FrP hyller skatteparadisene

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg simon 07 Mar 2008, 10:10

Godt arbeid.
simon

Innlegg lpride 07 Mar 2008, 14:51

Takk, PAR!

Jeg har lagt til spørsmålene i undersøkelsen. Jeg kan gjerne gjennomføre flere undersøkelser i flere runder, mao det holder med at vi først samler inn data om kunnskapsnivået først. Om noen har flere idéer er det bare å skrike ut!

Skal jeg ha partiets logo på undersøkelsen?

Når hver respondent har gjennomført undersøkelsen, kan jeg også fikse det slik at de blir sendt videre til hvilken som helst webside jeg ønsker. Hadde det vært en idé å sende de til DLFs hjemmesider, evt et blogginnlegg eller en artikkel eller et dokument om skattereduksjon eller flatskattesystemer?

F eks: http://www.freedomandprosperity.org/Pap ... lattax.pdf

Om noen uker, kan vi sende en oppfølgingsundersøkelse med henvisning til et skriv/dokument, for å kartlegge om formeninger/holdninger har endra seg som følge av denne informasjonen, evt finne ut hvorfor ikke, osv. Her kan vi også hente inn informasjon kvalitativt, i form av åpne svar. Når vi forstår oss på hvorfor de som evt ikke er overbevist, ikke er overbevist, -- eller rett og slett bare ikke skifter mening -- kan vi jobbe utifra dette.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg lpride 09 Mar 2008, 14:30

Er det noen flere innspill til undersøkelsens første runde?
Ellers sender jeg den i kveld.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg lpride 10 Mar 2008, 01:12

Undersøkelsen er nå sendt ut til alle Stortingsrepresentantene.
asdasdasd
Brukerens avatar
lpride

Innlegg prz 10 Mar 2008, 12:26

Dette blir stormat.
Tar selv 15stp. skatterett fag i år, og jeg tar ofte meg selv i å humre over alle finurligheter og strebenen etter inntekter fra statlig hold. :)
prz

Innlegg lpride 10 Mar 2008, 14:06

prz skrev:Dette blir stormat.
Tar selv 15stp. skatterett fag i år, og jeg tar ofte meg selv i å humre over alle finurligheter og strebenen etter inntekter fra statlig hold. :)

Ja.

Nå er det nok også en del studenter som strever med det samme, som ikke har forstått at dette er et resultat av hvordan de har avgitt sine stemmer ved valg.
Brukerens avatar
lpride

Innlegg prz 10 Mar 2008, 14:14

For å illustrere det ytterligere:
http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=518661
Tollefsen er spesielt kritisk til Spillmeldingens forslag til Stortinget om å se nærmere på å avgiftsbelegge spill og kanalisere disse pengene tilbake til norske spillutviklere.

- Snakk om genial løsning, la oss legge nok en avgift på toppen av momsen, så bransjen (som departementet selv skriver i sin melding er sterkt prispresset allerede) påføres enda vanskeligere arbeidsvilkår enn i dag, skriver Tollefsen, som fortsetter:

- Det sier seg jo selv at enhver ekstra avgift og kostnadene rundt å håndtere denne, vil føre til at prisen mot forbruker øker - noe som vil føre til at konkurranseforholdene blir enda vanskeligere både for norske og ikke norske spill.

Og han har mer på lager:

- Hva er det Giske ønsker? Kulturbæreren bøker er i Norge unntatt moms, fordi man ønsker økt omsetning av kultur, mens alkohol og tobakk blir pålagt ekstra avgifter for å dempe salget av disse produktene - innenfor hvilken av disse kategoriene mener Giske at spill hører naturlig hjemme? spør Tollefsen, som viser til at økt pris på spill i Norge vil åpne for både mer salg fra utlandet via Internett og piratkopiering.
prz

Innlegg Amund Farberg 10 Mar 2008, 16:19

Tollefsen forstår øyensynlig at avgifter gjør produktet dyrere for forbruker. Men...

Utviklingstøtte, næringslivsstøtte, forskningstøtte er noen eksempler på hva man heller burde trappe opp mot bransjen enn å påføre ekstra avgifter for en bransje som departementet selv beskriver som prispresset, konkluderer Tollefsen.

...han forstår tydeligvis ikke at dette (stønad og subsidiering) også må finansieres av skatter og avgifter, som også fører til at forbruker har like lite å rutte med!
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg Rounin 10 Mar 2008, 18:27

Kanskje man i det minste kunne tatt disse støtteordningene ut av Stortingets og Regjeringens budsjett...
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg prz 11 Mar 2008, 07:50

Det finnest vel flust av eksempler på hvor vanskelig det er med innovasjon i Norge p.g.a. tungvindt lovverk(her kommer skatteloven inn som kanskje den største faktoren). Til og med plebeiernes IT-helt Jon L. Johanes sa at han valgte å flytte til Silicon V. for sitt nye prosjekt(mye omtalt i media) p.g.a. det var for vanskelig å drive innovasjon i Norge.

Når en ser for seg flat skatt, ser en for seg ett minstefradrag da?
prz

Innlegg Per Anton Rønning 11 Mar 2008, 09:20

prz skrev:Når en ser for seg flat skatt, ser en for seg ett minstefradrag da?

De som har implementert flat skatt gjør det, ja. Det de i realiteten har innført er en progressiv skatt med to progresjonstrinn.
1. trinn beskattes med 0%, 2. trinn med den flate satsen. Dette er i prinsippet progressiv beskatning.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg lpride 12 Mar 2008, 17:56

Undersøkelsens tredje dag nærmer seg nå kveld. Kun 9 respondenter så langt.
Brukerens avatar
lpride

Innlegg Per Anton Rønning 12 Mar 2008, 19:37

lpride skrev:Undersøkelsens tredje dag nærmer seg nå kveld. Kun 9 respondenter så langt.

Bevares! Jeg som hadde fryktet null! De fleste politikerne gjennomskuer nok hva vi holder på med og vil naturlig nok tie det ihjel.
Det er ikke noe i veien for å sende den ut en gang til dersom responsen blir lav.
Så kan man ta kontakt m/ f.eks Hegnar Media og fortelle hvor laber responsn var. kanskje de ser en sak her? Hegnar har uttalt seg positivt om flat skatt.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg lpride 12 Mar 2008, 19:54

Enkelte av Stortingsrepresentantene er på ferie, permisjon eller sykemelding. Disse fikk jeg auto-svar tilbake i fra på e-mailen. Men her snakker vi om et veldig lite antall.

Ellers fikk jeg noen responser på e-mail. Det ene svaret gikk ut på at de fikk undersøkelser stadig vekk. Vedkommende hadde derfor lagt seg på ei linje av å ikke svare dem.

Aps finanspolitiske talskvinne lurte på hva jeg skulle bruke undersøkelsen til.

Aps Klungland tillot seg å stille meg et par kontra-spørsmål:

Kode: Merk alt
Hei Erik.

Jeg tillater meg å stille noen enkle spørsmål tilbake.

I Norge er det som kjent en flat beskatning av kapital, lønns/arbeidsinntekt på 28 %. Likevel er det en progressivitet i beskatning gjennom; toppskatt, formueskatt, eiendomskatt og trygdeavgift, for å nevne de viktigste tingene.

1. Har Norge hatt økonomisk vekst I perioden etter skattereformen?
2. Er det land I den vestlige verden som kan vise til en bedre økonomisk vekst?
4. Kjenner du til land med flat beskatning som har høyere sysselsettingsandel, eller lavere ledighet enn Norge?
3. Vil endring av skattesystemet til en flat beskatning innebære at fradragsmulighetene blir fjernet?

Mvh Rolf Terje Klungland

På hvilket jeg svarte:
Kode: Merk alt
Kjære Rolf Terje Klungland

Takk for din interesse. La meg først bare få si at jeg mener ikke at skattesystemer med flat skatt er den eneste pådragsyteren til bedre økonomisk vekst og velstand, men at det er en sterk påvirkende faktor. Vi ser i dag flere land som har sterkt potensiell til bedre velstand og levevilkår, men hvor de sosiale institusjonene som rettsvesen og de politiske kanaler er av dårlig kvalitet og hvor korrupsjon er sterkt utbredt. Disse må det også legges vekt på.

1. 1. Ja. Det har vært økonomisk vekst i Norge etter skattereformen. Realveksten i Norges BNP er foreløpig estimert til 4.9 % for 2007.

2. 2. Kypros har hatt en realvekst på 10.6 % i 2007. Latvia 10.3 %. Estland 7,3 %. Ukraina 6,9 %. Et annet eksempel er Irland. Ellers har vi Makedonia i hælene på den norske veksten med 4,3 %. Jeg vet ikke hvorfor du begrensa landene til ”vestlige land”; likevel vil jeg bare nevne Hong Kong med et foreløpig estimat på 5,80 % for 2007.

3. 3. La oss ta utgangspunkt i estimatet for Norge i 2007: 2.10–2.40 %. For Island er samme tallet 1 %. Jersey har hatt arbeidsledighet på linje med Norge.

4. 4. Jeg synes muligheter for fradrag skal beholdes.

Om du er interessert i mer lesemateriale om emnet:
http://www.freedomandprosperity.org/Papers/flattax/flattax.pdf

Kilder:
* https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html

Med hilsen,
Eirik E. Nerheim

I ettertid har jeg tenkt litt på spørsmål 4 og mitt svar på det. Han kan muligens ha ment alle slags fradragsordninger, som f eks minstefradrag, som i teorien gir to beskatningsnivåer om de bevares i et ellers flatkattsystem. Fradrag kan imidlertid også være fradrag for tap osv, slik at det er kun overskudd som blir beskatta. Hva han virkelig la i ordet fradrag vet jeg derfor ikke -- ordet i seg sjøl er ganske generelt.
Sist endret av lpride den 12 Mar 2008, 20:04, endret 1 gang
Brukerens avatar
lpride

Innlegg lpride 12 Mar 2008, 19:58

Foreløpige resultater på undersøkelsen:

Bilde
Brukerens avatar
lpride

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester