Nokpunktet

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Nokpunktet

Innlegg nico 02 Nov 2008, 15:27

Per Fugelli, professor i sosialmedisin, har skrevet en bok som heter "nokpunktet". VG lørdag trykket et innlegg hvor han beskriver kort hva "nokpunktet" er. Nok er nok, nok er bedre enn alt.

Nokpunktet er kort og godt et tilfeldig valgt punkt som han kaller "nok". Poenget med å sette punktet er for å motvirke grådighetskulturen. Han mener at det er farlig for mennesker å ville for mye, så han har lansert en liste over ting man bør være fornøyd med i livet. Han skriver følgende:

Jeg er stolt av stedet mitt
    Jeg er fornøyd med skolen min
    Jeg er begeistret for skatten min
    Jeg er forelsket i velferdsstaten
    Jeg vil skape og dele
    Jeg vil være med på å gjøre verden et nanogram bedre
Fugelli skriver at formegethetens mentalitet har ført til:
    Skader på Pasienten Jorden
    Ekstremt skjev fordeling av livsbetingelser på kloden
    Nedverdigelse av "svake" grupper globalt og nasjonalt
    Tretthet, kjedsomhet, samvittighetsnød og meningstomhet blant de såkalte "vinnerne" i den rådende overklassen

Fugelli avslutter med følgende oppfordring:
Samfunnet vil ha godt av nok fordi nok fremmer rettferdighet og likeverd. Det er de rike som aldri får nok. Derfor må samfunnet si nok for dem. Slik det mer å dele på. Hvis mer til meg og mine og aldri tilfreds skal prege folkesjelen, blir fortsatt Velferdsstat umulig. Den moralske grunnmuren for Velferdsstaten er å ville hverandre vel. Da må vi skape og dele og være tilfreds med Godt nok, ikke skape og kreve mer og mer til meg og mine for å sikre meg og mine maksimal lykke.

Jeg aner ikke hva en sosialmedisiner er, men jeg har registrert at Fugelli er en kjent og kjær sosialdemokrat som gir en slags "medisinsk" legitimitet til velferdsstaten, bare se hvordan han skriver "Jorden" og "Velferdsstaten" med stor forbokstav, dette er ting som betyr noe mer for han enn hva som er vanlig vil jeg påstå. Desverre er hans syn det nøyaktig motsatte av vårt, det ser man klart av siste setningen i siste sitat. Jeg har også hørt Fugelli tidligere kritisere private kreftforsikringer fordi de ved å kjøpe disse forsikringene dannet en egen klubb som resten av befolkningen ikke fikk ta del i. Mannen er 100% kollektivist, og henter "medisinsk" kredibilitet ved at han er "professor i sosialmedisin".

Jeg ville aldri kjøpt boken, men en titt i innholdsregisteret gir inntrykk av hva vi kan vente oss.

Del I NOK
Kapittel 1 Nokpunktet

Del II HELSEKILDENE
Kapittel 2 Mennesket og De 7 flokkene
Kapittel 3 Helsesamfunnet
Kapittel 4 Naturen - det store helsehuset
Kapittel 5 Arbeidsmedisin
Kapittel 6 Var Jesus sosialmedisiner?

Del III HELSETYVENE
Kapittel 7 Fremskrittspartiet Fremskrittspartiet - samfunnets løsemiddel Peer Gynt = FrP-koden? Et råttent eple Fremmedfryktpartiet
Kapittel 8 Rasismen Hatets anatomi Når folkesjeler blir gale Hvilket tog til framtiden?
Kapittel 9 Kristeligheten og veldedigheten Kristelig Folkeparti - et forsøk på aktiv dødshjelp Den tause armé

Frp er i unåde, han angriper Frp to ganger i artikkelen også, blant annet skriver han "nok fremskrittsparti nå", som om Frp er skyld i grådighetskulturen. Jeg liker ikke dette "nokpunktet", jeg har ingen slike punkter, og jeg har heller ingen av de problemene Fugelli nevner. Jeg håper ikke vi snart får høre politikere henge seg på dette våset.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg Bent A. 02 Nov 2008, 18:06

Ang. Per Fugelli.

Det er vel bare å konstatere at nok en idiot har uttalt seg.
Brukerens avatar
Bent A.

Innlegg Onarki 02 Nov 2008, 18:42

Jeg har mitt eget lille nokpunkt som jeg vil utfordre Fugelli med:

- Jeg eier mitt liv!

Hvis nok mennesker i Norge omfavnet dette lille nokpunktet ville Norge vært et liberalistisk land.
Onarki

Innlegg nico 02 Nov 2008, 22:38

Onarki skrev:Jeg har mitt eget lille nokpunkt som jeg vil utfordre Fugelli med:

- Jeg eier mitt liv!

Dette er et fantastisk nokpunkt, og det eneste man egentlig trenger hvis alle konsekvensene av å ta det alvorlig ble respektert. Jeg er dog overbevist om at Fugelli vil svare at man eier seg selv, men at det følger med plikter osv, tatt i betraktning at mannen har sagt at folk ikke må "skape og kreve mer og mer til meg og mine for å sikre meg og mine maksimal lykke". Altså, at man ikke skal kunne kreve mer og mer fra staten til seg og sine er en normal moderasjonsoppfordring, men skape!? SKAPE?! Hvorfor har han med dette i setningen? Kanskje fordi han anerkjenner at verdier ikke oppstår av seg selv, det han sier er "skap og del" i stedet for "skap og krev". Altså er utgangpunktet at det man selv skaper av verdier ikke automatisk tilhører skaperen, men er åpen for "krav" fra alle, inkludert fra skaperen selv. Det å beholde et produkt av sin egen skaperkraft er altså å først skape det, deretter kreve det før noen andre gjør det. Og han oppfordrer til IKKE å gjøre det, men heller la avstå fra å kreve sitt eget produkt og la andre kreve det i stedet. Det er hva dette betyr, og det er helt forferdelig å tenke over.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester