Kvinnelige liberalister

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Kvinnelige liberalister

Innlegg dassrull 15 Nov 2009, 06:34

Jeg vet ikke om det finnes tall som bekrefter dette, men jeg har inntrykk av at det finnes langt flere liberalistiske menn enn kvinner, mens kvinner er overrepresentert på sosialistisk side. Hva kan dette komme av?

Hvor mange medlemmer har DLF, og hvordan er kvinneandelen?
dassrull

Re: Kvinnelige liberalister

Innlegg Vegard Martinsen 15 Nov 2009, 07:01

dassrull skrev:Jeg vet ikke om det finnes tall som bekrefter dette, men jeg har inntrykk av at det finnes langt flere liberalistiske menn enn kvinner, mens kvinner er overrepresentert på sosialistisk side. Hva kan dette komme av?

Vi pleier ikke gå ut med medlemstall, og kvinneandelen er lav.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 15 Nov 2009, 07:17

Vegard Martinsen skrev:Vi pleier ikke gå ut med medlemstall

Hvorfor det, egentlig? Alle andre partier gjør dette.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 15 Nov 2009, 08:10

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:Vi pleier ikke gå ut med medlemstall

Hvorfor det, egentlig? Alle andre partier gjør dette.

Vi er annerledes enn de andre.
Vegard Martinsen

Innlegg rev 15 Nov 2009, 18:32

Dette er litt på siden av saken, men det er noe jeg har lurt litt på.

Legger merke til at det i det aller meste av liberalistisk litteratur alltid refereres til hann-kjønn. Det brukes alltid ord som "han" og "mann". Dette gjelder det meste av bøker, blogger og lignende. Bare for å ta et utdrag fra Ayn Rand Lexicon:

"Man—every man—is an end in himself, not the means to the ends of others. He must exist for his own sake, neither sacrificing himself to others nor sacrificing others to himself. The pursuit of his own rational self-interest and of his own happiness is the highest moral purpose of his life."

Er det noen spesiell grunn til dette egentlig? :)
rev

Innlegg Vegard Martinsen 15 Nov 2009, 18:48

rev skrev:Dette er litt på siden av saken, men det er noe jeg har lurt litt på.

Legger merke til at det i det aller meste av liberalistisk litteratur alltid refereres til hann-kjønn. Det brukes alltid ord som "han" og "mann". Dette gjelder det meste av bøker, blogger og lignende. Bare for å ta et utdrag fra Ayn Rand Lexicon:

"Man—every man—is an end in himself, not the means to the ends of others. He must exist for his own sake, neither sacrificing himself to others nor sacrificing others to himself. The pursuit of his own rational self-interest and of his own happiness is the highest moral purpose of his life."

Er det noen spesiell grunn til dette egentlig? :)

Dette er korrekt språkbruk (både på norsk og engelsk), men dette kommer nok igjen fra en tid hvor kvinnens plass var i hjemmet.

Forøvrig, på engelsk betyr "man" også "menneske", men når man benytter "himself" refleksivt så avsløres det at orienetringen er patriarkalsk.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 15 Nov 2009, 19:40

Dette gjelder nesten all litteratur.
dassrull

Innlegg PAMENTAS 15 Nov 2009, 20:26

dassrull skrev:Jeg vet ikke om det finnes tall som bekrefter dette, men jeg har inntrykk av at det finnes langt flere liberalistiske menn enn kvinner, mens kvinner er overrepresentert på sosialistisk side. Hva kan dette komme av?

Sosialisme går ut på ønsket om at alle skal ha det "bra", kvinner er følelsesorientert, ergo de støtter dem som sier de vil sørge for at alle får det "bra".
PAMENTAS

Innlegg PAMENTAS 16 Nov 2009, 22:58

PAMENTAS skrev:

Sosialisme går ut på ønsket om at alle skal ha det "bra", kvinner er følelsesorientert, ergo de støtter dem som sier de vil sørge for at alle får det "bra".
aftenposten.no skrev:Benito Mussolini mente at Adolf Hitler var et «følelsesmenneske» og «veldig snill»
PAMENTAS

Innlegg Lars-Erik Bruce 17 Nov 2009, 16:09

Kanskje kvinner unngår miljøer hvor kvinner lett blir stemplet som "følelsesorienterte" av en klubb med gubber? Bare spør! :lol:
Lars-Erik Bruce

Innlegg nico 17 Nov 2009, 18:18

Jeg har opplevd mange ganger at jeg forklarer opp og ned om DLF, vår politikk og generelt standpunkt i politiske saker, og allikevel opplevd at jenter spør om vi vil støtte psykisk utviklingshemmede barn, handicappede kunstere eller andre sterkt trengende mennesker. Min erfaring er at damer som regel synes så synd på folk som tilhører slike grupper at de rett og slett blir sinte på folk som ikke vil støtte dem. Selv om man forklarer at alle får beholde alle sine penger og kan støtte hvem de vil, blir de allikevel sinte av tanken på at folk frivillig kan velge å ikke støtte disse.
Religion is god's way of telling us that he doesn't exist. -Pat Condell
http://www.youtube.com/user/patcondell
....
http://www.sjimphund.no
http://twitter.com/sjimphund
nico

Innlegg PAMENTAS 17 Nov 2009, 23:11

Lars-Erik Bruce skrev:Kanskje kvinner unngår miljøer hvor kvinner lett blir stemplet som "følelsesorienterte" av en klubb med gubber? Bare spør! :lol:
Så kvinner og menn er like?
PAMENTAS

Innlegg Lars-Erik Bruce 18 Nov 2009, 13:05

PAMENTAS skrev:
Lars-Erik Bruce skrev:Kanskje kvinner unngår miljøer hvor kvinner lett blir stemplet som "følelsesorienterte" av en klubb med gubber? Bare spør! :lol:

Tror ikke det skulle være en logisk konsekvens av at enkelte ikke liker å bli stemplet som følelsesorientert på bakgrunn av kjønnet sitt, nei.
Lars-Erik Bruce

Innlegg PAMENTAS 19 Nov 2009, 00:12

Lars-Erik Bruce skrev:
PAMENTAS skrev:

Tror ikke det skulle være en logisk konsekvens av at enkelte ikke liker å bli stemplet som følelsesorientert på bakgrunn av kjønnet sitt, nei.
Har du latt deg lure av norske feminister?
PAMENTAS

Innlegg dassrull 19 Nov 2009, 04:43

Hvis kvinner holder seg unna liberalismen fordi de ikke liker miljøer som stempler dem som følelsesstyrte, så bekrefter det vel bare myten?
dassrull

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester