Friborgerforbundet

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: Friborgerforbundet

Innlegg simon 07 Feb 2011, 16:07

Fredrik Mellem "støtter" friborgerskap. Egentlig ikke, altså...

http://sosialdemokrat.blogspot.com/2011 ... anter.html
simon

Innlegg Cragfarm 26 Apr 2011, 13:16

Hvordan ser Friborgerforbundet for seg at det vil være med stemmerett for friborgere?
Cragfarm

Innlegg Onarki 27 Apr 2011, 02:16

Cragfarm skrev:Hvordan ser Friborgerforbundet for seg at det vil være med stemmerett for friborgere?

Full stemmerett.
Onarki

Innlegg Rounin 27 Apr 2011, 12:06

Hm, en ting jeg har fundert på... Ifølge Friborgerforbundet bør barn opparbeide seg gjeld til velferdssamfunnet dersom de må benytte seg av velferdsgoder i løpet av sin barndom. I og med at det i realiteten er foreldrene eller andre myndighetspersoner som treffer dette valget for dem, ville det jo være rimelig at den (eller det) som har det juridiske ansvaret for barna påtar seg denne gjelden. Slik er det på en rekke områder – Omsorgspersoner har i det store og det hele det juridiske ansvaret for sine barn inntil barna når en viss alder. Det innebærer at foreldre eller andre omsorgspersoner hvis barn må benytte seg av velferdsgoder bør bli klienter av velferdsstaten på vegne av sine barn, og tape et evt. friborgerskap i prosessen.

En annen ting er at utover dette punktet virker friborgerskap som en temmelig robust overgangsordning fra velferdssamfunn til liberalistisk samfunn. Har det blitt diskutert internt i DLF å gå over fra visjonen om 10% reduksjon i velferdsytelsene pr. år til en modell som ligner på friborgerskap? Å la det gamle systemet bestå, men gjøre det frivillig å være medlem er en langt mer subtil endring enn å bygge ned alt, og det gir hver og en et reelt valg som er svært enkelt å ta (man kan velge å gjøre ingenting).
Sist endret av Rounin den 27 Apr 2011, 12:19, endret 1 gang
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg stian 27 Apr 2011, 12:15

Ja, jeg hører stadig om folk som heller har lyst å dra på fiske fremfor å dra på skolen, vet om en god del fiskere som ikke har så mange års skolegang, men som har gjort det svært godt innenfor det yrket. Men så tvinger staten deg til minst 10år på skolen ved lov da.
Partimedlem.
stian

Innlegg Onarki 27 Apr 2011, 21:53

Rounin skrev:Hm, en ting jeg har fundert på... Ifølge Friborgerforbundet bør barn opparbeide seg gjeld til velferdssamfunnet dersom de må benytte seg av velferdsgoder i løpet av sin barndom. I og med at det i realiteten er foreldrene eller andre myndighetspersoner som treffer dette valget for dem, ville det jo være rimelig at den (eller det) som har det juridiske ansvaret for barna påtar seg denne gjelden. Slik er det på en rekke områder – Omsorgspersoner har i det store og det hele det juridiske ansvaret for sine barn inntil barna når en viss alder. Det innebærer at foreldre eller andre omsorgspersoner hvis barn må benytte seg av velferdsgoder bør bli klienter av velferdsstaten på vegne av sine barn, og tape et evt. friborgerskap i prosessen.

Hva enn som vil bidra til å overbevise politikere om at friborgerskap er akseptabelt er bra. Hvis dette hjelper så gjerne det.

En annen ting er at utover dette punktet virker friborgerskap som en temmelig robust overgangsordning fra velferdssamfunn til liberalistisk samfunn. Har det blitt diskutert internt i DLF å gå over fra visjonen om 10% reduksjon i velferdsytelsene pr. år til en modell som ligner på friborgerskap? Å la det gamle systemet bestå, men gjøre det frivillig å være medlem er en langt mer subtil endring enn å bygge ned alt, og det gir hver og en et reelt valg som er svært enkelt å ta (man kan velge å gjøre ingenting).

Det har nok ikke blitt diskutert, og jeg tviler på at det vil bli aktuelt for DLF.
Onarki

Innlegg simon 28 Apr 2011, 00:04

Det har forsåvidt vært diskutert, men hinderet for frihet er egentlig ikke at kollektivistene ikke ser praktiske måter å løse overgangen på, men at de simpelthen ikke vil la oss slippe unna. På samme måte som bønder ikke slipper husdyra løs.
simon

Innlegg stian 28 Apr 2011, 08:58

Ap og LO kan slå seg sammen og danne Arbeidernes Velferdsorning som alle medlemmene kan være med i om dem vil, og betale så mye skatt dem bare orker, kanskje skrive hvor mange liter alkohol og sigaretter dem har røyk for å betale inn avgift på den. Ser ikke problemet med å få det frivillig jeg.
Partimedlem.
stian

Innlegg Holm 28 Apr 2011, 11:58

stian skrev:Ap og LO kan slå seg sammen og danne Arbeidernes Velferdsorning som alle medlemmene kan være med i om dem vil, og betale så mye skatt dem bare orker, kanskje skrive hvor mange liter alkohol og sigaretter dem har røyk for å betale inn avgift på den. Ser ikke problemet med å få det frivillig jeg.

Implying at Ap og LO i det hele tatt bryr seg om "arbeidere", de vil bare at staten skal bestemme hvordan samfunnet skal fungere.
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg simon 17 Nov 2012, 22:39

dere har vel fått med dere denne hendelsen fra heimfylket ?
http://www.ta.no/nyheter/article6347962.ece

Nylig hadde TA en artikkel om min utmelding fra staten, hvor fylkesmannskontoret via Stein Elseth hevdet at dette ikke er mulig. Kjære Kari Nordheim Larsen; det er nettopp din autoritet jeg bestrider og ikke vil anerkjenne som legitim. Hva fylkesmannskontoret derfor kan uttale om saken, er saken uvedkommende. Dette handler om to ting:
simon

Innlegg Vegard Martinsen 18 Nov 2012, 07:46

simon skrev:dere har vel fått med dere denne hendelsen fra heimfylket ?
http://www.ta.no/nyheter/article6347962.ece

Nylig hadde TA en artikkel om min utmelding fra staten, hvor fylkesmannskontoret via Stein Elseth hevdet at dette ikke er mulig. Kjære Kari Nordheim Larsen; det er nettopp din autoritet jeg bestrider og ikke vil anerkjenne som legitim. Hva fylkesmannskontoret derfor kan uttale om saken, er saken uvedkommende. Dette handler om to ting:

Hadde det vært så enkelt at dette var mulig så ville en rekke problemer vært unngått, men det er det jo ikke.

På den annen side oppnås jo oppmerksomhet om noe som kunne vinkles som en god sak...
Vegard Martinsen

Innlegg simon 18 Nov 2012, 14:51

damen er visst sterkt engasjert i Nyhetsspeilet, leste jeg.
simon

Innlegg Onarki 18 Nov 2012, 17:55

Ja, hun er på ingen måte noen ideell person til å fronte friborgerskap. En kan gjerne si at man nesten er nødt til å drive engleskole for å finne på noe såpass ukonvensjonelt som å melde seg ut av staten. Det er en type engasjement som rasjonelle egoister neppe ville funnet på, men med litt flaks kan det komme noe godt ut av det.
Onarki

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester