Gjerdrem går berserk

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Gjerdrem går berserk

Innlegg KNW 18 Des 2008, 18:29

Eller som e24 skriver det:
"Gjerdrem tar ansvar"
Tidligere har jeg hatt en slags økonomisk optimisme på vegne av Norge; sentralbanken syntes nemlig ikke å bry seg om populistenes rop om lavere rente. Den brast nettopp nå. Gjerdrem kuttet renta med 1,75%:!:

Om det er relatert til alle dem som har luftet tanker om å avsette Gjerdrem i det siste vet jeg ikke, men jeg ville anta at politisk press er inne i bildet. Uansett så vil dette lede til at renten kommer enda lenger unna der et fritt marked ville plassert den.
KNW

Innlegg Rounin 19 Des 2008, 03:16

Det får man si...? Så planen er altså å fortsette å gi ut lån uten håp om å få dem tilbakebetalt, bare i mye større stil enn før? Og når bankene går konkurs igjen neste gang, så vil staten igjen baile dem ut med en enda større sum? What could possibly go wrong?

"Å nei, ta ikke meg, men bi litt, så kommer den store Finanskrisen, han er mye, mye større." :roll:
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Per Arne Karlsen 19 Des 2008, 10:05

Norge har lenge hatt en invertert rentekurve. Dvs. at de korte rentene har vært høyere enn de lange rentene (3mnd vs 10år). Dette er unormalt og meget skadelig for økonomien, og fører (eller signalerer) ofte til økonomisk tilbakegang.

Det er sentralbanken som har presset de korte rentene høyere enn de lange (trosset markedet), og det de gjør nå er en positiv reversering.

Rentekurven begynner nå å bli flat:

Kode: Merk alt
                 Stat 3mnd     Statsobl. 10år
18 DES 2008     3,10           3,65
JUL 2008        5,97           4,94
JAN 2008        5,15           4,52
JUL 2007        4,62           5,10
JAN 2007        3,75           4,39

(med forbehold om tastefeil)

http://www.norges-bank.no/templates/article____41607.aspx
Per Arne Karlsen

Innlegg Rekkart_ 19 Des 2008, 19:45

Per Arne Karlsen skrev:Norge har lenge hatt en invertert rentekurve. Dvs. at de korte rentene har vært høyere enn de lange rentene (3mnd vs 10år). Dette er unormalt og meget skadelig for økonomien, og fører (eller signalerer) ofte til økonomisk tilbakegang.

Det er en stor forskjell på at det signaliserer og at det fører til økonomisk tilbakegang. Jeg mener det bare er et signal på at en tilbakegang kommer.

Det er sentralbanken som har presset de korte rentene høyere enn de lange (trosset markedet), og det de gjør nå er en positiv reversering.

Det som primært driver de lange rentene er forventinger om fremtidige korte renter. Altså i dagens system er de lange rentene forventingene om hva sentralbanken kommer til å foreta seg i fremtiden.

Når vi har økonomisk tilbakegang så setter sentralbanken ned renten for å stimulere økonomien og det er dette markedet forventer når rentekurven inverteres.

De lange rentene er altså ikke et genuint utrykk for markedsrenter, men bare forventinger om fremtidig intervensjon så det er ikke nødvendigvis slik at sentralbanken trosser markedet hvis de korte rentene er høyere enn de lange.
Rekkart_

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester