Oppfordring til medlemmer

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Oppfordring til medlemmer

Innlegg Onarki 12 Nov 2008, 05:48

Vi har hatt en liten diskusjon i forskjellige tråder om hva DLF bør gjøre for å bli større og øke oppslutningen, så jeg har en del forslag som jeg vil ta opp:

1. Målsetningen vår for valget 2009 bør være å få minst 5000 stemmer

Hvorfor det? Fordi hvis vi klarer det vil vi 1) slippe å hente inn flere underskrifter og 2) kunne stille andsdekkende i 2013. Dermed frigjør vi tiden på andre ting. Og 3) med 5000 stemmer er det mye større sjanse for at vi blir lagt merke til av media. Dette skaper en god sirkel. Hvordan skal vi oppnå dette? Jeg mener at den enkleste måten er å stille til valg i så mange fylker som mulig. Målsetningen bør være å stille i 10 fylker og dernest jobbe for å få 500 stemmer i hvert fylke.

Dette krever lokal innsats fra lokale DLFere. En mulighet er vaffelstands: 1 underskrift = 1 vaffel. En annen mulighet er å hyre en lokal speidergruppe eller miniputt fotballklubb til å samle inn underskrifter mot feks 5 kroner per underskrift og 2500 kroner betales når 500 underskrifter er nådd, totalt 5000 kroner. Gjøres dette i 10 fylker blir det 50.000 kroner til sammen. Nokså mye penger men jeg er sikker på at dette er vel-anvendte penger og at mange DLFere er villig til å stille opp på dette. Hvis 100 stk er med er det 500 kroner i snitt.

2. Før forrige valg bestilte jeg en landsdekkende spørreundersøkelse (omnibus) med spørsmålet:

"Hvor sannsynlig er et at du vil stemme på DLF dersom du visste at de ville bli representert i kommunestyret?"

Jeg vil gjenta dette i 2009, denne gangen bytte ut "kommunestyret" med "stortinget." I 2007 svarte 3-4 prosent at det var svært eller ganske sannsynlig at de ville stemt på DLF. Oppslutningen var definitivt høyest blant de unge. Siden 2007 har DLF blitt mye mer kjent og er nå kommet inn på radaren hos mange. Google-statistikk viser at antall søk på DLF har økt mye i 2008.

3. Det er svært viktig å stille opp med debattanter på skolevalgene i 2009. Skolevalgene er en av de viktigste årsakene til at vi i det hele tatt gidder å stille til valg. Det er derfor IKKE en unnskyldning at man jobber. Man kan ta seg fri og dersom dette er en økonomisk belastning bør vi forsøke å få de som ikke kan stille opp selv til å være med på å dekke det økonomiske tapet. Vi bør ha minst 10 stykker i "felten" for å stille på skolevalg helst mange flere. Jo flere vi er, jo flere ungdommer når vi med vårt budskap og det er viktig.

Jeg vil oppfordre alle medlemmer til å bli med på dette. Dette er ikke SÅ mye å gjøre og koster ikke SÅ mye. Så la oss få en liten "håndsopprekning" her på forumet. Hvem er det som kan tenke seg å danne fylkeslag? Så vidt jeg vet må man ha 2 lokale medlemmer i et fylke for å få til dette og that's it. (kanskje noen evt. kan korrigere meg?)
Onarki

Fylkeslag i Akershus

Innlegg THKE 12 Nov 2008, 10:26

Jeg blir gjerne med og stifter et fylkeslag i Akershus. Noen andre?
THKE

Re: Oppfordring til medlemmer

Innlegg Amund Farberg 12 Nov 2008, 10:58

Onarki skrev:Så la oss få en liten "håndsopprekning" her på forumet. Hvem er det som kan tenke seg å danne fylkeslag?

Jeg kan tenke meg å danne lokallag i Oppland. Dette har jeg forsøkt på i et års tid, uten å finne noen politisk engasjerte liberalister i fylket (jeg kjenner flere som ville stemme DLF om partiet stilte her, men ingen som vil påta seg politiske verv). Det nærmeste jeg kom var Niclas, men han bor i Stange (som gammel Hedmarking er jeg nødt til å omtale det som "Riktige Sida ta Mjøsa" :P), så dette lot seg heller ikke løse ...

Innsamling av underskrifter er noe jeg har tenkt å gjøre lenge. Nå ser det ut til at jeg vil gå til anskaffelse av førerkort innen året er omme, så da har jeg mer ressurser til å farte rundt i fylket: da vil jeg også naturlig nok nå ut til flere, og på kortere tid. Dette:
Onarki skrev:En annen mulighet er å hyre en lokal speidergruppe eller miniputt fotballklubb til å samle inn underskrifter mot feks 5 kroner per underskrift og 2500 kroner betales når 500 underskrifter er nådd, totalt 5000 kroner. Gjøres dette i 10 fylker blir det 50.000 kroner til sammen. Nokså mye penger men jeg er sikker på at dette er vel-anvendte penger og at mange DLFere er villig til å stille opp på dette. Hvis 100 stk er med er det 500 kroner i snitt.

... er noe jeg sier meg villig til å støtte.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Stiller gjerne..

Innlegg odk 12 Nov 2008, 11:58

Sør Trøndelag er med på kartet hvis mange nok vil....

jeg kunne godt tenke meg å delta i debatter, men vil vi kunne få noen form for debatt trening av d'høye herrer... Er litt uvant med slike ting tross mine 41 år....
(leser "kunsten å krige" for 3 gang nå...)

odk
odk

Innlegg Skatteflyktning 12 Nov 2008, 12:14

1. Tror jeg kan hjelpe litt med aa lage til litt materiale (slides) som kan hjelpe aa faa over "the message" hvis dette er av interesse? (Tross alt er det med dette jeg tjener penger - Strategikonsulent). Som jeg tidligere har postet tror jeg dette er noe som kan forbedres slik at folk faar det litt klarere "what's in it for me?"

2. Dere kan faa min stemme (selv om dere er litt mindre liberale en mitt ideelle parti - hvis ikke fins i Norge (surprise)), dog er jeg ikke i Norge saa jeg vet ikke helt hvordan det gjoeres. Pekepinne?
Skatteflyktning

Re: Stiller gjerne..

Innlegg Vegard Martinsen 12 Nov 2008, 12:25

odk skrev:Sør Trøndelag er med på kartet hvis mange nok vil....

jeg kunne godt tenke meg å delta i debatter, men vil vi kunne få noen form for debatt trening av d'høye herrer... Er litt uvant med slike ting tross mine 41 år....

I det siste har jeg korrespondert med flere som gjerne vil starte lokallag. Hvis det er enda flere enn disse så ta kontakt med meg så kan vi snakke om hvordan man skal gripe dette an.
Vegard Martinsen

Re: Oppfordring til medlemmer

Innlegg Per Anton Rønning 12 Nov 2008, 12:27

Onarki skrev:Vi har hatt en liten diskusjon i forskjellige tråder om hva DLF bør gjøre for å bli større og øke oppslutningen, så jeg har en del forslag som jeg vil ta opp:

Aldeles glimrende! Thats the spirit. Det er slik man skal tenke.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Per Anton Rønning 12 Nov 2008, 12:37

odk

Kunsten å Krige er et ypperlig utgangspunkt. Der er også en annen kilde som jeg liker å henvise til: Fra Ayn Rand Institute, CD av Peter Schwartz: "Clarity and Conceptualization: "The Art og Indetifying Package Deals".
Disse to utfyller hverandre, og gir masse stoff til ettertanke. Da blir man i stand til å
se bak frasene fra venstresiden, og identifisere hva de i realiteten snakker om.
Og det er ikke det det ser ut til på overflaten!
Jeg ynder å kalle Jens Stoltenberg for Jens Floskelberg. Ikke minst alle hans ord og vendinger ifb finanskrisen ga denne assosiasjonen. Les/lytt litt til, følg så med Jens (i media), og se så om du ikke er enig.

Det er med stor glede jeg ser på responsene på Onars post her. Jeg har startet en diskusjon om ting rundt dette, og så ser det ut til å løsne.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Vegard Martinsen 12 Nov 2008, 13:09

Jeg ynder å kalle Jens Stoltenberg for Jens Floskelberg.

Dette er jo ikke ueffent, men jeg synes at man bør omtale folk på en respektfull måte. Jeg tror at man kun taper på det selv hvis man holder på slik.
Vegard Martinsen

Innlegg Per Anton Rønning 12 Nov 2008, 13:15

Vegard Martinsen skrev:
Jeg ynder å kalle Jens Stoltenberg for Jens Floskelberg.

Dette er jo ikke ueffent, men jeg synes at man bør omtale folk på en respektfull måte. Jeg tror at man kun taper på det selv hvis man holder på slik.

Det vet jeg, så jeg er meget restriktiv med å si dette. Det holdes helst internt.
Men fristelsen er selvsagt enorm.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Pingla 12 Nov 2008, 18:17

Skatteflyktning:
2. Dere kan faa min stemme (selv om dere er litt mindre liberale en mitt ideelle parti - hvis ikke fins i Norge (surprise)), dog er jeg ikke i Norge saa jeg vet ikke helt hvordan det gjoeres. Pekepinne?

Du kan stemme ved utenriksstasjoner, som ambassader.
Fant ingen link til 2009, ettersom denne sikkert ikke er satt opp ennå, men fant for 2005 her , og det er sikkert ingenting som er forandret.

Det var snakk om at en person skulle farte rundt på diverse skolevalg og noen kroner i kompensasjon var ønsket.
Jeg kan godt støtte med noen hundre kroner i måneden for at dette skal gå rundt.
Pingla

Innlegg harryper 13 Nov 2008, 06:35

odk

Jeg vil anbefale deg RSD Blueprint, da kan du virkelig få opp selvtilitten, slike debatter går ofte på hvem som har høyest selvtilitt og er flinkest til å snakke pluss og lure smilet fram hos folk.
harryper

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester