Hvis du fikk styre landet!

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Hvis du fikk styre landet!

Innlegg Olsrud 22 Nov 2009, 06:25

De siste årene har jeg personlig latt være og stemme pgr. av den erfaring at hver regjering aldri har imøtesett det de har lovet folket hvis dem fikk makta!

Jeg bor ikke akkurat på en stor plass, men hvor jeg bor er ikke så veldig nøye. De siste årene har det blitt opprettet flere kontorer og bygg som for eksempel sentralbyggning for Posten, utbygging av sykehus, nybygg av tannlegebygning etc.

Etter at flere av disse bygningene har blitt satt opp, har regjeringen lagt ned blant annet postbygget som skal sortere alle innkommende poster for så å videresende dette til de plassene det skal. Sykehusets eget akkuttmottak og andre "nødvendige" enheter er blitt lagt ned og flyttet til andre kommuner. Disse har regjeringen selv valg å legge ned når det var dem som også valgte å sette dem opp!

Eksempel på sykehusproblemet; hvis en person havner i bilulykke, og denne ulykken gir personen såpass mye skader at han innen 1-2 timer dør hvis ikke han får den behandlingen han trenger. Siden vår akuttavdeling er nedlagt, så må personen bringes til en annen kommune, og den nærmeste kommunen/byen med akuttmottak er ca. 1,5 time unna.

Våre veier til andre sykehus har så og si bare plass for "en" bil; hvis en annen bil kommer i veien, eller det er glatt ute (vinter) så kan faktisk sykebilen faktisk havne ute av veibanen. Veiene rundt vår by og til nærmeste sykehus med akuttmottak er ikke akkurat perfekte og ble "opprettet" for ca. 30-50 år siden!

Med andre ord; hvorfor legge ned en hel enhet som er livsiktig med tanke på antall skader som skjer når man kan redde liv istede for å risikere å miste flere liv? Og hvorfor i det hele tatt bygge noe nytt når du allikevell skal legge dette ned ved en senere anledning?

Hva ville du ha gjort som statsminister...hva ville du ha endret og hva ville ha vært bedre enn slik situasjonen er idag?

Jeg personlig ville ha lagt i mer for at våre veier skulle ha blit bedre, spesielt på steder hvor det er dårlig adkomst for sykepersonell etc. når byen i seg selv ikke har akuttmottak!

I tillegg mener jeg at den Norske regjering er mer opptatt av Norges syn i andre land enn hva regjeringen bryr seg om når det kommer til sitt eget folk!
Olsrud

Re: Hvis du fikk styre landet!

Innlegg Vegard Martinsen 22 Nov 2009, 08:09

Vi mener at offentlige løsninger ikke fungerer, dvs. de vil bli dårligere og dårligere og mer og mer kostbare etter som tiden går.

Vi mener at det ikke vil nytte (dvs. det vil ikke gi bedre resultater) å flikke på offentlige løsninger.

Vi vil derfor kun privatisere og gi frihet. Da vil aktørene komme sammen og finne de beste/mest effektive løsningene.

Dette er etter vårt syn den enste løsningen som kan gi bdre tilbud over tid.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 22 Nov 2009, 19:48

Bør Vigrid få stille til valg?
dassrull

Innlegg Olsrud 23 Nov 2009, 00:33

Et godt eksempel på hvordan ting utvikler seg idag;

- En godt organisert og funksjonell enhet som f.eks. skal hjelpe ungdommer i forskjellige miljøer skal omorganiseres! I hovedsak er det kun for at enheten skal bli bedre, men den ordentlige årsaken er at regjeringen ønsker å spare penger!

Den gruppen jeg tenker på er spesielt Utekontakten! Dette er en gruppe som gir alle ungdommer i alderen 13 til 20 år muligheten for å snakke med personer som har taushetsplik. De kan snakke om alt; problemer hjemme, skolen etc.

Hvor jeg bor, fungerer denne enheten veldig bra. De ungdommene som kommer dit er mange og får virkelig hjelp. I fjor vurderte kommunen å legge ned den ene stillingen av de to eksiterende stillingene. Hvorfor legge ned en enhet som fungerer ufattelig bra og gjør en 10x bedre jobb en hva f.eks. barnevernet på denne plassen burde gjøre?
Olsrud

Innlegg dassrull 23 Nov 2009, 07:48

Olsrud skrev: Dette er en gruppe som gir alle ungdommer i alderen 13 til 20 år muligheten for å snakke med personer som har taushetsplik. De kan snakke om alt; problemer hjemme, skolen etc.

Det er bra at folk har mulighet til dette, men det er ingen rettighet. Liberalister vet uansett at markedet vil ta seg av slike tjenester langt bedre enn staten.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 23 Nov 2009, 07:57

dassrull skrev:Bør Vigrid få stille til valg?

Ja.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 23 Nov 2009, 09:02

Vegard Martinsen skrev:

Ja.

Kan ikke det at de stiller til valg ses på som en trussel mot svarte mennesker i Norge?
dassrull

Innlegg Skatteflyktning 24 Nov 2009, 04:32

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:

Ja.

Kan ikke det at de stiller til valg ses på som en trussel mot svarte mennesker i Norge?

Kan ikke det at AP faar stille til valg ses på som en trussel mot rike mennesker i Norge?[
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 24 Nov 2009, 09:55

Skatteflyktning skrev:

Kan ikke det at AP faar stille til valg ses på som en trussel mot rike mennesker i Norge?[

Og mot de fattige. Og mot de i midten. Sosialdemokratisk politikk rammer absolutt alle.
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 26 Nov 2009, 02:22

Olsrud, innleggene dine viser fortvilelsen de fleste andre her føler ovenfor staten. Dessverre er det er bortkastet tid å diskutere hvorfor de gjør det. Sannheten er nok at de driter en full fest i deg, meg og problemene som opptar oss. Det de er opptatt av er å sikre seg stemmer nok til å få sitte videre med makten. For å få stemmene lover de bot og bedring hver gang. Jeg nekter å gi mitt samtykke til dette, og derfor unnlater jeg å stemme.

Vi har prøvd sosialdemokratisk politikk lenge nok til å se at det ikke fungerer. Både ellers i Europa og Norge som nasjon. Vi ser at problemene til den norske velferdsstaten stadig forverres gjennom vekst i antall trygdede, høyt sykefravær og en eldrebølge som vil suge olje- og skattekronene ut av statskassa. Bygninger forfaller, tilbudene blir dårligere, en eldreomsorg som minner mer om en gjennomregulert konsentrasjonsleir enn et verdig sted å være de siste årene av livet.

Det hele kan egentlig oppsummeres ganske enkelt. Hvis du tar på deg ansvaret for alle, tar du på deg et ansvar du umulig kan holde. Det er dette velferdsstaten gjør. Vi mener at ansvaret for den enkelte må ligge på den enkelte selv.
-Henrik-

Innlegg Olsrud 04 Des 2009, 01:35

-Henrik- skrev:Olsrud, innleggene dine viser fortvilelsen de fleste andre her føler ovenfor staten. Dessverre er det er bortkastet tid å diskutere hvorfor de gjør det. Sannheten er nok at de driter en full fest i deg, meg og problemene som opptar oss. Det de er opptatt av er å sikre seg stemmer nok til å få sitte videre med makten. For å få stemmene lover de bot og bedring hver gang. Jeg nekter å gi mitt samtykke til dette, og derfor unnlater jeg å stemme.

Vi har prøvd sosialdemokratisk politikk lenge nok til å se at det ikke fungerer. Både ellers i Europa og Norge som nasjon. Vi ser at problemene til den norske velferdsstaten stadig forverres gjennom vekst i antall trygdede, høyt sykefravær og en eldrebølge som vil suge olje- og skattekronene ut av statskassa. Bygninger forfaller, tilbudene blir dårligere, en eldreomsorg som minner mer om en gjennomregulert konsentrasjonsleir enn et verdig sted å være de siste årene av livet.

Det hele kan egentlig oppsummeres ganske enkelt. Hvis du tar på deg ansvaret for alle, tar du på deg et ansvar du umulig kan holde. Det er dette velferdsstaten gjør. Vi mener at ansvaret for den enkelte må ligge på den enkelte selv.

Her har jeg ikke annet enn å si at jeg faktisk er helt enig!
Olsrud

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester