Bekjempelse av piratkopiering

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Bekjempelse av piratkopiering

Innlegg Skatteflyktning 22 Okt 2010, 02:06

Cragfarm skrev:
Skatteflyktning skrev:Hvorfor tror du at lovgiveren er bedre stilt enn individene (eller domerene) til aa definere grensene?

Man trenger deklaratoriske lover fordi det er tungvinnt å trekke grensene i hvert enkelt tilfelle når det oppstår en konflikt.

Vel, hvis det er for "tungvint" at individene tar sine egne beslutinger bearer det rett inn i totalitaert styreform. :twisted:

La merke til at jeg forblir uvitende mht begrunnelsen for tidsbegrensing paa IP :roll:
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 22 Okt 2010, 07:12

Skatteflyktning skrev: ...La merke til at jeg forblir uvitende mht begrunnelsen for tidsbegrensing paa IP ...

Ikke overrasket over at SF ikke har fått med seg dette, vi har jo bare forklart det en 20 ganger eller så.
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 22 Okt 2010, 08:10

Skatteflyktning skrev:
Cragfarm skrev:
Skatteflyktning skrev:Hvorfor tror du at lovgiveren er bedre stilt enn individene (eller domerene) til aa definere grensene?

Man trenger deklaratoriske lover fordi det er tungvinnt å trekke grensene i hvert enkelt tilfelle når det oppstår en konflikt.

Vel, hvis det er for "tungvint" at individene tar sine egne beslutinger bearer det rett inn i totalitaert styreform. :twisted:

La merke til at jeg forblir uvitende mht begrunnelsen for tidsbegrensing paa IP :roll:

Det er dette jeg mener med at du er respektløs og behandler dine meningsmotstandere som om de er idioter. Du vet inderlig vel at dette har blitt forklart deg opp og ned og i mente mange ganger. Likevel later du som om det ikke har blitt sagt. Slikt er *ekstremt* respektløst og det vitner om en total mangel på debattkultur.
Onarki

Innlegg Skatteflyktning 22 Okt 2010, 14:02

Baklageligvis har forklaringene av tidsbegrensingene enten vaert:

1. Paastander (Det er ikke viktig)

2. Metaforer (Dett er som..., Tenk paa en situasjon der...)

Det jeg vil se er en LOGISK forklaring GRUNNET i Lockeanske rettigheter uten aa ty til noen metaforer eller analogier. Til dags dato har jeg ikke faatt med meg dette og det gir meg inntrykk av at Onar "er respektløs og behandler dine meningsmotstandere som om de er idioter." :D

Isteden for aa si at dere har svart foer, hadde det vaert lett aa ta med svaret i en "quote".
Skatteflyktning

Innlegg Onarki 22 Okt 2010, 21:36

Skatteflyktning skrev:Baklageligvis har forklaringene av tidsbegrensingene enten vaert:

1. Paastander (Det er ikke viktig)

2. Metaforer (Dett er som..., Tenk paa en situasjon der...)

Det jeg vil se er en LOGISK forklaring GRUNNET i Lockeanske rettigheter uten aa ty til noen metaforer eller analogier. Til dags dato har jeg ikke faatt med meg dette og det gir meg inntrykk av at Onar "er respektløs og behandler dine meningsmotstandere som om de er idioter." :D

Isteden for aa si at dere har svart foer, hadde det vaert lett aa ta med svaret i en "quote".

Javel, da skal jeg svare en gang for alle slik at du aldri mer kan bruke denne unnskyldningen. Informasjon kan ikke eksistere utenfor sinnet. Det er det en forutsetning for IP at brukeren blander sitt arbeid med det for at det skal ha noen verdi. Dersom det er slik at noen skal kunne eie IP til evig tid betyr det altså at generasjon etter generasjon i praksis leier eiendom som de blander sitt arbeid med uten å opparbeide eiendomsrett og uten å ha noe alternativ. Da glir IP over til å bli en føydalordning (og jeg mener IKKE dette som analogi eller en metafor).
Onarki

Innlegg hytteteppe 23 Okt 2010, 00:12

Onarki skrev: Informasjon kan ikke eksistere utenfor sinnet. Det er det en forutsetning for IP at brukeren blander sitt arbeid med det for at det skal ha noen verdi. Dersom det er slik at noen skal kunne eie IP til evig tid betyr det altså at generasjon etter generasjon i praksis leier eiendom som de blander sitt arbeid med uten å opparbeide eiendomsrett og uten å ha noe alternativ. Da glir IP over til å bli en føydalordning (og jeg mener IKKE dette som analogi eller en metafor).

?
Brukerens avatar
hytteteppe

Innlegg lba 23 Okt 2010, 01:02

Onarki skrev:Dersom det er slik at noen skal kunne eie IP til evig tid betyr det altså at generasjon etter generasjon i praksis leier eiendom som de blander sitt arbeid med uten å opparbeide eiendomsrett og uten å ha noe alternativ. Da glir IP over til å bli en føydalordning (og jeg mener IKKE dette som analogi eller en metafor).

Kan ikke det samme sies om landeiendom som går i arv?
lba

Innlegg kalkunen 23 Okt 2010, 02:16

Jeg vet ikke om jeg tenker riktig, men her er mit tsvar: Rettigheter er til for å beskytte individets mulighet til langsiktig arbeid. Så lenge man vedlikeholder eiendommen og bruksområdet til landeiendommen oppfyller man dermed dette kravet. IP krever ikke noe slikt vedlikehold.
kalkunen

Innlegg Skatteflyktning 23 Okt 2010, 03:59

Onarki skrev:Javel, da skal jeg svare en gang for alle slik at du aldri mer kan bruke denne unnskyldningen. Informasjon kan ikke eksistere utenfor sinnet. Det er det en forutsetning for IP at brukeren blander sitt arbeid med det for at det skal ha noen verdi. Dersom det er slik at noen skal kunne eie IP til evig tid betyr det altså at generasjon etter generasjon i praksis leier eiendom som de blander sitt arbeid med uten å opparbeide eiendomsrett og uten å ha noe alternativ. Da glir IP over til å bli en føydalordning (og jeg mener IKKE dette som analogi eller en metafor).

Onar, takk for aa komme med et klart svar, jeg skal tenke litt igjennom dette foer jeg trekker mine konklusjoner..

Vegard, stemmer Onar's svar overens med din fortolkning av tidsbegrensningen?
Skatteflyktning

Innlegg Onarki 23 Okt 2010, 04:07

lba skrev:
Onarki skrev:Dersom det er slik at noen skal kunne eie IP til evig tid betyr det altså at generasjon etter generasjon i praksis leier eiendom som de blander sitt arbeid med uten å opparbeide eiendomsrett og uten å ha noe alternativ. Da glir IP over til å bli en føydalordning (og jeg mener IKKE dette som analogi eller en metafor).

Kan ikke det samme sies om landeiendom som går i arv?

Nei. En bestemt landeiendom har en begrenset utstrekning og den vil være nøyaktig den samme utstrekning om 500 år. Den har ikke vokst. Det samme kan ikke sies om ideer og informasjon. De er mer likvide og diffuseres og propageres gjennom samfunnet og vokser dermed i omfang. Til slutt er det umulig å omgå dem. De er overalt. Nettopp på grunn av denne egenskaper ved ideer, at de sprer seg, gjør at intellektuell eiendomsrett MÅ ha en tidsbegrensning.
Onarki

Innlegg Onarki 23 Okt 2010, 04:11

kalkunen skrev:Jeg vet ikke om jeg tenker riktig, men her er mit tsvar: Rettigheter er til for å beskytte individets mulighet til langsiktig arbeid. Så lenge man vedlikeholder eiendommen og bruksområdet til landeiendommen oppfyller man dermed dette kravet. IP krever ikke noe slikt vedlikehold.

Nja, jeg vil ikke si at de ikke krever noen vedlikehold. Hvis ingen tenker en tanke, blir da informasjonen vedlikeholdt? Det er jo nettopp at *andre* blander sitt arbeid i å animere og vedlikeholde IP at IP må gå ut på dato. Men det kan være nyttig å tenke på det slik som du her gjør, sett fra skaperens synspunkt.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 23 Okt 2010, 06:55

Skatteflyktning skrev:
Onarki skrev:Javel, da skal jeg svare en gang for alle slik at du aldri mer kan bruke denne unnskyldningen. Informasjon kan ikke eksistere utenfor sinnet. Det er det en forutsetning for IP at brukeren blander sitt arbeid med det for at det skal ha noen verdi. Dersom det er slik at noen skal kunne eie IP til evig tid betyr det altså at generasjon etter generasjon i praksis leier eiendom som de blander sitt arbeid med uten å opparbeide eiendomsrett og uten å ha noe alternativ. Da glir IP over til å bli en føydalordning (og jeg mener IKKE dette som analogi eller en metafor).

Onar, takk for aa komme med et klart svar, jeg skal tenke litt igjennom dette foer jeg trekker mine konklusjoner..

Vegard, stemmer Onar's svar overens med din fortolkning av tidsbegrensningen?

Ja, såvidt jeg forstår det.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 23 Okt 2010, 06:56

kalkunen skrev:Jeg vet ikke om jeg tenker riktig, men her er mitt svar: Rettigheter er til for å beskytte individets mulighet til langsiktig arbeid. Så lenge man vedlikeholder eiendommen og bruksområdet til landeiendommen oppfyller man dermed dette kravet. IP krever ikke noe slikt vedlikehold.

Helt enig i dette.
Vegard Martinsen

Innlegg Flammekaster 23 Okt 2010, 09:51

Onarki skrev:Nei. En bestemt landeiendom har en begrenset utstrekning og den vil være nøyaktig den samme utstrekning om 500 år. Den har ikke vokst. Det samme kan ikke sies om ideer og informasjon. De er mer likvide og diffuseres og propageres gjennom samfunnet og vokser dermed i omfang. Til slutt er det umulig å omgå dem. De er overalt. Nettopp på grunn av denne egenskaper ved ideer, at de sprer seg, gjør at intellektuell eiendomsrett MÅ ha en tidsbegrensning.

Det blir vel ikke helt riktig å si at idéen har vokst. Selve idéen vil ha akkurat samme form, men det kan hende at den brukes av flere mennesker, og at den brukes på en annen måte (fortolkes forskjellig, brukes i andre sammenhenger, settes sammen med andre idéer) over tid. Kan man ikke si at en landeiendom har akkurat samme egenskaper?
Flammekaster

Innlegg lba 23 Okt 2010, 13:00

kalkunen skrev:Jeg vet ikke om jeg tenker riktig, men her er mit tsvar: Rettigheter er til for å beskytte individets mulighet til langsiktig arbeid. Så lenge man vedlikeholder eiendommen og bruksområdet til landeiendommen oppfyller man dermed dette kravet. IP krever ikke noe slikt vedlikehold.

Høres fornuftig ut.
lba

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester