Presidentlønn

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Presidentlønn

Innlegg dassrull 27 Jan 2010, 04:30

1. Hva skal presidentlønna og statsministerlønna være i DLF-Norge?

2. Bør friborgere få lov til å bruke veinettet, eller må vi bygge våre egne veier?
dassrull

Re: Presidentlønn

Innlegg Amund Farberg 27 Jan 2010, 13:13

dassrull skrev:1. Hva skal presidentlønna og statsministerlønna være i DLF-Norge?

Dette har ikke DLF meg bekjent noen formening om. Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot at i alle fall Stortingspolitikerne i DLF-land bedrev sitt virke frivillig og uten gjenytelser, på si av normal næringsvirksomhet. Dette vil være mulig da politikere vil ha mye, mye mindre å gjøre i DLF-land; jeg klarer ikke å se for meg at lovforsamlingspolitiker vil være et heltidsyrke under laissez-faire. Den utøvende makt er dog noget annerledes; siden lov og orden er deres viktigste oppgaver bør de kanskje lønnes omtrent som politiet?

dassrull skrev:2. Bør friborgere få lov til å bruke veinettet, eller må vi bygge våre egne veier?

Friborgerskap er ikke en idé som har opphav i DLF, eller er vedtatt som DLF-politikk. DLF støtter dog Friborgerskap, da dette er usigelig bedre enn sosialdemokratiets tvungne enhet.

Her er dog hva Friborgerskapets opphavsmann, DLF-er Onar Åm, sier om saken:

Onarki skrev:Hva med andre ytelser?

Hva med veier, politi, rettsvesen og andre ytelser som ikke er velferdstilbud og som det ikke er enkelt å separere ut? Som kompromiss velger man den enkle løsningen: friborgerskap fritar en kun i fra skatter knyttet til inntekt. Avgifter på varer og tjenester, hovedsaklig moms, forblir som i dag. Dermed slipper man et komplisert regelverk og byråkrati for avgiftslette for særgrupper.

Inntektene fra moms alene er mer enn nok til å dekke bruk av de fleste offentlige tjenester slik som politi, rettsvesen, militær og veier. De fleste friborgere vil altså betale vesentlig mer til staten enn de får igjen av ytelser.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester