Skilsmisse - hvem eier barnet?

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Skilsmisse - hvem eier barnet?

Innlegg dassrull 21 Des 2009, 16:35

Men moren påtar seg ikke ansvar? Lol

Ok, vi er uenige. Bra alle ikke har like meninger.
dassrull

Innlegg PAMENTAS 22 Des 2009, 09:50

dassrull skrev:Men moren påtar seg ikke ansvar? Lol

Kvinnen har 50 % av ansvaret, forutsatt at mannen ikke har tvunget seg på henne, ergo mannen påtar seg minst 50 % av ansvaret i det øyeblikket han gir slipp på sæden sin!
PAMENTAS

Innlegg Onarki 22 Des 2009, 10:45

PAMENTAS skrev:
dassrull skrev:Men moren påtar seg ikke ansvar? Lol

Kvinnen har 50 % av ansvaret, forutsatt at mannen ikke har tvunget seg på henne, ergo mannen påtar seg minst 50 % av ansvaret i det øyeblikket han gir slipp på sæden sin!

Dog tror jeg det er viktig å få frem at det er snakk om minimumsansvar. Jeg ser gjerne for meg at staten til en hver tid utarbeider en minimumsstønad til barna basert på helt grunnleggende behov som mat, hus, klær og skole og at alt ut over dette er frivillig fra begge parter.
Onarki

Innlegg dassrull 22 Des 2009, 14:50

Onarki skrev:Jeg ser gjerne for meg at staten til en hver tid utarbeider en minimumsstønad til barna basert på helt grunnleggende behov som mat, hus, klær og skole og at alt ut over dette er frivillig fra begge parter.

Hvorfor kan ikke frivillige organisasjoner ta seg av dette?
dassrull

Innlegg Onarki 22 Des 2009, 19:31

dassrull skrev:
Onarki skrev:Jeg ser gjerne for meg at staten til en hver tid utarbeider en minimumsstønad til barna basert på helt grunnleggende behov som mat, hus, klær og skole og at alt ut over dette er frivillig fra begge parter.

Fordi dette er et rettighetsspørsmål. Klart at retten benytter seg av eksperter i å beregne hva en minimumsstønad bør være, men det ER en rettighet for barnet å få økonomisk støtte fra sine foreldre.
Onarki

Innlegg PAMENTAS 22 Des 2009, 20:57

dassrull skrev:

Foreldre bør vel først og fremst tvinges til å ta seg av barnet, det er tross alt dem sitt ansvar?
PAMENTAS

Innlegg dassrull 23 Des 2009, 04:18

Jeg synes likevel ikke det impliserer at staten skal ta seg av det.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 23 Des 2009, 08:05

dassrull skrev:Jeg synes likevel ikke det impliserer at staten skal ta seg av det.

Hvis et par foreldre ikke vil ta seg av sitt barn i det omfang naboene synes de bør, og naboene forsøker å tvinge dem til det (å yte mer overfor barnet), bør det være en instans som avgjør om foreldrene virkelig krenker barnet; slikt bør ikke være overlatt til naboenes forgodtbefinnende. Den instans som avgjør slikt er staten.

Hvis det som menes er at staten ikke skal fø og oppdra barnet så er jeg enig, forsømte barn skal overlates til adoptivforeldre.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 23 Des 2009, 08:21

Vegard Martinsen skrev:Hvis et par foreldre ikke vil ta seg av sitt barn i det omfang naboene synes de bør, og naboene forsøker å tvinge dem til det (å yte mer overfor barnet), bør det være en instans som avgjør om foreldrene virkelig krenker barnet; slikt bør ikke være overlatt til naboenes forgodtbefinnende. Den instans som avgjør slikt er staten.

Jeg kan ikke se at noen har mer rett enn andre til å avgjøre slikt. Staten består av individer.

Det ville nok heller ikke vært noe stort problem. Det er ikke slik at folk flest hadde begynt å krenke ungene sine om staten hadde forsvunnet. Folk flest ønsker å ta vare på ungene sine. De som ikke gjør det kan gi ungene bort til frivillige. Hvis folk virkelig ikke bryr seg om forsvarsløse unger, vil de heller ikke stemme på politikere som vil tvinge dem til å bry seg om dem.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 23 Des 2009, 09:05

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:Hvis et par foreldre ikke vil ta seg av sitt barn i det omfang naboene synes de bør, og naboene forsøker å tvinge dem til det (å yte mer overfor barnet), bør det være en instans som avgjør om foreldrene virkelig krenker barnet; slikt bør ikke være overlatt til naboenes forgodtbefinnende. Den instans som avgjør slikt er staten.

Jeg kan ikke se at noen har mer rett enn andre til å avgjøre slikt. Staten består av individer.

Jo, men med regler og prosedyrer og maktmidler, etc.

[qoute]Det ville nok heller ikke vært noe stort problem. Det er ikke slik at folk flest hadde begynt å krenke ungene sine om staten hadde forsvunnet. Folk flest ønsker å ta vare på ungene sine. De som ikke gjør det kan gi ungene bort til frivillige. Hvis folk virkelig ikke bryr seg om forsvarsløse unger, vil de heller ikke stemme på politikere som vil tvinge dem til å bry seg om dem.[/quote]

Problemet vil være meget lite, men man må ha apparater som tar seg av de få tifellene av krimalitet (inkludert forsømmelese av egne barn).
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 23 Des 2009, 09:14

Jeg kan ikke se at noen har mer rett enn andre til å bestemme regler og prosedyrer, og skaffe seg maktmidler. Her kan man vel også anvende argument of unintended consequences. Det er klart det vil være et problem (om enn lite) at noen unger ikke blir tatt godt nok hånd om, men det er ingen garanti for at statne vil løse dette problemet, og det er heller ingen garanti for at det ikke vil gi ringvirkninger. Jeg tror at også problemet med barn av uskikkede foreldre løses bedre med frivillighet enn med tvang.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 23 Des 2009, 09:25

dassrull skrev:Jeg kan ikke se at noen har mer rett enn andre til å bestemme regler og prosedyrer, og skaffe seg maktmidler. Her kan man vel også anvende argument of unintended consequences. Det er klart det vil være et problem (om enn lite) at noen unger ikke blir tatt godt nok hånd om, men det er ingen garanti for at statne vil løse dette problemet, og det er heller ingen garanti for at det ikke vil gi ringvirkninger. Jeg tror at også problemet med barn av uskikkede foreldre løses bedre med frivillighet enn med tvang.

Garantier finnes ikke, og de negative ringvirkningen vil bl langt større i et anarki enn i et samfunn med en frivillig finansiert miminumusstat som kun skal beskytte individers rettigheter.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 23 Des 2009, 09:52

Vegard Martinsen skrev:de negative ringvirkningen vil bl langt større i et anarki enn i et samfunn med en frivillig finansiert miminumusstat som kun skal beskytte individers rettigheter.

Skremselspropaganda. Påstand uten bevis.
dassrull

Innlegg Vegard Martinsen 23 Des 2009, 09:56

dassrull skrev:
Vegard Martinsen skrev:de negative ringvirkningen vil bl langt større i et anarki enn i et samfunn med en frivillig finansiert miminumusstat som kun skal beskytte individers rettigheter.

Skremselspropaganda. Påstand uten bevis.

Man har jo systemer med competing governments eller hvor staten ikke utføre sine legitime oppgaver, og det er det jo borgerkrig og kaos: Somalia, Palestina, en rekke andre land i Afrika, etc.

Det er ikke tilfeldig at "lovløs" og "anarki" er ensbetydende med kaos og borgerkrig og stor kriminalitet.
Vegard Martinsen

Innlegg dassrull 23 Des 2009, 10:15

Fordi folkene der er usiviliserte, og ikke bryr seg om individuelle rettigheter. Favorittaktiviteten til menneskene i disse landene er å steine folk som har vært utro.

Hva foreslår du? At man skal la én av disse geriljagruppene ta total kontroll? Tror fort vi kan få et nytt holocaust om det skjer.
dassrull

ForrigeNeste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester