Oljefondet

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Oljefondet

Innlegg RemiLonoy 10 Mar 2009, 10:18

RemiLonoy

Re: Oljefondet

Innlegg Demian 10 Mar 2009, 20:13

Oljefondet kunne vel ikke klart å være stort mer diversifisert enn de allerede er i dag. You win some, you lose some. Jeg setter ikke pris på disse debattene som dukker opp etter slike oppslag, de er aldri løsningsorienterte. Det er fullt av problemer med disse fondene, men når de først eksisterer: Hvordan forvalte dem? Mitt eneste ønske fra Oljefondet er at de følger tidenes beste investor og følgelig kjøper så stor som mulig andel av aksjene i Berkshire. Jeg vil i alle fall ikke at pensjonspengene mine står i banken, da foretrekker jeg lukten av velstand under madrassen.
Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Innlegg Onarki 10 Mar 2009, 22:11

Jeg er helt enig i at oljefondet burde hengt seg på verdens beste investor, Warren Buffet. Dog skal det nevnes at oljefondet IKKE er så diversifisert som de kunne ha vært. Det finnes en asset de har holdt seg 100% borte i fra, ja, som Norges Bank endog har solgt seg ned i. Hvilken? Gull. Minst 10% av fondet burde vært i gull og sølv.
Onarki

Innlegg Demian 10 Mar 2009, 22:43

Onarki skrev:Jeg er helt enig i at oljefondet burde hengt seg på verdens beste investor, Warren Buffet. Dog skal det nevnes at oljefondet IKKE er så diversifisert som de kunne ha vært. Det finnes en asset de har holdt seg 100% borte i fra, ja, som Norges Bank endog har solgt seg ned i. Hvilken? Gull. Minst 10% av fondet burde vært i gull og sølv.

Kan du dokumentere det? Jeg vet at det er uttalt politikk å ha en viss andel i råvarer, men vet ikke noe mer om hvilke og andelsfordelingen. Uansett er jeg uenig i at de burde være inne i gull, tidsperspektivet er far out og da vet man at gull gjør det svært dårlig i konkurranse med andre assets.
Who will dare to say that force has been given to us to destroy the equal rights of our brothers?
Demian

Innlegg Onarki 11 Mar 2009, 03:53

Demian skrev:Kan du dokumentere det?

Ikke på stående fot. Jeg har det fra en tredjepart.

Uansett er jeg uenig i at de burde være inne i gull, tidsperspektivet er far out og da vet man at gull gjør det svært dårlig i konkurranse med andre assets.

Jeg er ikke enig i at gull gjør det svært dårlig i konkurranse med andre assets på sikt. Over en lang tidshorisont (100 år) gjør gull det bare hakket dårligere enn Dow Jones:

http://pricedingold.com/charts/DJIA-1900.pdf

På lang sikt (hvis vi ignorerer boblene som blir punktert fra tid til annen) ser det ut som at meravkastningen til Dow Jones ligger på rundt 0,5-1% per år.

Den nominelle avkastningen til gull i dollar kan også måles nokså greit. Hvis vi starter med datoen da gullstandarden ble avskaffet (1933) og frem til i dag har gull hatt 5,7% nominell årlig avkastning i dollar.

http://pricedingold.com/charts/USD-1800.pdf
Onarki

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester