Ulvebestanden

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Innlegg ehasl 31 Mai 2008, 12:37

Men kanskje hvis Fredrik setter opp piggtråd og skilt med "trespassers will be shot" på alle språk og med lyd og blindeskrift....

En rettferdig, men noe upraktisk og destruktiv løsning, er å legge ut små, spisse tetrapoder som punkterer dekkene til dem som kjører på plenen. Enig?
ehasl

Innlegg Vegard Martinsen 31 Mai 2008, 13:25

ehasl skrev:Men kanskje hvis Fredrik setter opp piggtråd og skilt med "trespassers will be shot" på alle språk og med lyd og blindeskrift....

Dette vil nok ikke være tillatt.
Vegard Martinsen

Innlegg ehasl 31 Mai 2008, 13:33

Ikke for å forsvare plenen kanskje, men hva med å forsvare en viktig hemmelighet eller annen verdi, for eksempel et kunstverk eller en oppfinnelse? Staten vil vel gjøre det ved spesielt viktige eller hemmelige militære anlegg.
ehasl

Innlegg Vegard Martinsen 01 Jun 2008, 07:31

ehasl skrev:Ikke for å forsvare plenen kanskje, men hva med å forsvare en viktig hemmelighet eller annen verdi, for eksempel et kunstverk eller en oppfinnelse?

Da er det innbrudd, og gjerningsmnannen har brutt seg igjennom dører og andre sikringsopplegg. Da kan man bruke mer makt enn man kan overfor en personsom bare går på plenen. Men en slik person er ingen "trespasser".

Staten vil vel gjøre det ved spesielt viktige eller hemmelige militære anlegg.

Ja, og da er det gjerder, alarmer, overvåkning, vakthold, etc. Tar man seg igjenom noe slikt har man virkelig onde hensikter.
Vegard Martinsen

Ny sak om ulvebestanden

Innlegg ehasl 19 Jun 2008, 00:25

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 491817.ece

Forrige vinter var det mellom 19 og 21 ulv i Norge. Denne vinteren var tallet redusert til mellom 8 og 15.

Likevel vokser den skandina-viske totalbestanden av ulv, men det skjer på grunn av vekst i Sverige.

Det viser en fersk oppsummering om ulvens status i Norge og Skandinavia fra Høgskolen i Hedmark.
ehasl

Innlegg Per Anton Rønning 19 Jun 2008, 08:12

ehasl skrev:Ulven var utryddet i Norge på 60-tallet, men har klamret seg fast i et lite antall som stammer fra Russland som selv har en svært levedyktig bestand (titalls tusen dyr).

Hva skal man med ulv? Hva er ulven godt for? Det eneste jeg kan se at ulven er godt for er hvis man vil legge vanskeligheter i veien for de som driver husdyrhold (sau) som næring.
Da ulven var borte fra norsk fauna - hva slags rolle spilte det? Hvem led vondt av dette?
Ingen så vidt jeg kan se, unntatt de som mente at deres naturreligiøse følelser ble krenket.

Jeg er klar over at "mangfold" i naturen settes opp som en intrinsikal verdi av miljøbevegelse og venstreintellektuelle, men få om noen av disse har vel sett levende uv overhodet, og de har iallfall ikke opplevd ulv "på kroppen" (evt på kroppen til de sauene som er drept)
Jeg har aldri sett noen levende ulv, og kan ikke si at mitt liv er spesielt fattigslig av den grunn. Så: Hva skal vi egentlig med ulven? Den var borte, og hva så? Ulv kan ikke være noe mål i seg selv, kun det enkelte individ kan være det.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg ChristianHovden 19 Jun 2008, 08:17

Er ikke voksende ulvebestand tegn på dårlige tider i vente, eller gjelder det bare i Fantasy romaner? :)
Mvh
Christian
ChristianHovden

Innlegg Evans 19 Jun 2008, 14:30

Par:
Hva skal man med ulv? Hva er ulven godt for? Det eneste jeg kan se at ulven er godt for er hvis man vil legge vanskeligheter i veien for de som driver husdyrhold (sau) som næring.

Denne skjønte jeg ikke helt. For meg virker det som om at ulven er bondens beste venn. Alt som går galt i det subsidierte landbruket skyleds på ulven og da vanker det erstatning. Men det er ikke ulven som er noe problem. Den største faren for sau er gaupe, som er langt mer tallrik enn ulven.

Så til det første spørsmålet; hva skal vi med ulven? Jeg er trolig enig i det du sier, men jeg er ikke 100% sikker. Ulven driver ikke politisk forvaltning av naturen, det er det politikerne som gjør. Jeg foretrekker ulv fremfor politikere any day.

Når dette er sagt, så har ulven på mange måter utspilt sin rolle. Mennesket har foredlet ulvens instinkter og det har pga dette oppstått hunder som gjør arbeide for milliarder av kroner hvert år. Ulvens instinkter brukes i storskala sauegjeting, den finner forsvunne personer, søker og finner bomber, de kan brukes til å finne giftstoffer, kreft og fukt/råte i hus. Vi burde hylle ulven for dens samarbeidsvilje med mennesket, men som du sier; den har ingen verdi i seg selv, men den har vist seg å være mennesket beste venn. Selv om dette er i ny innpakning; hunden.
Evans

Innlegg Per Anton Rønning 19 Jun 2008, 16:39

Evans skrev:Denne skjønte jeg ikke helt. For meg virker det som om at ulven er bondens beste venn. Alt som går galt i det subsidierte landbruket skyleds på ulven og da vanker det erstatning. Men det er ikke ulven som er noe problem. Den største faren for sau er gaupe, som er langt mer tallrik enn ulven.

Ja, ulveforkjemperne prøver alt de kan å avlede oppmerksomheten fra ulv, og skylder på gaupe og jerv. Jeg tror ikke det finnes noen klar statistikk på hvem som står for mesteparten av sauedrapene.

Jeg foretrekker ulv fremfor politikere any day.

Må det være enten eller? Man kunne jo sende begge artene til Bloksberg. DA ville vi få et vesentlig mer skadefritt samfunn, relatert til husdyrhold. Ta bjørnen med også. Jeg fordrar ikke bjørn, og vil gjerne bli kvitt den. Dens esksitens i norske skoger beriker definitivt ikke mitt liv.

Vi burde hylle ulven for dens samarbeidsvilje med mennesket, men som du sier; den har ingen verdi i seg selv, men den har vist seg å være mennesket beste venn. Selv om dette er i ny innpakning; hunden.

Men nå har vi hunden - avledet fra ulven - og da trengs ikke ulven mer. Noen hyldest vel jeg knapt istemme.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg ehasl 20 Jun 2008, 13:04

Evans skrev:Når dette er sagt, så har ulven på mange måter utspilt sin rolle. Mennesket har foredlet ulvens instinkter og det har pga dette oppstått hunder som gjør arbeide for milliarder av kroner hvert år. Ulvens instinkter brukes i storskala sauegjeting, den finner forsvunne personer, søker og finner bomber, de kan brukes til å finne giftstoffer, kreft og fukt/råte i hus. Vi burde hylle ulven for dens samarbeidsvilje med mennesket, men som du sier; den har ingen verdi i seg selv, men den har vist seg å være mennesket beste venn. Selv om dette er i ny innpakning; hunden.

Det er interessant her å trekke inn verdien av ulvens gener. Ved målrettet avl går de ønskede egenskapene på bekostning av alle andre. Bare ulven har alt det naturlige og sunne igjen. For eksempel har den antagelig mye bedre motstand mot en hel del sykdommer enn det tamme hunder har. Genetikere vil kunne finne ut hvilke gener som er sentrale for forskjellige hunde- og ulve-egenskaper, og kan ut fra det lage bedre hunder. Kanskje er det for eksempel best å ta utgangspunkt i et ulvegenom og bare fjerne/deaktivere genene for aggresjon og legge til noen få gener for dresserbarhet og utseende etc..

Dette er dog ikke noe argument for å verne den norske ulven, siden den norske ulvestammens genetiske materiale er ødelagt en del allerede av innavl og mulig paring med schæfer, og det finnes masse ulv i Russland hvor disse problemene er mindre.
ehasl

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester