Minas Minarki

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Minas Minarki

Innlegg Onarki 26 Jul 2008, 16:04

Wow, nå ble jeg faktisk litt imponert over Mina. Jeg har hatt sansen for henne helt siden jeg traff og fikk snakket med henne i vår, men dette overgår til og med mine forventninger:

"- Minarki er en politisk retning, det er ikke jeg som har fått en vill navnonanistfølelse eller noe sånt, forsikrer hun om.

- Det er anarki med en viss kontroll, men minimalt med styring og bortimot ubegrensa individuell frihet. Som Kardemomme-loven, den eneste politiske retningen som funker, sier Hadijan."

http://www.kjendis.no/2008/07/26/541840.html

Dette kommer i forbindelse med at hun starter sin egen nettside minarki.com.

Jeg vet ikke hvor seriøst hun faktisk mener det hun sier og hvor mye hun faktisk kjenner til minarki som styreform, men måten hun uttrykker seg på er jo meget positv.
Onarki

Innlegg Onarki 29 Jul 2008, 21:19

Mina har laget en egen Facebook-gruppe for Minarki.

http://www.new.facebook.com/group.php?gid=20650273223

Her er blant annet lagt ut en link til Det Liberale Folkepartiet (bare synlig for medlemmer).

Her er teksten hun (i kjent Mina-stil) bruker til å presentere minarki (første del ser ut til å være tatt i fra Wikipedia):

Minarkisme - Også kalt minimalstaten eller liten stat. Dette er troen på at størrelsen, rollen og påvirkningen fra staten burde være begrenset. Staten er nødvendig, men burde være akkurat nok til å beskytte frihet og eiendom for hvert individ. Generelt tror vi på en "nattevakt" stat, begrenset til rettsvesen, politiet, forsvar, fengsel og skatt. Terminologien ble stadfestet i 1970 av Samual Edward Konkin III, en agorist. Mange minarkister ser på seg selv også som liberalister. Terminologien blir ofte brukt til å vise forskjellen mellom liberalister, som tror at staten er nødvendig for å maksimere individets friheter, til markedsanarkisten som mener at staten i seg selv burde opposisjoneres fordi det begrenser/ forstyrrer individets friheter. Vi mener det holder med en minimal statlig føring for å forhindre at kaos bryter ut.
Vi lever i et land som hvor staten er besatt av å kontrollere livet ditt. Pass inn i boksen din ellers skaper du forstyrrende vibber i landet vårt. Tonnevis av verdi legges i døde ting, mens nada niks i medmenneskelighet og vanlig folkeskikk. Hvorfor kan ikke mennesker læres opp i folkeskikk og selvstendighet istedenfor religion, jantelov og materialisme?
Det vi opplever i Norge er småpiss i forhold til land som Iran, Burma og USA. Men betyr dette at vi ikke skal strebe etter utopi? Betyr dette at du ikke kan eller skal kritisere gutteklubben som styrer landet? Jeg har en sikker kilde som har vært på stortingets toalett som kan bekrefte mistanken om at de som styrer land MÅ gå på dop..sniff sniff. Moral og folkeskikk gjelder kun for andre - dere kan bygge hytter i strandkanten, kaste ut mennesker som er villige til å bo i dette bittelille, late landet, sparke de eneste som bryr seg fra stortinget og lyve mellom tennene for å sanke stemmer.
Mange minarkister mener mennesker graviterer naturlig mot ledere, som betyr at anarkisme er umulig i dagens samfunn. Dermed er staten uunngåelig og folk burde bare ha fokus på å begrense statens omfang og størrelse istedenfor å motstride at den finnes.
Minarki stoler på deg. Ja du som ikke skvetter når du ser en med annen farge på huden og du som unner mennesker gode ting mens du høylytt alltid sier det du mener.

Stopp den kollektive hjernevaskingen av det norske folk!

Er du Minarkist?
minarki.com
Onarki

Innlegg QIQrrr 29 Jul 2008, 23:09

Tøft.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg ehasl 30 Jul 2008, 18:57

"land som Iran, Burma og USA"

:roll:
ehasl

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester