Hva skjer med krona?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Hva skjer med krona?

Innlegg Martin Johansen 23 Okt 2008, 11:28

Hva skjer med krona?

Ettersom jeg skjønner i denne saken er krona på vei opp. Kan noen forklare hva de mener vil skje med krona, og hvor høyt den skal opp og hvorfor? Er det fare for islandske tilstander? (regner ikke med det..)

http://e24.no/makro-og-politikk/article2728829.ece

Jeg har sparepengene mine i NOK, så jeg er naturligvis interessert i å vite hva som kan ventes.
Martin Johansen

Re: Hva skjer med krona?

Innlegg Skatteflyktning 23 Okt 2008, 13:48

Martin Johansen skrev:
Ettersom jeg skjønner i denne saken er krona på vei opp.

Krona burde gaa noe ned som foelge av nedgangen i oljen.

Tviler paa at der er noen stor fare for aa foelge Island (paa kort sikt). Der er noen land som staar i fare for aa foelge Island snart: Argentina, Pakistan, Ungarn, Ukrania

Det er en viss fare for at USA folger Island, og hvis det skjer er "all bets off"

I alle tilfeller er det aa forvente at der vil vaere store svingninger i kursen i tiden fremover.
Skatteflyktning

Innlegg Per Anton Rønning 23 Okt 2008, 19:30

Martin Johansen skrev:Hva skjer med krona?

Ettersom jeg skjønner i denne saken er krona på vei opp. Kan noen forklare hva de mener vil skje med krona, og hvor høyt den skal opp og hvorfor? Er det fare for islandske tilstander? (regner ikke med det..)

Det er antagelig for tidlig å si. Valutaanalytikere mener at NOK igjen vil styrke seg,
men hvor ofte har analytikere rett? Så lenge markedet utvikler seg noenlunde "normalt" så kan man si en del basert på at valutamarkedet har sterke tendenser til syklisk oppførsel.
La meg ta EURUSD som jeg daglig følger: USD har styrket seg vesentlig mot EUR, unntatt de to siste dagene da kursen har flatet ut med små svingninger rundt 1.2820. Men dette kan ta av igjen før man aner det. Vallutamarkedet har i den siste tiden hatt betydelig gevinspotensiale, såfremt man er på riktig Det riktige i det siste har vært å shorte USD mot EUR.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg lysglimt 26 Okt 2008, 00:15

Man skal alltid diversifisere.
Bor du i Norge er du veldig skeivt inne i NOK, diversifiser deg bort.

Sender samtidig en tanke til de ærlige stakkarene som hadde bare Islandske sparepenger og aksjer.

Never ever ever trust the government, ever.
lysglimt

Innlegg Bent A. 26 Okt 2008, 01:13

Skatteflyktning skrev:
Martin Johansen skrev:
Ettersom jeg skjønner i denne saken er krona på vei opp.

Krona burde gaa noe ned som foelge av nedgangen i oljen.

Jeg har sjekket krona mot myntenheten i Kuwait og Saudi: Norsk krone synker klart i forhold til disse valutaene, men ikke fullt så mye som hos EUR og USD. Noe er galt!

"Krona er på vei opp" står det i første innlegg av Martin. Men det stemmer jo ikke. Euro'en synker i forhold til USD. DKK synker i forhold til EUR, SEK synker i forhold til DKK og NOK synker i forhold til SEK. Så overskriften stemmer: Ingen valuta får så mye juling som NOK. Noe er galt!
Brukerens avatar
Bent A.

Innlegg Martin Johansen 26 Okt 2008, 11:06

lysglimt skrev:Man skal alltid diversifisere.

Sender samtidig en tanke til de ærlige stakkarene som hadde bare Islandske sparepenger og aksjer.

Hvordan gjøres dette i praksis?
Martin Johansen

Innlegg Skatteflyktning 26 Okt 2008, 14:21

Martin Johansen skrev:
lysglimt skrev:Man skal alltid diversifisere.

Hvordan gjøres dette i praksis?

Gull og soelv (pass paa at du faar det skattefritt).

Konto i skatteparadis i USD, CHF, EUR, GBP, etc

Dog i og med at dere i Norge har de fleste utgifter i NOK, er det ikke saa lurt aa diversifikere for mye.
Skatteflyktning

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester