nemil skrev:Kan brannvesen privatiseres?
Onarki skrev:nemil skrev:Kan brannvesen privatiseres?
Ja, men en brannslukningsleverandør har ikke lov til å si nei til en kunde som er i nød (dvs. et hus som brenner). Det er fordi tiden er knapp i et nødstilfelle og derfor har man ikke tid til å shoppe etter det beste tilbudet. (Det samme gjelder forøvrig privat ambulanse)
nemil skrev:Hm, jeg skjønner hvor du vil, men kan man ikke da si at det skal være straffbart å ikke stoppe om man kjører forbi en trafikkulykke? Dette er jo straffbart i dag, men medfører en slags rett på andre menneskers service, altså slaveri.
Onarki skrev:Et privat brannvesen har gått ut og annonsert for sine branntjenester og i nødens stund bruker folk dyrebare sekunder på å ringe til en slik leverandør. Derfor medfører dette en forpliktelse til å følge opp.
Onarki skrev:Når det er sagt vil jeg si at nødrett åpner for statlige *represalier* mot folk som ikke assisterer i nødsituasjon. Nødsituasjoner legitimerer at folk kan bryte seg inn i en hytte på fjellet for å berge livet. Dette er en form for vold som er akseptabel fordi den 1) skjer når det ikke finnes noen andre alternativer, 2) er mild og 3) er reversibel (kan erstattes). Av samme grunn bør også en som er utsatt for en bilulykke kunne bruke mild, reversibel vold mot mennesker for å redde livet. Staten utøver denne volden på vegne av folk i nød via represalier i etterkant.
Onarki skrev:Dersom personen som stopper opp og redder livet til personen i nød lider skade som følge av dette har vedkommende krav på erstatning for tapt arbeidstid etc.
Men hva hvis det står i brannkontrakten at de ikke garanterer utrykning?
nemil skrev:Det sier seg vel selv at kontraktsbrudd ikke er lov. Men hva hvis det står i brannkontrakten at de ikke garanterer utrykning?
Vold og vold...
Men du mener altså at staten skal kunne bruke represalier mot de som kjører forbi?
Hva hvis personen var på vei for å levere lottokuppongen sin, og denne viste seg å være verdt 4 millioner?
Onarki skrev:Det vil garantert være en eller annen form for deklaratorisk lov om nødtelefonordning og for å få havne inn under denne (110) så må man oppfylle kriteriet om at man garanterer utrykning uten å dille med visakort og betalingsinformasjon.
Onarki skrev:Ja, nødrett er vold, om enn nokså mild vold.
Onarki skrev:Represalier ja (i form av bøter), men ikke straff. Represaliene er en delegert utøvelse av nødrett.
Onarki skrev:Dette er et nokså absurd eksempel. Hvorfor fokusere på det totalt usannsynlige?
Onarki skrev:Uansett, jeg vil si at han ville være nødt til å bevise at han har tapt fire millioner kroner.
nemil skrev:Men hva om du bor i rekkehus? Kjedelig om naboen ikke har kjøpt brannforsikring...
Når jeg hører vold, ser jeg for meg folk som sparker og slår. Men samma det...
Jeg tror du misforsto. De som utøver nødretten får represalie, ikke sant? For du vil vel ikke gi represalier til folk som kjører forbi?
Ja. Og det er kanskje vanskelig om man støtter kaos-teorien...Hadde han kjørt videre, ville det bli trukket ut andre tall i Hamar.
Onarki skrev:Det er derfor en har 110-leverandørene som slukker først og spør om betaling etterpå.
Dette er ikke et argument mot privat brannvesen. Vi har forsikringer som også setter incentiver for ildspåsetting, vi kan ikke forby slike forsikringer fordet.nemil skrev:Ja, jeg forstår. Et problem med dette er likevel at brannmenna ville tjent penger på brann, og dermes skapes insentiver for brannstifting.
-Henrik- skrev:Dette er ikke et argument mot privat brannvesen. Vi har forsikringer som også setter incentiver for ildspåsetting, vi kan ikke forby slike forsikringer fordet.nemil skrev:Ja, jeg forstår. Et problem med dette er likevel at brannmenna ville tjent penger på brann, og dermes skapes insentiver for brannstifting.
brannmenna ville tjent penger på brann
Lars-Erik Bruce skrev:Men hva hvis det står i brannambulanse/politikontrakten at de ikke garanterer utrykning?
Spørsmålet er vel heller hvem som ringer til et slikt brannambulanse/politivesen?
simon skrev:brannmenna ville tjent penger på brann
jeg kjenner et par brannmenn. En av dem ble uføretrygdet på grunn av den mentale påkjenningen av å se det som brannmenn ser hvis de kommer noen minutter for seint.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester