Noen spørsmål om partiet DLF

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Noen spørsmål om partiet DLF

Innlegg Hulagu 24 Jul 2010, 19:39

Hei igjen! Jeg har noen spørsmål vedrørende partiet DLF og tilhørende saker.

1. Hvorfor heter dere Det liberale folkepartiet? Hva menes med folkeparti? Hadde det ikke vært mer forklarende for uvitende å kalle partiet bare "Liberal", "Det liberale partiet", "Blått", "Norges liberale parti" eller liknende?
2. Hvorfor bruker dere fargen lilla blant symbolikken deres? Lilla er en blanding av fargene rød og blå, og i politikken er dette ofte et symbol for blanding mellom sosialisme og liberalisme. Jeg tror det ville vært lettere for utenforstående å forstå hvilken side partiet står på med bruk av for eksempel blå isteden. Lilla som politisk farge på Wikipedia.
3. Hvordan kan jeg stemme på DLF ved neste stortingsvalg? Jeg bor i et fylke hvor DLF ikke er representert, og ettersom dere ikke fikk minst 500 stemmer ved sist valg er det visst vanskelig/umulig å stemme på dere utenom representerte fylker. Finnes det likevel en måte å gjøre dette på?
Hulagu

Re: Noen spørsmål om partiet DLF

Innlegg Vegard Martinsen 25 Jul 2010, 07:40

Hulagu skrev:Hei igjen! Jeg har noen spørsmål vedrørende partiet DLF og tilhørende saker.

1. Hvorfor heter dere Det liberale folkepartiet? Hva menes med folkeparti? Hadde det ikke vært mer forklarende for uvitende å kalle partiet bare "Liberal", "Det liberale partiet", "Blått", "Norges liberale parti" eller liknende?

DLF var opprinnelig et sosialliberali parti (nærmst identisk med Venstre), men skifte profil fra ca 1995 til 2001. Som så mange partier endret det politikk, men beholdt navnet.

Litt om historien finnes her:

http://stemdlf.no/node/4400

Og å skifte navn er en komplisert prosess.

2. Hvorfor bruker dere fargen lilla blant symbolikken deres? Lilla er en blanding av fargene rød og blå, og i politikken er dette ofte et symbol for blanding mellom sosialisme og liberalisme. Jeg tror det ville vært lettere for utenforstående å forstå hvilken side partiet står på med bruk av for eksempel blå isteden. Lilla som politisk farge på Wikipedia.

Da vi skulle velge farve var lilla den eneste klare og rene farven som var ledig. Dessuten er den enkelte som sier at konsekvente liberalister er venstreorinterte i sosiale spørsmål og høyreorienterte i økonomiske spørsmål,

3. Hvordan kan jeg stemme på DLF ved neste stortingsvalg? Jeg bor i et fylke hvor DLF ikke er representert, og ettersom dere ikke fikk minst 500 stemmer ved sist valg er det visst vanskelig/umulig å stemme på dere utenom representerte fylker. Finnes det likevel en måte å gjøre dette på?

For å kunne stille i et fylke må vi samle inn 500 underskrifter i fylket. Dette er en vanskelig jobb. Vi har de siste gangene klart dette i Oslo, og det vi sier er at de som vil stemme på DLF i andre fylker enn Oslo kan benytte DLFs Oslo-stemmeseddel. Stemmen blir forkastet, men man får allkevel markert hva man mener.
Vegard Martinsen

Innlegg Hulagu 25 Jul 2010, 10:12

Takk for svar! :)

Vegard Martinsen skrev:DLF var opprinnelig et sosialliberali parti (nærmst identisk med Venstre), men skifte profil fra ca 1995 til 2001. Som så mange partier endret det politikk, men beholdt navnet.

Jeg har lest historieartikkelen deres flere ganger, men hverken den eller innlegget ditt forklarer hva som menes med det sammensatte ordet "folkeparti". Etter min mening er dette et lite presist begrep som kun forvirrer velgere, interesserte og andre. Selv om det å endre navn er en komplisert prosess, har det likevel ikke hindret partiet i å endre navn et par ganger før.

Poenget mitt er at DLF kanskje kunne klargjøre sin symbolske og visuelle profil bedre slik at mennesker som ikke er godt kjent med dere fra før kan få en umiddelbar innledning via slike tiltalende og medierte egenskaper. Dette er selvsagt bare forslag, men jeg tror dere kunne hatt godt av dette med tanke på å øke den lave oppslutningen.

Vegard Martinsen skrev:Da vi skulle velge farve var lilla den eneste klare og rene farven som var ledig. Dessuten er den enkelte som sier at konsekvente liberalister er venstreorinterte i sosiale spørsmål og høyreorienterte i økonomiske spørsmål,

Det er forståelig, men kan du se at fargen lilla kan oppfattes som misvisende i forhold til en ren liberalistisk-kapitalistisk politikk? Fargen lilla er heller ikke spesielt utbredt i det norske samfunnet som et politisk symbol (og det er derfor fargen var "ledig" og dere kunne ta den til dere), så nok en gang foreslår jeg at å benytte en farge som tradisjonelt forbindes med liberalisme (blå) heller kunne bli brukt slik at utenforstående lett kan forstå hva dette partiet dreier seg om.

Vegard Martinsen skrev:For å kunne stille i et fylke må vi samle inn 500 underskrifter i fylket. Dette er en vanskelig jobb. Vi har de siste gangene klart dette i Oslo, og det vi sier er at de som vil stemme på DLF i andre fylker enn Oslo kan benytte DLFs Oslo-stemmeseddel. Stemmen blir forkastet, men man får allkevel markert hva man mener.

Dette er fryktelig trist, da dere ville ha fått stemmen min ved neste valg.
Hulagu

Innlegg PAMENTAS 25 Jul 2010, 12:11

Hulagu skrev:2. Hvorfor bruker dere fargen lilla blant symbolikken deres? Lilla er en blanding av fargene rød og blå, og i politikken er dette ofte et symbol for blanding mellom sosialisme og liberalisme. Jeg tror det ville vært lettere for utenforstående å forstå hvilken side partiet står på med bruk av for eksempel blå isteden. Lilla som politisk farge på Wikipedia.
DLF ønsker ikke at staten skal dele ut privilegier, så da blir det en blanding av lik/jevn fordeling og frihandel, da det sannsynligvis er vanskelig å skape store forskjeller uten hjelp av myndighetene.
PAMENTAS

Innlegg Petter Sandstad 25 Jul 2010, 15:56

Hulagu skrev:Det er forståelig, men kan du se at fargen lilla kan oppfattes som misvisende i forhold til en ren liberalistisk-kapitalistisk politikk? Fargen lilla er heller ikke spesielt utbredt i det norske samfunnet som et politisk symbol (og det er derfor fargen var "ledig" og dere kunne ta den til dere), så nok en gang foreslår jeg at å benytte en farge som tradisjonelt forbindes med liberalisme (blå) heller kunne bli brukt slik at utenforstående lett kan forstå hva dette partiet dreier seg om.

Noe av poenget med å velge en farve som ikke var i bruk av andre politiske retninger var å skille oss selv fra de andre. Nettopp fordi de blå partier ikke står for liberalisme i det hele tatt. Liberalister har heller ikke, historisk sett, entydig hatt en farve som de har brukt.

Politisk sett så har lilla tidligere blitt brukt. I flere årtusener var det aristokratiets farve, mest fordi indigo var svært dyrt. Dette var fremdeles i bruk i begynnelsen av forrige århundre, for eksempel var Churchill "in the purple", altså av aristokratisk familie.

Senere så har man hatt lillaskjerfene, altså feminister på 70-tallet som tok i bruk farven på deres skjerf.

Men akkurat nå er det ingen andre i Norge som bruker farven lilla. Men man har også andre liberalistiske partier, dog ikke like konsekvente, som bruker lille. Særlig kan man nevne UK Independence Pary i Storbritannia.
Petter Sandstad DLF
Petter Sandstad

Innlegg lba 25 Jul 2010, 20:27

Som Vegard Martinsen var inne på, kan liberalisme ses på som en krysning mellom høyre- og venstrepolitikk: Den bygger på personlig frihet, slik mange på venstresiden fronter, og på økonomisk frihet, slik mange på høyresiden fronter. Slikt sett synes jeg fargen lilla er fin. Det finnes et enkel, men forklarende diagram kalt "Nolan Chart" som viser sammenhengen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nolan_chart
lba

Innlegg Vegard Martinsen 26 Jul 2010, 06:58

Hulagu skrev:Takk for svar! :)

Vegard Martinsen skrev:DLF var opprinnelig et sosialliberali parti (nærmst identisk med Venstre), men skifte profil fra ca 1995 til 2001. Som så mange partier endret det politikk, men beholdt navnet.

Jeg har lest historieartikkelen deres flere ganger, men hverken den eller innlegget ditt forklarer hva som menes med det sammensatte ordet "folkeparti". Etter min mening er dette et lite presist begrep som kun forvirrer velgere, interesserte og andre.

Det var et ord som de som laget DLF brukte i 1973. Ordet forekommer i flere partinavn f.eks. Kristelig Folkeparti.

Jeg tror ikke dette er noe negativt for oss.

Selv om det å endre navn er en komplisert prosess, har det likevel ikke hindret partiet i å endre navn et par ganger før.

Dette var i 1973, og skjedde dels etter protester fra andre partier: Venstre protesterte mot navnet Folkepartiet Nye Venstre, og dels etter protester fra medlemmer som syntes at navnet Det Nye Folkepartet var intetsigende.

Poenget mitt er at DLF kanskje kunne klargjøre sin symbolske og visuelle profil bedre slik at mennesker som ikke er godt kjent med dere fra før kan få en umiddelbar innledning via slike tiltalende og medierte egenskaper. Dette er selvsagt bare forslag, men jeg tror dere kunne hatt godt av dette med tanke på å øke den lave oppslutningen.

Jeg tror ikke at skifte av navn eller farve vil øke oppslutningen.

Vegard Martinsen skrev:Da vi skulle velge farve var lilla den eneste klare og rene farven som var ledig. Dessuten er den enkelte som sier at konsekvente liberalister er venstreorinterte i sosiale spørsmål og høyreorienterte i økonomiske spørsmål,

Det er forståelig, men kan du se at fargen lilla kan oppfattes som misvisende i forhold til en ren liberalistisk-kapitalistisk politikk? Fargen lilla er heller ikke spesielt utbredt i det norske samfunnet som et politisk symbol (og det er derfor fargen var "ledig" og dere kunne ta den til dere), så nok en gang foreslår jeg at å benytte en farge som tradisjonelt forbindes med liberalisme (blå) heller kunne bli brukt slik at utenforstående lett kan forstå hva dette partiet dreier seg om.

Blått er opptatt. Dessuten ligger lilla i ytterkanten av spekteret, og det passer på oss.

Vegard Martinsen skrev:For å kunne stille i et fylke må vi samle inn 500 underskrifter i fylket. Dette er en vanskelig jobb. Vi har de siste gangene klart dette i Oslo, og det vi sier er at de som vil stemme på DLF i andre fylker enn Oslo kan benytte DLFs Oslo-stemmeseddel. Stemmen blir forkastet, men man får allkevel markert hva man mener.

Dette er fryktelig trist, da dere ville ha fått stemmen min ved neste valg.

Synes at du allikevel bør bruke DLFs stemmeseddel- det å stemme på noen av de andre er å kaste bort stemmen.
Vegard Martinsen

Innlegg Hulagu 26 Jul 2010, 16:51

Lillafargen gir mer mening i henhold til Nolans diagram :)

Vil det være mulig å laste ned DLFs Oslo-stemmeseddel på nettet, eller må man innom et valglokale i Oslo for å få fatt i det?
Hulagu

Innlegg Ad0 26 Jul 2010, 20:04

Jeg fikk DLFs seddel tilsendt i posten (Jeg bor ikke i oslo), men sedlene her var ikke i konvolutter, men måtte leveres brettet "nakent". I tillegg er det forskjellige mønstre per fylke. Det var iallefall et annet mønster på de i valglokalet enn den jeg fikk fra DLF.
Den eneste måten å "stemme" DLF på i et fylke, er å stemme blankt, og gjemme arket inni det andre, og kanskje skrive "La meg leve i fred" e.l. på den :)

Hvis du ikke får stemt DLF i ditt fylke, så stem blankt (med DLFs gjemt inni hvis du kan). Det er det eneste rette.
Ad0

Innlegg Vegard Martinsen 27 Jul 2010, 06:19

Vi sender gjerne stemmeseddelen til alle som vil ha den, og i valglokalet kan man insistere på å stemme med den. Valgfunksjonærene har ingen rett til å nekte deg å legge den i urnen.
Vegard Martinsen

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester