Kommunene stanser betjeningen av Terra-lån

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Kommunene stanser betjeningen av Terra-lån

Innlegg nico 09 Sep 2008, 00:28

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 642224.ece

Dette er så utrolig at jeg gjengir hele artikkelen under. I hovedsak sier kommunene til DnB: "Vi har brutt loven, lånene var ulovlige og vil derfor ikke bli tilbakebetalt"
Artikkelen er full av gullkorn som f.eks:

Kommunen var selvfølgelig helt uten mulighet og kompetanse til å overprøve Norges største banks vurdering av om dette var lån. (skal antakelig være "lov" - min anmrk.)

Stanser betjeningen av Terra-lån

Terra-kommunene stanser betjeningen av lån i DnB NOR og Depfa Bank fordi flere instanser hevder at lånene ble gitt i strid med kommuneloven. Det totale lånebeløpet er på over 1,4 milliarder kroner.

Kommunene Hattfjelldal, Hemnes, Rana, Narvik, Vik, Bremanger og Kvinesdal hevder seg ført bak lyset av DnB NOR i forbindelse med Terra-saken, og nekter å tilbakebetale lån på i overkant av 1 milliard kroner. Haugesund og Narvik har også lån i Depfa Bank på 427 millioner kroner som de heller ikke lenger vil betjene.

Det ble besluttet under kommunenes formannskapsmøter mandag kveld.

– Dette kommer som en direkte konsekvens av at Justisdepartementets lovavdeling, Kommunal- og regionaldepartementet, Riksrevisjonen, fylkesmennene, kommunenes egne juridiske rådgivere og professor dr. juris Hans Petter Graver har konkludert med at det dreier seg om ulovlige lån etter kommuneloven, skriver kommunene i en felles kunngjøring.

På lag med Terra
Kommunene hevder at bankene spilte på lag med Terra om utarbeidelsen av avtalekonstruksjonen.

– Kommunen var selvfølgelig helt uten mulighet og kompetanse til å overprøve Norges største banks vurdering av om dette var lån. DnB NOR var kjent med at disse låneopptakene ble gjort for å investere i verdipapirer. Det er etter kommuneloven forbudt for kommuner å låne til slike investeringer, og låneavtalene er følgelig ugyldige, skriver kommunene.

Kommunene erklærer låneopptaket som ugyldig. De vil imidlertid betale tilbake restoppgjøret som er mottatt fra konkursboet etter realisasjonen av verdipapirene kjøpt gjennom Terra Securities.

– På bakgrunn av sakens forhistorie og Depfa Banks samarbeid med Terra overfor kommunen, anser kommunene dette som et endelig oppgjør, heter det i en pressemelding om Depfa Bank-lånene fra kommunene Narvik og Haugesund.

Ingen reaksjoner
Ordfører Karen M. Kuvaas (Ap) i Narvik kommune er svært fornøyd med vedtaket.

– Dette er helt i tråd med det som vi for så vidt har gått etter en god stund. Det var veldig viktig for oss å få et formannskapsvedtak som sier at vi stopper innbetalingen til det som er ulovlige lån, sier Kuvaas til NTB.

– Det går ikke på at vi ikke klarer å betjene lånene, det er helt andre begrunnelser for det vi nå gjør, sier Kuvaas.

Søndag ble det kjent at Narvik og Hattfjelldal ligger an til å bli innmeldt i ROBEK-registeret, som innebærer streng statlig kontroll av kommuneøkonomien.

Kuvaas sier at hun foreløpig ikke har mottatt noen reaksjoner fra DnB NOR etter at vedtaket ble kjent.

– Dette er et forhold mellom kommunene og DnB NOR, og derfor ønsker jeg ikke å kommentere saken, sier kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa gjennom sin presserådgiver sent mandag kveld.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg Rounin 09 Sep 2008, 08:26

Visse kommuner burde kanskje skifte navn til "Bukken" og "Havresekken"...

Mon tro hvilke konsekvenser dette vil ha for bankers forhold til det offentlige som kunder?
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg RemiLonoy 01 Okt 2008, 17:16

Synes hele saken er latterlig.
Selv om lånet var ulovlig burde kommunene betale tilbake det hele og fulle beløpet og ikke legge problemet over på bankene.

Om det er en rettsak som skal til, så er det vel bare å kjøre på.
RemiLonoy

Innlegg nico 02 Des 2008, 16:02

DnBNor saksøker Terra-kommunene.

http://e24.no/lov-og-rett/article2801988.ece

Her er ihvertfall en ordfører som er sikker på utfallet
Terra-ordfører gleder seg til kamp mot DnB Nor

Dette sitatet er talende. Dette minner meg om da Rearden ble kalt inn til Thompson og de andre for å "diskutere løsninger". Det funker dårlig når den ene parten har våpen og den andre ikke. Thompson, Taggart og de andre var også skuffet over Reardens manglende samarbeidsvilje :)
Jeg synes det er skuffende og overraskende at en slik storbank velger å gå rett til stevning, og dropper dialogen først. Det hadde vært å foretrekke, sier Rana-ordfører Geir Waage til E24.

Det spørs om ikke Terra-kommunene har tatt vann over hodet her, denne saken høres ut som en tapersak for dem, på den andre siden er de jo tross alt offentlige så man vet aldri.
Kommunene nekter å betale renter og avdrag. Det gir en ekstraregning på 10 millioner i måneden.

Hva den andre store kreditorenbanken Depfa vil foreta seg er foreløpig uklart, men Terra-kommunene utviser like liten respekt overfor dem som DnBNor, man kan ikke ha offentlig diskriminering.
Terra-kommunen Haugesund har kun lån i den engelske banken Depfa. Også Narvik har deler av lånene sine i denne banken. Det er uklart hva Depfa vil gjøre med saken, men kommunene har sluttet å betjene også disse lånene

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg Bent A. 02 Des 2008, 21:14

Dette kan jo bli en lønnsom fidus! Nå skal jeg sannelig oppsøke en advokat slik at jeg kan pønske ut en god måte å ta opp et kjempelån på, som er ulovlig. Så skal jeg la være å nedbetale lånet med den begrunnelse at lånet er ulovlig og derfor ikke gyldig. Så skal jeg kjøpe meg en deilig kåk på Teneriffe eller Madeira eller Curacao eller hvor det nå enn viser seg jeg helst vil bo. Så ansetter jeg privat gartner og hushjelp og nyter luksusmaltwhisky og toppviner resten av livet. Blir det Curacao skal jeg ta dykkerkurs og sturdere hvordan de store fiskene spiser de små. Det kan jo bli underholdene.
8)

Hallo, hallo!
Brukerens avatar
Bent A.

Innlegg nico 02 Des 2008, 22:33

Bent A. skrev:Dette kan jo bli en lønnsom fidus! Nå skal jeg sannelig oppsøke en advokat slik at jeg kan pønske ut en god måte å ta opp et kjempelån på, som er ulovlig. Så skal jeg la være å nedbetale lånet med den begrunnelse at lånet er ulovlig og derfor ikke gyldig.

Var inne på tanken selv, men dette funker nok bare for det offentlige, desverre :(

- Leonard Peikoff
nico

Re: Kommunene stanser betjeningen av Terra-lån

Innlegg nico 19 Jan 2009, 21:47

http://www.aftenposten.no/forbruker/pen ... 875681.ece

Bankklagenemnda kommer i morgen til å offentliggjøre klagene på de strukturerte spareproduktene DnB Global og DnB Sektor.

Hvis nemnda uttaler seg i kundenes favør, kan dette bli en kostbar affære for Norges suverent største bank.

Forbrukerrådet anslår at norske kunder i DnB NOR - og i andre banker - de senere årene har lånt så mye som 38 milliarder kroner til strukturerte spareprodukter.

Rådet mener at vel 14 milliarder kan være tapt, og at kundene bør få full erstatning.

Kan ende i retten
Advokatfirmaet Ræder i Oslo vil ta initiativ til et gruppesøksmål dersom de mener nemndas uttalelse åpner for det.

Ifølge advokat Jens I. Kobro, som i vinter representerte de fire nordlandskommunene i Terra-saken, vil i så fall stort sett hele den norske finansnæringen bli rammet det mulige søksmålet.

Aksjefall
Samtidig faller DnB NOR-aksjen som en stein mandag ettermiddag. Ifølge E24 kan aksjen kjøpes billigere enn 20 kroner på børsen nå. Det er den laveste kursen på 12 år.

- Etter Forbrukerrådets syn må kjøp av sammensatte spareprodukter med lån formidlet av selger, anses som kredittkjøp. Da nyter kjøperen godt av den ekstra beskyttelse paragraf åtte i Kredittkjøpsloven gir. Bestemmelsen sier at hvis du har innsigelser eller pengekrav mot selger, gjelder disse også i forhold til lånegiver, sier advokat Jon-Andreas Lange på Forbrukerrådets nettsider.

Prinsipielt viktig

Dag Jørgen Hveem, studierektor ved BI, er spent på nemndas avgjørelse.

- Dette er en viktig sak. Jeg er selvsagt spent på utfallet. Denne avgjørelsen kan få mye å si for veldig mange, sier han til Aftenposten.no mandag.

- Jeg er spent på hvor prinsipielt Bankklagenemnda uttaler seg. Det kan få stor betydning, sier han.

Han vil bli spesielt overrasket dersom kunden i den konkrete saken må ta noe på sin kappe.

Slaktes av professor
Bankklagenemnda har bedt professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole om å vurdere produktene.

Hans vurdering er at produktene inneholdt store skjulte kostnader og høy risiko.

Produktene var så dårlige at ingen kunne regne med å tjene penger på dem, mente professoren.

Forbrukerrådet mener det er på tide at bankene tar ansvar.

- Forbrukerrådet forventer nå at bankene ordner opp og betaler tilbake det kundene har investert i de lånebaserte spareproduktene, sa underdirektør Jorge B. Jensen etter at Johnsen-rapporten kom.

Kan ikke ta sorgene på forskudd
Aftenposten hadde et intervju med DnB NORs konsernsjef, Rune Bjerke, før jul. Der ba vi ham kommentere sine forventninger til Bankklagenemndas avgjørelse.

- Vi må forholde oss til kjennelsen basert på fakta og kunnskap så profesjonelt som mulig. Det er viktig å ikke ta noe på forskudd. DnB NOR er ikke alene her, det er mange som har solgt dette produktet, sa Bjerke til Aftenposten 11. desember i fjor.

- Vi har lært mye av det som skjedde for flere år siden, og vi gjør det vi kan hele tiden for å forbedre oss, sa han.

På Finansnæringens årskonferanse i april i fjor tok han selvkritikk på vegne av bransjen.

- Sammensatte produkter er kompliserte. Mange har fått til dels dårlige råd. Det er ikke bra.

Det er ifølge Forbrukerrådet meningen at Bankklagenemnda vil komme med en uttalelse etter kl. 14 imorgen tirsdag. Følg med på ap.no/pengenedine!

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg nico 20 Jan 2009, 15:53

Hvordan er dette mulig?

http://www.aftenposten.no/forbruker/pen ... 711632.ece

Bankklagenemnda ga medhold til klager. Milliardsøksmål venter storbankene. - Full seier til forbrukeren, sier Forbrukerrådet.

At det er ikke bare private aktører, men først og fremst det offentlige som har klaget bankene inn for nemden, er forsøkt skjult i språket gjennom å fremheve at det er "forbrukeren" som har vunnet frem her, ikke bankene som ser ut til å ha blitt gjort til hat-objekter. Det er overhodet ingen som synes det er rart at kommunene har handlet hodeløst med produkter de ikke forstår.

Nå er det fritt frem for søksmål og erstatningskrav mot bankene på mange milliarder kroner, og stort sett hele næringen vil bli saksøkt. Kanskje det offentlige håper at ved å slakte hele finansnæringen kan de erstatte det med noe offentlig som tar mer "ansvar". De har jo ikke lagt skjul på at de ønsker å erstatte dagens system med "en helt ny kapitalisme", de rødgrønnes "new deal".

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg Vegard Martinsen 20 Jan 2009, 18:54

...de rødgrønnes "new deal" ...

"raw deal"?
Vegard Martinsen

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester