Dagens kommentar om kjønnskvotering

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Dagens kommentar om kjønnskvotering

Innlegg nico 20 Aug 2008, 11:39

Hegnar sa på lederplass for en eller to dager siden at rundt 200 ASA hadde omregistrert seg som AS for å slippe unna loven om 40% kvinneandel i styrene. Politikk har virkelige og uforutsigbare konsekvenser, disse selskapene ønsket på ingen måte å gjøre om på sitt styre, og valgte da heller å endre organisasjonsform.

Det har også vært andre grelle eksempler. Ved forrige kommunevalg var det en sak på radioen om hvordan det nye regelverket påvirket sammensetningen av de nye styrene. I Akershus førte det til at en kvinne som hadde sittet en stund i enten kommunestyret eller fylkeskommunestyret måtte vike plass for en mann. Dette førte til den geniale replikken om at "det var ikke sånn det var ment å skulle være".

Jeg har tidligere postet her om hvordan noen kvinner har opptil 30 styreverv, economist skrev om det til og med. De få kompetente kvinnene som er blir headhuntet av alle. Snakk om å mele sin egen kake, feministene har gjort de få kvinnene som kan brukes eksepsjonelt attraktive på markedet.

Jeg mener å kunne spore en viss motstand i folket mot denne loven, det er sjelden jeg treffer folk som argumenterer hardt og godt for denne loven, og det burde være mulig å bli kvitt den, kanskje hvis den fortsetter å slå negativt ut for de som har laget den.

Jeg er helt enig i nyhetskommentarens tittel, men mitt eget bildet av hva som skjer er mer som en hjemmebygget nyttårsrakett som eksploderer i ansiktet på den som fyrer den av. Vi kan bare sette oss tilbake og observere hva som skjer når et irrasjonelt menneske blir tvunget til å forholde seg til virkeligheten, den slipper nemlig ingen unna.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester