Hans J. Lysglimt (Farmann) Foredrag For Unge Høyre 13/1 2009

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Hans J. Lysglimt (Farmann) Foredrag For Unge Høyre 13/1 2009

Innlegg lysglimt 18 Jan 2009, 13:00

Holdt foredrag for Unge Høyre 13. januar 2009 som nå er lagt ut på YouTube, og Podcast PM3 fil på ca 80 minutter.
Jobbet med å koble økonomi og politik. Ble invitert som stand in dagen før, så det meste ble spontant.
Vil holde flere foredrag fremover, ta kontakt om du ønsker et foredrag for din gruppe.
/Hans Jørgen
Farmann.no

Link: http://www.youtube.com/watch?v=fL1xOysUDcg
lysglimt

Re: Hans J. Lysglimt (Farmann) Foredrag For Unge Høyre 13/1 2009

Innlegg Rekkart_ 20 Jan 2009, 00:13

Glimrende foredrag! Jeg ble overrasket over noen av spørsmålene du fikk som faktisk tydet på at de kjente til ABCT!

Men er det ikke litt svakt å si at du ikke vet om den økonomiske veksten hadde vært like høy de siste 50 årene dersom vi hadde vært på en gullstandard da? :?

Klart den hadde vært mye høyere :mrgreen:

En annen ting jeg reagerte litt på er dette med volatiliteten på renter og arbeidsledighet. Jeg mener volatiliteten ville ha vært mye lavere under Laissez-faire.

F.eks. etter dot.com boblen så satte Greenspan renta ned fra 6.5% til 1% på et års tid. Det er temmelig volatilt eller hva?

I et fritt marked så reflekterer renten mengden sparing i økonomien. Jeg mener derfor det er rimelig å anta at renta ikke vil være spesielt mer volatil enn mengden sparing i økonomien (som ikke akkurat endrer seg spesielt mye over natta).

Arbeidsledigheten er også mer volatil nå fordi statens "motkonjukturpolitikk" skaper arbeidsplasser som det ikke finnes noe reelt behov for i økonomien og som derfor forsvinner igjen når det inflatoriske boomet er over.
Rekkart_

Innlegg lysglimt 20 Jan 2009, 06:12

Hei,
Jeg er langt på vei enig i de poengene du tar opp, (foredraget ble forespurt dagen før og ble i stort tatt spontant):

Jeg er selv også av den overbevisning at vi ville hatt høyere økonomisk vekst med en gullstandard.
Likevel er det et fundamentalt problem med den antagelsen at vi FAKTISK har menneskelighetens høyeste levestandard noensinne med nåværende blandingsøkonomi. Så blandingsøkonomien har et ekstremt sterkt empirisk kort på hånden som ikke er helt enkelt å slå ned.

Vedrørende renter og arbeidsledighet er jeg også enig i at et fritt market fundamentalt ville gitt en stabiliserende effekt som ville redusert svingningene.
Det jeg forsøkte å få frem var mer at naturlige variasjoner (som endring i sparevaner, teknologi, naturkatastrofer osv) ville fått mer direkte utslag og at "creative destruction" ville fått virke mer direkte, kraftigere og hurtigere. Vi ville da få kortere ressensjoner med raskere (og kanskje dypere) tilpassninger i renter og arbeidsledighet.

Takker, tar med dette til neste foredrag. :)

/Hans Jørgen
lysglimt

Innlegg Per Anton Rønning 20 Jan 2009, 12:08

lysglimt skrev:Jeg er selv også av den overbevisning at vi ville hatt høyere økonomisk vekst med en gullstandard.
Likevel er det et fundamentalt problem med den antagelsen at vi FAKTISK har menneskelighetens høyeste levestandard noensinne med nåværende blandingsøkonomi. Så blandingsøkonomien har et ekstremt sterkt empirisk kort på hånden som ikke er helt enkelt å slå ned.

Dette er litt av et tankekors. Jeg har tenkt gjennom dette mer enn en gang, og finner ut at
det må være noe jeg ikke helt får øye på. Eller kanskje det bare er slik at vi har tilstrekkelig økonomisk frihet til å generere velstandsøkning selv om "innblandingen" trekker ned? Kanskje er statens "aktive eierskap" av mer symbolsk karakter, en kulisse man setter frem på scenen, uten at den har substans? De bedriftene der staten er tungt inne drives så vidt jeg kan se etter forretningsmessige og ikke politiske prinsipper. Riktignok hyler noen politikere opp dersom Hydro eller Statoil gjør noe de ikke liker (eks: Eivind Reitens sluttpakke) men de synes ikke å ha noen innflytelse på den forretningsmessige driften.
Ingen av de to selskapene er gjort om til sosialkontorer eller sysselsettingsmaskiner som kun holder folk i arbeid bare for å holde dem i arbeid. Ikke noe mer enn den vanlige tregheten i tilpasning man kan finne i enhver bedrift.
Det er også dette å si at både Statoil og Hydro og DnB går med overskudd, så tross et skjemavelde og et byråkrati uten like kan det være at de store klarer å absorbere konsekvensene, mens det er de mindre bedriftene som sliter med dette.

Det er også verd å merke seg hva som skjedde i Union-saken. Mange politkere ønsket å slå mynt på denne, men Union ble lagt ned, og så grodde det opp et konglomerat av nye arbeidsplasser i området. Det kan være at politkerne har lært av dette, og enda husker litt av lærdommen fra 70-tallet da man prøvde å holde liv i dødsdømte industribedrifter med skattebetalernes penger, uten å lykkes overhodet. I dag ser det ut til at dynamikken får lov å gå sin gang uhindret, bedrifter legges ned og ny virksomhet oppstår. Hvor mange tidligere Union-ansatte er uten arbeid i dag? Det kan ikke være mange.

"Noen" skulle kanskje ha satt seg ned og tatt en full objektiv gjennomgang og analyse av det blandingsøkonomiske system for å identifisere alle relevante faktorer med henyn til grad av skadelighet. Dette er litt av en jobb, det smaker nesten masteroppgave i økonomi av dette,
så jeg vet ikke hvem som føler seg kallet.

Ellers: Utmerket foredrag Hans Jørgen, både stil og innhold.
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg Onarki 20 Jan 2009, 15:32

Per Anton,

mitt syn er at velferdsstaten og blandingsøkonomien har skapt *bobler* av forskjellig størrelse og varighet. En del av disse boblene varer flere generasjoner og det er først når disse sprekker at vi får se hva velferdsstaten *egentlig* duger til. (Den finanskrisen vi nå ser er sentralbankbobla som sprakk) La meg forsøke å identifisere noen av de langsiktige boblene vi er inne i:

1. pensjonsboblen

Dagens offentlige pensjonsordninger er et pyramidespill hvor man sender regningen for pensjonsutbetalingene til neste generasjon. Dermed har man altså hele 50 år på seg før boblen sprekker. Offentlige pensjoner ble innført for litt over 40 år siden og det betyr at vi er få år unna pensjonsboblesprekken.

2. kvinneboblen

Velferdsstaten har klart å kompensere for fallende produktivitet ved at kvinner i stadig større grad går ut i arbeid. Dermed har andelen utearbeidende gått opp vesentlig de siste 50 årene. Resultatet av dette er flerfoldig: 1) kvinner får færre barn, hvilket betyr at man skaper et kronisk eldrebølgesamfunn og et nedadgående, døende samfunn. 2) barn tilbringer mer tid i barnehager, skolen og FSO enn de gjør mer foreldrene. Resultatet er at rollen til foreldrene og særlig mødrene som kulturbærer og oppdrager blir kraftig redusert. Resultat er uoppdragne, ukultiverte barn uten arbeidsmoral. Dette bryter altså ned kulturen og tillitssamfunnet. Velferdsstaten spiser altså opp av vår kulturelle kapital og snart går vi på en kraftig smell i form av økende kriminalitet, mer sosialisme, mer kvalm, trygdesvindel, sykefravær osv.

3. lånekulturboblen

Sentralbanksystemet skaper periodiske bobler slik som den som nylig har sprukket, men den skaper også en langsiktig boble. Hva skjer med kulturen når sentralbanken får eksistere over mange generasjoner? Folk lærer at det å spare er unormalt og å låne og forbruke er det normale. Folk lærer å leve kortsiktig og på forskudd og å bli avhengig av alle andre. Resultatet er en snikinnføring av fascismen i kulturen. Individet er intet fordi det er så avhengig av kreditt fra alt og alle.

I tillegg til disse faktorene skal det nevnes at vi i Vesten har vært uhyre heldig med å kunne importere billige varer i fra uland. Dette flyter vi godt på og slipper dermed å gjøre arbeidet selv. Dette har bidratt til at vi i Vesten har kunnet leve nokså bedagelig, men når den tredje verden slutter å være fattige blir det slutt.

Kort sagt, velferdsstaten er ikke bærekraftig. Den spiser opp både kulturell og økonomisk kapital. Den må kollapse eller stagnere. Når skjer det? Det vet vi ikke men det kan godt skje mye raskere enn vi aner. Eldrebølgen som kommer nå om få år blir en god test.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 20 Jan 2009, 18:52

...FSO...

Noen skriver FSO i steden for SFO, mens andre skriver SFO i steden for FSO.

Underlig.

PS. For de som ikke vet det: FSO er Foreningen for Studium av Objektivismen, mens SFO er SkoleFritidsOrdningen.
Vegard Martinsen

Innlegg simon 20 Jan 2009, 21:06

Vel, dersom barna tilbrakte mer tid i FSO ville det jo ikke vært så gæli....
simon

Innlegg Onarki 21 Jan 2009, 09:13

Det må vel kunne kalles et freudiansk slips?
Onarki

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester