Onarki skrev:Skatteflyktning skrev:Selvfoelgelig er han det, uten IP er det ingen som kan begrense hvordan du bruker ditt staal, ditt papir, din PC, din film, etc. Dvs ingen forbryter (ustraffet) seg mot din eiendomsrett!
Nøyaktig på dette tidspunktet er det fornuftige, virkelighetsorienterte mennesker ville ha stoppet opp og tenkt "vent nå litt! Er kikking, spionasje og overvåkning noe som bør tillates helt fritt? Det høres ikke riktig ut." Det faktum at du ikke turer videre uten å konsultere virkeligheten tyder på at du baserer deg på rasjonalistiske prinsipper.
Stort sett ja (men "personvernet" kan ogsaa forkastet uten aa blande IP inn i bildet siden det har endel skadelige hvirkninger og faa positive).
Du demonstrerer i hvert fall med all mulig tydelighet at du ikke er en individualist, men en kollektivist. Du ignorerer det faktum at personvernet er til for å beskytte *individet* og fokuserer utelukkende på hva som er best for "fellesskapet." Ut i fra denne logikken bør vi for eksempel tillate en viss grad av slaveri. 10% av befolkningen er så arbeidsdyktige at de kan brødfø resten av befolkningen dersom de er slaver. Og hva er vel 10% slaveri i mot 90% lykke? 10% av befolkningen er også så vakre at de kunne blitt brukt til tvangsprostitusjon for fellesskapet. På den måten kan alle sammen få seg et nypp med noen skikkelig vakre mennesker, uansett hvor lite attraktiv man selv ser ut. Hva er vel 10% tvangsprostitusjon mot 90% seksualtilfredsstillelse?
Dog kommer det litt an hver situasjon, ettersom tvang via trusler om vold ikke er OK.
Hvorfor er det ikke ok? Det er jo bare informasjon og det har ingen bestemt lovbeskyttet status i følge deg. Skal man være konsekvent må man derfor tillate at folk kan fremsette de groveste truslene om vold uten straffereaksjon. Det er jo bare informasjon, og informasjon har jo aldri skadet noen. Det er KUN dersom noen gjør fysisk alvor av sine trusler at det bør reageres. Dette er konsekvensen av din tenkning.
Pengeutpressing, som kanskje var det du tenkte paa(?) er OK.
Pengeutpressing er ok!?!? Som sagt, på dette tidspunktet ville fornuftige mennesker ha stusset mange ganger over konklusjonene og brukt det til å tenke i gjennom resonnementet en gang til for å se hvor det gikk galt.
Klargjoer "metafysisk status" please
Metafysikk er faget som omhandler ting som eksisterer. Metafysisk status er altså måten noe eksisterer på (om det i det hele tatt eksisterer). Måten du omhandler informasjon på er som om det ikke eksisterer. En ball eksisterer og den kan derfor eies av noen. Informasjon kan ikke eies eller beskyttes på noen som helst måte i følge deg. Sett fra ditt synspunkt eksisterer altså ikke informasjon. Selvfølgelig er dette en selvmotsigelse fordi du benytter deg hele tiden av informasjon i din tenkning og du vil for eksempel ikke tillate draptrusler selv om dette også bare er informasjon.
Ja, saa lenge dett ikke innebaerer overtredelse av dennes eiendomsrett (fysiske ting, for aa klargjore hva vi snakker om) eller innebaerer vold (eller trusler om vold) mot andre.
Hvorfor skal ikke trusler om vold være greit? Man har jo ikke faktisk skadet noen. Man har jo bare formidlet informasjon. Å synge en sang eller lese et dikt er jo ikke forbudt. Det er bare informasjon. Hvorfor skulle da det å fremsette grove mordtrusler være annerledes? Ingen skades jo av en trussel.
Hadde vaert greit aa hoere hvordan du saa paa IP i denne sammenheng.
Mennesket er utstyrt med evnen til
abstraksjon. Dette er vårt viktigste overlevelsesredskap. Vi både produserer og abstraherer informasjon hele tiden. Vi er informasjonsvesener. Dette er en del av vår grunnleggende natur som mennesker og dette bør reflekteres i rettighetene. Vi har rett til personvern, altså rett til beskyttelse av sensitiv, privat informasjon. Vi har rett til fravær av trusler, og vi har rett til beskyttelse av informasjon som er produktet av vårt intellektuelle arbeid. Alle disse tingene bør sees på som en og samme sak, nemlig en beskyttelse av det menneskelige *sinn*. Du, virker det som, ser på mennesket som en kjøttklump og that's it. Hvis *det* var tilfelle burde en hvilken som helst kjøttklump ha like mye rettigheter som oss mennesker. Det som gir akkurat oss rettigheter er nettopp vår evne til abstraksjon, vår evne til å kommunisere og respektere andre menneskers rettigheter. Det går an å snakke fornuft til oss og dette gir oss en priviligert status i forhold til andre kjøttklumper.
Libertarianere er liberalister de også , jeg er libertarianer (sier ikke at Skatteflyktning er det) og jeg tror kun på en fysisk eiendomsrett. Jeg er ikke en kollektivist.
For å svare dine gjentatte spørsmål om fotografi: Jeg eier min kropp og du har ikke rett til å ta bilde av den. Hvis jeg besøker deg på din eiendom, kan vi inngå en gjensidig avtale at du for lov til å ta bilder. Så lenge det finnes offentlig rom, så bør dette være dekket av en lov som respekterer privatlivet til borgerene. Trenger ikke være mer komplisert enn det, hvorfor har dette noe med "intellektuell eiendom" å gjøre?
Intellektuell eiendomsrett har heller ingenting å gjøre med trusler, er det slik at uten intellektuell eiendomsrett er det ikke mulig å true noen på livet? Hva gjorde man da for 500, 1000 eller 2000 år siden?
Beskyttelse av sensitiv og privat informasjon er viktig, f.eks. vil jeg ikke gå til en lege jeg vet bruker et dårlig IT-system pga. risikoen for lekasje. Dette er derimot ikke det samme som intellektuell eiendom, dette er personopplysninger om meg. Ingen har uten videre rett på denne fakta informasjonen (det er ikke intellektuell eiendom at jeg er X antall år og er født i Y).
For meg virker det som dere blander inn masse eksempeler og begreper som ikke har noe med intellektuell eiendom å gjøre.
Ideer og tanker er også dine helt frem til du velger å åpne munnen din og si noe. Sannsynligheten for at du sier noe som andre ikke allerede har sagt, er ekstremt liten. Men det er ikke dette intellektuell eiendomslov skal beskytte, nei, det er nemlig slik at enkelte mennesker mener de har rett til å komme opp med vilkårlige regler for hva som skal være dekket av eiendomslov eller ikke (sarkasme). "Det må være en viss kompleksitet", "det må være en vilkårlig mengde med tankearbeid bak ideen", hvem skal sette slike grenser? Vi ser også at mennesker i dag tar i bruk datamaskiner og kan konstruere komplekse konsepter som tidligere ville krevd enorme mengder med intellektuelt arbeid. Hvis vi virkelig skulle hatt en fornuftig lov for dette, må den følge den samme eksponensielle veksten av datakraft + veksten av tilgjengelig kunnskap og informasjon i samfunnet ellers. Jeg som har null peiling på musikk, kan ved hjelp av avansert programvare lage musikk som faktisk har en fornuftig rytme. Hvor skal grensen gå for hva som faktisk er fornuftig å dekke av loven? Hvis jeg i en dialog med en kollega sier noe smart, er dette noe han har lov til å bruke i sitt liv? I privat sammenheng, med sin familie eller kanskje i jobbsammenheng? Hvor går grensen for et dikt, noen dikt er ekstremt korte og krever ikke mye intellektuelt arbeid, andre kan være korte men ha krevd mye arbeid. Faktisk finnes det programvare som lager dikt i dag, hvem eier rettighetene til disse diktene? "Programvaren", programmereren, selgeren av programvaren, kjøperen av programvare eller den som bruker datamaskinen aktivt? Dette blir bare så absurd, som så mange andre eksempler. Kan noen forklare meg det rasjonelle med en slik vilkårlig bestemmelse for hva som er "intellektuell eiendom" og hva som ikke er? Jeg kommer uansett til å lage en online database av millioner av dikt, disse vil jeg dermed ha rett til å tjene penger på (også på alle andre språk ettersom oversettelser er beskyttet automatisk).
De som tror på "intellektuell eiendomsrett" mener det er riktig at alle borgere skal leve i frykt for å bryte en lov som ikke helt riktig kan defineres på et plan som gjør den forutsigbar. Alle som gjør ett eller annet kreativt (noe vi gjør heler tiden) løper risiko for å bryte loven. En lov hvor man ikke alltid kan vite på hvilken side man er på, før saken blir prøvd for retten.
Vi har et ulikt metafysisk syn på hva som er eiendom, jeg delte tidligere samme syn som deg men har begynt å forstå hvor absurd intellektuell eiendomsrett egentlig er. Vennligst kommenter noen av de andre kommentarene mine på denne tråden, da denne kommentaren er litt full av mye tanker