DLF i media

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

DLF i media

Innlegg Filosofen 12 Mar 2009, 20:13

Hei,

jeg vet ikke hvor mye leserinnlegg som skrives av folk her inne, men lurer på følgende:

Er det lite leserinnlegg fra DLF-folk fordi media sensurerer dette?
Er det lite leserinnlegg fra DLF-folk fordi de vet at media sensurerer disse, og man dermed ikke "gidder"?

Tenk hva leserinnlegg i riksdekkende medier kan gjøre!

Ellers så er jo DLFs innlegg på hjemmesiden svært opplysende!
Filosofen

Re: DLF i media

Innlegg Vegard Martinsen 13 Mar 2009, 09:14

Er det lite leserinnlegg fra DLF-folk fordi media sensurerer dette?

Ja, dessverre. Jeg sender stadig inn og kommer ikke på trykk.

Innimellom forsløker jeg uten å oppgi DLF-tilknytning, og da er publiseringsprosenten ganske høy.
Vegard Martinsen

Innlegg Filosofen 13 Mar 2009, 14:54

Hadde det ikke vært en idé å skrive en del leserinnlegg uten å oppgi tilknytning til DLF, slik at ideer først og fremst blir spredd…?
Deretter kan man jo, etter hvert som man (om mulig) skulle få en debatt rundt noen av ideene, f. eks. årsak til finanskrise, evt begynt å tilknytte seg partiet. Kanskje folk blir litt skremt av DLF-navnet —kanskje idéene bør ut først?
Ikke vet jeg, ingen ideell løsning, men skal man få en god debatt er det jo viktig å skape grunnlag for den…

(Jeg søkte gjennom morgenbladets arkiver, de later til å ha publisert en del av deg, Vegard Martinsen? Morgenbladet er jo riktignok en ganske venstreorientert avis, men de går ikke av veien for å trykke lengre essays om Ayn Rand, Atlas Shrugged, etc)
Filosofen

Innlegg Vegard Martinsen 13 Mar 2009, 19:05

Filosofen skrev:Hadde det ikke vært en idé å skrive en del leserinnlegg uten å oppgi tilknytning til DLF, slik at ideer først og fremst blir spredd…?
Deretter kan man jo, etter hvert som man (om mulig) skulle få en debatt rundt noen av ideene, f. eks. årsak til finanskrise, evt begynt å tilknytte seg partiet. Kanskje folk blir litt skremt av DLF-navnet —kanskje idéene bør ut først?
Ikke vet jeg, ingen ideell løsning, men skal man få en god debatt er det jo viktig å skape grunnlag for den…

Jeg skrev et stort antall innlegg/artikler/kronikker etc. i en rekke aviser og blader før vi kom inn i DLF.

(Jeg søkte gjennom morgenbladets arkiver, de later til å ha publisert en del av deg, Vegard Martinsen? Morgenbladet er jo riktignok en ganske venstreorientert avis, men de går ikke av veien for å trykke lengre essays om Ayn Rand, Atlas Shrugged, etc)

Morgenbladet var annerledes før. En periode hadde jeg faktisk en fast spalte der, men dette var vel omkring 1991.

Under det nåværende regimet har vi ikke hatt noen mulighet til å komme inn. Jeg har faktisk forsøkt en del ganger.
Vegard Martinsen

Innlegg PAMENTAS 24 Apr 2012, 00:20

Apropos avvisning av leserinlegg:
dagbladet.no skrev:Det er som regel to hovedgrunner til at debattinnlegg ikke kommer på trykk: at like synspunkter har vært trykt flere ganger før eller at de inneholder personangrep, som ikke er tillatt etter norsk lov og som avisa står medansvarlig for hvis de blir publisert, mener Aarebrot.

Og han peker at det er forskjell på hva «folk tror» og hva som er den er reelle virkeligheten.

- Utfra «elitedebattene» i media skjønner jeg folk kan få inntrykk av at det er vanskelig å slippe til. Det får jeg selv ta min del av ansvaret for. Men praksis sier noe annet - inklusiv de debattinleggene som Breivik selv la fram i retten og som i mine øyne er moderate mot endel av budskapet som for eksempel Fjordman fører til torgs. Breivik sa i retten at hans innlegg var avvist «hundrevis av ganger» uten at han kunne vise til et eneste konkret eksempel. Også han må ha blandet hva han tror og hva som er virkeligheten, sier professor Frank Aarebrot
PAMENTAS

Innlegg Vegard Martinsen 24 Apr 2012, 05:40

PAMENTAS skrev:Apropos avvisning av leserinlegg:
dagbladet.no skrev:Det er som regel to hovedgrunner til at debattinnlegg ikke kommer på trykk: at like synspunkter har vært trykt flere ganger før eller at de inneholder personangrep, som ikke er tillatt etter norsk lov og som avisa står medansvarlig for hvis de blir publisert, mener Aarebrot.

Våre innlegg inneholder ikke personangrep, og de inneholder ikke meninger som "har vært trykt flere ganger før" ...

Fra Aftenposten til meg for litt siden (og jeg har mottatt mange likelydende mailer):

Kjære skribent,

Vi takker for debattinnlegget du har sendt Aftenposten. Dessverre er den daglige tilstrømningen av nye manuskripter til debatt- og kronikksidene så stor - opp til 100 artikler - at vi er nødt til å si nei takk til det aller meste.
Av denne grunn greier vi ikke å finne plass til din artikkel denne gang.
Denne e-posten er sendt fra en adresse som ikke overvåkes. Svar til denne adressen
[/quote]
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 25 Apr 2012, 06:31

Martinsen, synes du ikke at Filosofen har et godt poeng i at man bør spre idéer før man røper partitilhørighet? Det er jo ikke slik at alle de sosialdemokratiske skriveriene henviser til et parti, selv om mange gjør det.

Man kan f.eks. tenke seg at man bruker en rekke buzzwords i artiklene og gjentar disse. Folk vil da legge merke til dette etter en stund og søke etter disse på internett. De vil da finne DLF som også krydrer nyhetskommentarene med de samme buzzordene.
-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 25 Apr 2012, 07:22

-Henrik- skrev:Martinsen, synes du ikke at Filosofen har et godt poeng i at man bør spre idéer før man røper partitilhørighet?

Jeg var en gang bare millimeter unna å delta i et viktig debattprogram på TV2; invitasjonen var nærmest i boks, men så spør TV2s representant meg (vi hadde snakket en del på forhånd og hans syntes at mine standpunkter var interessante og burde være med): "Kan du representere noe annet enn DLF?". Og da svarte jeg Nei. Og da ble det ikke noe av invitasjoen. (Da programmet gikk viste det seg at de andre deltagerne var utenriksminsiteren og lederen av utenrikskomiteen og en prominent forsker. Helt forståelig at de ikke kunne ha lederen i DLF med i et slkt selskap.)

Så det er opplagt at DLF-tilhørighet vil stenge noen ute, og at man ellers ville ha blitt invitert.

Men poenget med å henvise til DLF er at man da viser at det man gir uttyrykk for ikke er et tilfeldig standpunkt, men er en del av en heltehetlig ideologi. og man forteller direkte hvor tilhørerne/leserne kan få vite mer.

Ja, de som vil må gjerne droppe å henvise til DLF i sine innlegg, selvsagt, men kan jeg, lederen i DLF, droppe referanser til DLF? Jeg synes ikke det.

Man kan f.eks. tenke seg at man bruker en rekke buzzwords i artiklene og gjentar disse. Folk vil da legge merke til dette etter en stund og søke etter disse på internett. De vil da finne DLF som også krydrer nyhetskommentarene med de samme buzzordene.

Tror dette vil være lite effektivt.

Det er jo ikke slik at alle de sosialdemokratiske skriveriene henviser til et parti, selv om mange gjør det.

Det er vel fordi de har kjente navn og at partitilhørighet er kjent.
Vegard Martinsen

Innlegg Raskolnikov 25 Apr 2012, 10:59

@ Vegard Martinsen.

I Kristiansand har vi en gratisavis som heter Kristiansand Avis. Ser denne stadig trykker leserinnlegg fra diverse partifolk, også mindre ubetydelige parti er godt representert der. Hva med å la den lokale DLF-lederen sende inn dine leserinnlegg og la disse publiseres i sitt navn (for å gi innleggene lokal-tilhørighet)?
Raskolnikov

Innlegg Vegard Martinsen 25 Apr 2012, 12:21

Raskolnikov skrev:@ Vegard Martinsen.

I Kristiansand har vi en gratisavis som heter Kristiansand Avis. Ser denne stadig trykker leserinnlegg fra diverse partifolk, også mindre ubetydelige parti er godt representert der. Hva med å la den lokale DLF-lederen sende inn dine leserinnlegg og la disse publiseres i sitt navn (for å gi innleggene lokal-tilhørighet)?

God ide, men:Jeg har flere ganger tidligere sagt at alle som vil kan sende inn nyhetskommentarene til lokale aviser med sitt eller mitt navn under (forustatt at innholdet i innleggene ikke endres).
Vegard Martinsen

Innlegg Raskolnikov 25 Apr 2012, 21:15

Så bra, men er den nåværende lederen for DLF i Vest-Agder informert evt også påminnet om dette i senere tid?
Raskolnikov

Innlegg Vegard Martinsen 25 Apr 2012, 21:22

Raskolnikov skrev:Så bra, men er den nåværende lederen for DLF i Vest-Agder informert evt også påminnet om dette i senere tid?

Muligens ikke. Men han vil bli det om ikke lenge.
Vegard Martinsen

Innlegg Raskolnikov 25 Apr 2012, 21:40

Flott! Ser frem til å se ordentlig liberal politikk bli frontet her i Kristiansand :)
Raskolnikov

Innlegg cra 07 Mai 2012, 19:41

Da var han påminnet det. Skal se hva jeg kan gjøre.
cra

Innlegg monkey 28 Des 2012, 01:09

Syns vitterlig jeg så Vegard Martinsen på tv2 i dag (dog kun for å bytte julegaver :P )
monkey

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest