Spørsmål om erstatning

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Spørsmål om erstatning

Innlegg nemil 05 Des 2009, 00:24

Hvis jeg er totalt blakk og gjør en kriminell handling, og så blir dømt til å betale erstatning, for så å ta selvmord...

Hva skjer da? Synd for offeret?
nemil

Re: Spørsmål om erstatning

Innlegg Amund Farberg 05 Des 2009, 00:42

Hva ellers?
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Innlegg lba 05 Des 2009, 01:40

nemil skrev:Hvis jeg er totalt blakk og gjør en kriminell handling, og så blir dømt til å betale erstatning, for så å ta selvmord...

Litt uklart spørsmål dette her. "Hva skjer da?" Mener du etter selvmordet? Hvis det er erstatningssaken du tenker på så forfaller nok kravet...

Det kunne forsåvidt vært en interessant problemstilling hvis du utelater selvmordet: Dersom du er helt blakk og i ferd med å dø av sult eller liknende, er det da legitimt å stjele (evt gjennom skatteseddelen i et bredere perspektiv) for å overleve? Jeg sikter selvfølgelig til nødretten her, som ble diskutert for ikke så lenge siden på forumet. Men jeg synes ikke det kom noe tilfredsstillende svar. Diskusjonen endte vel med at "ingen vil dø av sult i et fritt samfunn". Dette er jeg ikke helt overbevist om, selv om jeg er overbevist om at langt færre vil dø av sult i et fritt samfunn. Men hvis dere andre så dere ferdig med den diskusjonen ved sist runde skal jeg ikke blande meg opp i det igjen :wink:
lba

Innlegg nemil 05 Des 2009, 02:01

Skatteseddelen er i hvertfall ikke nødrett! Har man råd til å rigge i stand et stortingsvalg, har man råd til mat. Nødretten kan også dessuten kun brukes i nødstilfeller. Fattigdom er et resultat av lang tids dumskap eller latskap, og dermed gjelder ikke nødretten etter min mening. Stjeling er bare greit om man befinner seg i en kjip situasjon som man ikke er skyld i selv. For eksempel skal ikke en dumdristig skiløper på fjellet kunne ta seg inn i en hytte hvis han ikke har sett faresignalene og snudd i tide etter at det har blåst opp til storm. Når man bruker nødretten er man selvfølgelig også erstatningspliktig. Hvis man for eksempel stjeler en bil for å kjøre en kritisk skadd kamerat til sykehuset i hui og hast, må man levere bilen tilbake i samme tilstand.

Noen mener at nødretten også kan brukes til å drepe andre mennesker. Jeg er usikker på hva slags erstatningskrav som skal rettes mot disse menneskene.
nemil

Innlegg Onarki 05 Des 2009, 03:45

nemil skrev:For eksempel skal ikke en dumdristig skiløper på fjellet kunne ta seg inn i en hytte hvis han ikke har sett faresignalene og snudd i tide etter at det har blåst opp til storm. Når man bruker nødretten er man selvfølgelig også erstatningspliktig. Hvis man for eksempel stjeler en bil for å kjøre en kritisk skadd kamerat til sykehuset i hui og hast, må man levere bilen tilbake i samme tilstand.

I jus opererer man med straff og erstatningsplikt. Straffeskyld er en direkte funksjon av intensjon som strekker seg fra 0% til 100%. I dagens jus har man fire kategorier som fanger inn gradene av skyld fra 0 til 100%: uforskyldt (0%), uaktsomhet (20%?), forsett (80%?) og overlegg (100%). Nødrett havner normalt i kategorien uforskyldt. Da er man altså 0% straffepliktig fordi man ikke har noen andre valg enn å være kriminell for å overleve. Dersom man har vært uforstandig kan man i retten dømmes for uaktsomhet og da vil man i tillegg til erstatningsplikt også få en straff (typisk en bot). Det ekstreme eksempelet er om man går ut på vidda og havner i "nød" med vilje for å ha en unnskyldning til å bryte seg inn. Slikt dømmes som ordinært innbrudd, i tillegg til erstatningsplikt.

Noen mener at nødretten også kan brukes til å drepe andre mennesker. Jeg er usikker på hva slags erstatningskrav som skal rettes mot disse menneskene.

For at nødrett skal være legitimt må overgrepet som utøves være mildt, ellers kommer nødretten til den forulykkede i konflikt andres rett til selvforsvar.
Onarki

Innlegg lba 05 Des 2009, 15:10

nemil skrev:Skatteseddelen er i hvertfall ikke nødrett! Har man råd til å rigge i stand et stortingsvalg, har man råd til mat. Nødretten kan også dessuten kun brukes i nødstilfeller. Fattigdom er et resultat av lang tids dumskap eller latskap, og dermed gjelder ikke nødretten etter min mening. Stjeling er bare greit om man befinner seg i en kjip situasjon som man ikke er skyld i selv.

Du skriver at fattigdom er et resultat av lang tids dumskap og latskap. Dette er jeg ikke enig i. Fattigdom kan absolutt være selvforskyldt, men jeg regner med at alle her kan tenke seg situasjoner der det ikke er det. I et fritt samfunn vil den viktigste årsaken til fattigdom være at man ikke har evner/kunnskaper som er av tilstrekkelig verdi for andre til at man kan oppnå en levbar inntekt av det. Frivillige organisasjoner vil hjelpe folk med slike problemer, men det vil være folk som hjelpen ikke når frem til.

Disse personene vil vel være i det du kaller en "kjip situasjon som man ikke er skyld i selv". I kjipe, ikke-selvforskyldte situasjoner skriver du at stjeling er greit. Jeg synes det er et veldig interessant spørsmål om uforskyldt fattigdom legitimerer tyveri, for å overleve.

Når jeg trekker inn skatteseddelen, er det fordi at dersom slikt tyveri skulle blir sett på som legitimt, ville det i mine øyne være mer hensiktsmessig å gjennomføre tyveriet i organisert form, gjennom skatt. Merk at jeg skriver dersom slikt tyveri skulle bli sett på som legitimt.

Dette er grunnen til at jeg fortsatt har litt problemer med å akseptere ideen om frivillig skatt; Jeg er usikker på hvor langt det er gyldig å strekke nødretten.
lba

Innlegg Skatteflyktning 06 Des 2009, 08:30

nemil skrev:Hvis jeg er totalt blakk og gjør en kriminell handling, og så blir dømt til å betale erstatning, for så å ta selvmord...

Tja, vi faar selge skrotten :D
Skatteflyktning

Innlegg Fettsnerk 30 Jan 2010, 14:41

Bør staten forskuttere erstatninger?
Fettsnerk

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester