"Stygge agurker" = krumme agurker

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

"Stygge agurker" = krumme agurker

Innlegg Marianne Skånland 14 Nov 2008, 10:22

I likhet med DLF's leder så jeg at EU opphever restriksjoner på utseende på grønnsaker. Og det er sikkert forenklende.

Men pålegget angående agurker var ikke så helt vanvittig uten tanke som det kan høres ut som. Ihvertfall fikk jeg for ca 15 år siden følgende forklaring:

Bøyde, krumme agurker har hele tiden kunnet selges lokalt (i nærheten av) der – de produseres, for eksempel på et gammeldags grønnsaktorv hvor bonden fallbyr sine produkter. Det er lang transport de krumme ikke har kunnet sendes ut på. Tanken var at da tar de så mye mere plass enn rette (hvilket de faktisk gjør, skjønt jeg vet ikke hvor store volum det kan dreie seg om) at det førte til overforbruk av transportmidler etc. At byråkratisk administrasjon eser ut isteden, har vel ikke tellet med i iveren etter det ideelle.

Så langt min hjemmelsmann – jeg vet ikke noe om sannhetsgehalten.

Altså: Det har hverken vært estetiske eller sunnhetsmessige forestillinger bak forbudet. Om "miljø"tanken bak har vært så fornuftig, er et annet spørsmål. Jeg antar at det i alle fall kan ha vist seg at aktørene forbruker så mye energi og tid og fiksfakserier på å sørge for at agurkene er riktig form, og at bøndene påføres så mye besvær og tap ved å finne frem til de "rette raser" av agurker, at den eventuelle – den tenkte – innsparingen får sur smak.

Marianne Skånland

Innlegg Vegard Martinsen 14 Nov 2008, 12:19

Jeg har også hørt at det var en slags saklig begrunnelse for denne reguleringen - dersom alle agurkene er rette er det mulig å si hva antallet agrurker i en standardkasse er.

Men uansett, reguleringen burde ikke være der.

Folk er ikke så dumme at de lar seg lure til å kjøpe noen få krumme agurker i steden for mange rette agurker når de kjøper en full standardkasse med agurker, og det var vel slikt som reguleringen var ment å forhindre.
Vegard Martinsen

Innlegg Rounin 14 Nov 2008, 15:27

Man kunne også spørre seg om hvorfor EU ser på det som sin oppgave å regulere med hvilken tetthet blir transportert? Med faktisk frihandel ville dette være et ikke-tema, men EU har nå en gang blitt en union, og ikke en frihandelsunion.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Vegard Martinsen 14 Nov 2008, 16:02

Rounin skrev:Man kunne også spørre seg om hvorfor EU ser på det som sin oppgave å regulere med hvilken tetthet blir transportert? Med faktisk frihandel ville dette være et ikke-tema, men EU har nå en gang blitt en union, og ikke en frihandelsunion.

They wish to regulate absolutely everything.
Vegard Martinsen

Innlegg Bent A. 14 Nov 2008, 16:11

Vegard Martinsen skrev:
Rounin skrev:Man kunne også spørre seg om hvorfor EU ser på det som sin oppgave å regulere med hvilken tetthet blir transportert? Med faktisk frihandel ville dette være et ikke-tema, men EU har nå en gang blitt en union, og ikke en frihandelsunion.

They wish to regulate absolutely everything.

Dessverre helt korrekt. Det er derfor EU har valgt å opprettholde/innføre sommertid også - enda en ting å regulere. Og, sist men ikke minst, de regulerer reguleringene også, helst årlig!
Brukerens avatar
Bent A.

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester