Thoriumkraftverk - en død idé?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Thoriumkraftverk - en død idé?

Innlegg RemiLonoy 15 Des 2008, 16:48

Det var tidligere snakk om at regjeringen satt ned et utvalg som skulle undersøke det med å opprette et thoriumkraftverk.

Er dette temaet dødt nå, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
RemiLonoy

Re: Thoriumkraftverk - en død idé?

Innlegg nico 15 Des 2008, 19:50

RemiLonoy skrev:Det var tidligere snakk om at regjeringen satt ned et utvalg som skulle undersøke det med å opprette et thoriumkraftverk.

Er dette temaet dødt nå, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Det siste jeg hørte om dette (radioen) var for et par måneder siden eller noe deromkring fordi det var levert inn konsesjonssøknader som var ferdigbehandlet. Statsråden (den nå avgåtte Åslaug Haga) uttalte at dette ikke ville bli noe av, ikke med det første i allefall, og ikke uten at konsesjonssøknadene ble betydelig endret.

Begrunnelsen var vag og søkende, men hovedinnsigelsen (den tekniske) var at thoriumet er vanskelig tilgjengelig til tross for stor forekomst. Det viser seg at thoriumet er svært godt oppløst i bergartene, og for å utvinne dette må man smelte hele steinen og skille ut thoriumet. Dette mente statsråden at var for tungvint og dyrt, og hun ville heller avvente enn å sette i gang med noe slikt på det nåværende tidspunkt.

Som du ser er dette tøv fra ende til annen, ikke noen stor overraskelse, men allikevel kjedelig for oss som liker fremtidsrettet energisatsing, og særlig i privat regi. Det er nettopp derfor jeg er forbauset, hvorfor har staten en mening om hva slags kostnader de private entreprenørene skal ta i kraftproduksjonen, jeg kan ikke forstå hvorfor dette er viktig for Haga. De som ønsker å bygge dette ut er jo klar over kostnadene knyttet til thoriumutvinning og kraftproduksjon, men de har vel funnet ut at dette allikevel lønner seg, det er jo DERFOR de søker!

Det er også levert inn konsesjonssøknader på tradisjonelle atomkraftverk i Norge, men det begynner å bli 6-7 år siden vel, BKK blant annet ønsket å bygge ut kjernekraft i Norge. Søknadene ble møtt med latter og BKK fikk beskjed om å forvente avslag. Søknadene ble behandlet etter gjeldene relger og endte i et uspektakulært avslag som knapt ble nevnt i mediene, til tross for at søknadene og departmentes reaksjon ble behørig omtalt.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest