Hva synes dere om Zeitgeist.

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Hva synes dere om Zeitgeist.

Innlegg harryper 05 Nov 2008, 02:06

Hallo.
Har akkurat sett zeitgeist på youtube. Ville gjerne høre noe om deres synspunkter på den filmen. Er det noe hold i det de sier om 11. september og den amerikanske sentralbanken. Håper ingen blir sinte men at jeg kan få noen saklige svar.

filmen ligger på http://www.youtube.com/watch?v=0kHhc67GopM

den varer i 2 timer så håper dere har tid til å se den.
harryper

zeitgeistmarerittet...

Innlegg odk 05 Nov 2008, 08:20

Jeg lå under dyna med lommelyt i flere uker etter å ha sett den første gang...

Litt mer seriøst. Del 1 og 2 av filmen er delvis tatt opp i andre sammenhenger, og noen av de er vel tilbakevist(nå må det sises at jeg ikke har ettergått NOEn av kilden til dette...Jeg bare nekter i min sjel å tro at verden er slik...)

Del 3 om verdensbankene er interesante. Noe ser historisk korrekt ut, men igjen så har jeg ikke skjekket dette.
Fakta er at at systemet i den vestlige verden er slik det legges opp til i filmen! Sentralbankene bestemmmer inflasjon, arbeidsmarked og varetilgagn ved å trykke penger på dopappir!

odk
odk

Innlegg harryper 05 Nov 2008, 08:41

har du sett oppfølgeren da Zeitgeist Addendum?
du finner den dersom du googler titelen?
harryper

mer mareritt

Innlegg odk 05 Nov 2008, 13:19

Da har jeg sett gjennom den..
Det blir nye netter med mareritt...

Selve ZeitGeist teorien skulle skremme noen og enhver til å blir sossialist. "Kjære myndigheter kom å hjelp meg slik at jeg slipper å tenke på dette noe mer...."

Skummelt nok så tror jeg at de er inne på noe essensielt, om enn noe konspiratorisk..
(PS en stor del av de argumenten som eksisterer mot den første filmen kommer i fra det kristenkonservatoriske miljøet på nettet....)
odk

Innlegg simon 05 Nov 2008, 13:52

simon

Innlegg harryper 05 Nov 2008, 22:18

vel, den skepsisen du viser til er jo bare på om jesus eksisterte eller ikke. De nevner jo ingenting om de to andre delene.
Oppfølgeren ligger på http://video.google.com/videoplay?docid ... 7695921912
harryper

Re: mer mareritt

Innlegg ehasl 11 Nov 2008, 15:25

odk skrev:Selve ZeitGeist teorien skulle skremme noen og enhver til å blir sossialist. "Kjære myndigheter kom å hjelp meg slik at jeg slipper å tenke på dette noe mer...."

Så man i det minste VET at man har en undertrykkende regjering?

Jeg har ikke lyst til å se filmen, siden jeg vet at jeg er påvirkelig. Jeg leste artikkelen om den på Wikipedia, da. Det ser ut som noe ordentlig møl. Men det har vært råttenskap i amerikansk politikk i virkeligheten også.

911-konspirasjonsteoriene er bare så dumme. Bush og hans likesinnede skulle liksom ønske å ta livet av nær 3000 gode amerikanere (WTC- og Pentagon-folk) for å få en unnskyldning for å starte to dyre kriger for å skaffe olje til sin egen personlige rikdom og makt. Som om de ikke i det minste kunne begrunne det på en annen måte...

I tillegg forutsetter man også at de samme politikerne og militære som ikke klarte å forutse tapt popularitet og langvarig ufred i Afghanistan og Irak, skulle være så dyktige til å skjule sine virkelige hensikter at ingen troverdige bevis eller indisier dukker opp. Og det er det viktigste. Bush sin forklaring er helt troverdig, til tross for begrenset suksess med å avdekke Iraks masseødeleggelsesvåpen.

Det går selvfølgelig an å finne bortforklaringer av innvendingene mine, for eksempel at WTC handlet om å begrense borgernes frihet og at langvarig krig handler om å opprettholde "unntakstilstanden". Men fy søren, så tåpelig det blir.
ehasl

Innlegg odk 12 Nov 2008, 08:27

Selv er jeg humanetiker og ikke kristen, så del 1 er mer underholdning enn noe annet for meg. Jeg gidder ikke en gang å engasjoere meg der. Del to med konspirasjonsteorier er en god gammel amerikansk tradisjon. Jeg er ikke sikker på noe av det som presenteres i denne delen, annet enn at jeg synes de peker på en masse tilfeldigheter som sammen tegner et skummelt bilde.
Del 3 derimot er jeg litt mer "med" på. Forrutsatt at opplysningen er korrekte(nei jeg har ikke giddet å lese gjennom kildene annet enn litt surfing på nettet og wikipedia...) så virker dette som en veldig plausibel forklaring på mye. Ron Paul og en god del andre på nettet har i lang tid advart oss mot sentralbanksystemet. Utvanning av pengeverdien og vedvarene oppbygging av gjelden for hvert land er virkelig nok til å ta nattesøvnen min.
odk

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester