form at økt skatteproveny.
I neste omgang tar man fatt på den langt mer pinsamme jobben det er å forklare hvorfor det må være slik.

Argumentet om et masterstudium i det norske skattesystemet viser vel at systemet står for fall. Man kan ikke møte de problemene systemet skaper med et masterstudium, man kan bare møte dem ved å sende det på skraphaugen og starte om igjen på samme måte som de gamle østeuropeiske kommunist-vasallene (samt Russland!) gjorde.
Jeg tror de aller fleste vil forstå at noe er meget galt fatt når man må ty til slike metoder (et masterstudium) for å trenge igjennom og forstå det norske skattesystemet.

Man kan også fremholde dette for politikerne og spørre om de tror at et slikt system har mulighet til å virke rettferdig, ved at alle får lik behandling under loven. Vi kan nok arguemntere for at så ikke er tilfelle,
systemet er for komplekst til det.

Jeg håper flere nå kommer på banen med forslag til spørsmål og andre ideer, for dette kan kanskje være et prosjekt vi kan skape oppmerksomhet rundt våre ideer på, gitt litt tid.

MVH
PAR
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester