Free State Initiative

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Free State Initiative

Innlegg Onarki 01 Apr 2011, 12:52

Heisann alle sammen,

jeg har gleden av å annonsere mitt siste prosjekt som jeg håper vil generere en viss entusiasme blant liberale sjeler, nemlig Free State Inititaive. Det er et prosjekt som har som mål å opprette en fristat et eller annet sted i verden, trolig i Afrika. Bakgrunnen for dette prosjektet er at jeg via tilfeldigheter kom i kontakt med myndighetene i et afrikansk land om et slikt fristatprosjekt og de har uttrykt stor interesse for prosjektet, og jeg har en stående invitasjon til å komme å treffe regjeringen i landet og presentere prosjektet. Selv om det er mye som selvfølgelig kan gå galt er sannsynligheten for å få til en fristat faktisk for øyeblikket så stor som større enn 10% etter min mening. Det er bedre odds enn DLF har for å få noen kandidater inn på Stortinget de neste 10-15 årene. Og enda bedre: fristaten kan bli en realitet innen kun et par år med litt flaks! Derfor oppfordrer jeg folk til å støtte dette prosjektet, både med donasjoner og ved å spre informasjon om prosjektet via blogger og andre kanaler.

Det er mulig å sjekke ut prosjektet på nett her:

http://freestateinitiative.org
Onarki

Re: Free State Initiative

Innlegg lba 01 Apr 2011, 13:07

Det hadde vært utrolig positivt om det fantes et sted der liberalismen kunne testes ut i rendyrket form i praksis. Ambisiøst prosjekt, men det er ikke umulig. Lykke til!
lba

Innlegg Rounin 01 Apr 2011, 13:09

Intriguing :>
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Onarki 01 Apr 2011, 13:32

Jeg setter stor pris på lykkeønskninger, men dersom prosjektet skal bli noe mer enn bare intriguing trengs det innsats fra andre enn meg selv. Jeg er bare en person og jeg klarer ikke å gjøre alt dette alene. I første omgang er det en betydelig økonomisk byrde å reise til Afrika. Dette er noe alle kan bidra med gjennom donasjoner. Det må ikke nødvendigvis være gigantiske beløp, men hvis mange bidrar monner det. Mange bekker små osv. :)
Onarki

Innlegg lba 01 Apr 2011, 14:21

Jeg skal nok klare å sette av et par kroner:-) Har du en plan for hvordan du skal nå frem til potensielle donorer i utlandet?
lba

Innlegg Onarki 01 Apr 2011, 15:11

lba skrev:Jeg skal nok klare å sette av et par kroner:-) Har du en plan for hvordan du skal nå frem til potensielle donorer i utlandet?

Jeg jobber med saken. Thiel Foundation har støtte Seasteading Institute med 500.000 dollar. Jeg tror at vi har gode sjanser på å få et noenlunde lignende beløp med tid og stunder. Kanskje begynner vi på 50.000 dollar, men det ville være mer enn nok til å starte samtaler med myndigheter i uland, og å begynne å tale på diverse arrangementer. Jeg ønsker bl.a. hvis jeg har muligheten til å tale på Freedom Fest 2011 i Las Vegas i juli. Der skal Thiel tale, og da har jeg anledning både til å holde foredrag for 2000 frihetsorienterte mennesker OG muligens snakke med velstående investorer som kan donere.

Ellers består strategien min å ta kontakt med diverse frihetlige nyhetskanaler: PJTV og Reason TV i USA, muligens John Stossel etter hvert som det får litt momentum, Minerva i Norge etc.
Onarki

Innlegg georg 01 Apr 2011, 17:41

Meget interessant!
georg

Innlegg Ad0 02 Apr 2011, 17:53

Ekstremt bra initiativ! Will donate :D

Oppfordrer andre som er oppriktig interessert i å oppleve full fred i sin lifetime å gjøre det samme. Man kan jo flytte til fristaten og fortsatt stemme / jobbe for DLF i Norge. Ja, og siden økonomisk frihet fører til mer velstand så får vi jo mye mer ressurser til å kjempe for DLF her hjemme :D

Det er jo afterall i vår egeninteresse :)
Ad0

Innlegg André Risnes 02 Apr 2011, 18:26

Interessant prosjekt, og fin presentasjon.

Egentlig burde folk fra alle politiske ståsted støtte prosjektet, siden det er frivillig å flytte dit. Hvis det går dårlig kan jo anti-kapitalistene peke på ruinene og si "hva var det vi sa?". Dersom anti-kapitalistene er i mot prosjektet, må del vel være fordi de er redde for det kommer til å gå bra...

I tillegg til en relativt liberalistisk kultur, ser både Republikken Singapore og Hong Kong ut til å være resultat av svært dyktig tidlig lederskap (Lee Kuan Yew og co. med hjelp fra Dr. Albert Winsemius i Singapore, og noen gode Britiske administratorer i Hong Kong) blandet med kinesisk arbeidsmoral og kremmerånd. Hvor viktig tror du slike faktorer er for å få en god start på en fri bystat, og hvor stor er sjansen for å finne disse i Afrika?

Singapore har gjennomført en del "uliberalistiske" tiltak gjennom tiden for å skape lojalitet til staten, og for å bekjempe rasisme. Kan en liten bystat kan klare seg uten slike tiltak? Hva skjer hvis man får en stor innflytting av folk som først og fremst er lojale til sin stamme og sin familie, og som ikke ser noe galt med litt korrupsjon?
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Onarki 02 Apr 2011, 19:12

André Risnes skrev:Interessant prosjekt, og fin presentasjon.

Egentlig burde folk fra alle politiske ståsted støtte prosjektet, siden det er frivillig å flytte dit. Hvis det går dårlig kan jo anti-kapitalistene peke på ruinene og si "hva var det vi sa?". Dersom anti-kapitalistene er i mot prosjektet, må del vel være fordi de er redde for det kommer til å gå bra...

Jeg tror at første steg bør være å overbevise *liberalister* om å støtte opp om et slikt prosjekt med donasjoner, og det er neimen ikke lett. En skulle tro at liberalister nærmest sto i kø for å støtte opp om de ytterst få initiativtakere til slike tiltak med jubel og stas, men min erfaring er dessverre at med noen få hederlige unntak velger de aller fleste å ikke støtte opp. Her ser vi forskjellen mellom liberalistene og sosialistene. Sosialistene nøler ikke med å bruke tid, krefter og penger på sine prosjekter, mens liberalister stort sett ikke gjør noen verdens ting. På en måte er det forståelig. Det vitner fundamentalt sett at man er nedstemt og egentlig ikke tror at det nytter og derfor heller prioriterer å bruke pengene på å leve så godt man kan innenfor sosialdemokratiets rammer. Helt forståelig, men like fullt veldig irriterende, fordi det er jo egentlig så utrolig lite som skal til, en marginal felles innsats ville ha betydd utrolig mye. Men det blir litt som å gjete katter. Derfor ser vi at sosialister ikke bare vinner, de vinner uten motstand fordi liberalistene bare står passivt og ser på.

Jeg skjønner jo at det er motivasjon som skal til for å få folk ut av denne nedstemtheten, men jeg aner ikke hva som skal til. Jeg har nå opplyst at jeg har vært i konkrete samtaler med et afrikansk land som har uttrykt stor interesse for prosjektet, og at det eneste som forhindrer meg i å reise dit ned og starte samtaler og forhandlinger (jeg har en stående invitasjon) er pengemangel. Det er ikke mye penger det er snakk om, men selv dette blir for mye å håpe på av støtte fra liberalister. (igjen: det er hederlige unntak) Hvis noen har forslag om hva som skal til for å motivere liberalister til å engasjere seg så tar jeg gjerne i mot tips. Jeg kan i hvert fall si med sikkerhet at den passiviteten det store flertallet av liberalister utviser ikke akkurat inspirer til handling for de ytterst få som gidder å gjøre noe.

I tillegg til en relativt liberalistisk kultur, ser både Republikken Singapore og Hong Kong ut til å være resultat av svært dyktig tidlig lederskap (Lee Kuan Yew og co. med hjelp fra Dr. Albert Winsemius i Singapore, og noen gode Britiske administratorer i Hong Kong) blandet med kinesisk arbeidsmoral og kremmerånd. Hvor viktig tror du slike faktorer er for å få en god start på en fri bystat, og hvor stor er sjansen for å finne disse i Afrika?

Jeg tror det er meget viktige faktorer, og jeg har ingen planer om å finne slike ressurspersoner i Afrika. Som jeg har skrevet på websiden skal administratorene og personellet i fristaten rekrutteres internasjonalt, fra kulturer og miljøer som har bevist at de har integritet (ikke-korrupte) og gode lederegenskaper.

Singapore har gjennomført en del "uliberalistiske" tiltak gjennom tiden for å skape lojalitet til staten, og for å bekjempe rasisme. Kan en liten bystat kan klare seg uten slike tiltak? Hva skjer hvis man får en stor innflytting av folk som først og fremst er lojale til sin stamme og sin familie, og som ikke ser noe galt med litt korrupsjon?

Det hjelper ikke om de som flytter inn ikke ser noe galt med litt korrupsjon, når de som administrerer staten absolutt ikke er korrupte.
Onarki

Innlegg Cragfarm 02 Apr 2011, 19:50

Jeg forstår godt at det er frustrerende. Jeg tror at en del kanskje tenker at det ikke vil bli samlet inn nok penger, og at pengene dermed ikke vil komme til gode. En idé hadde vært å opprette en kampanje hvor deltakerne forplikter seg (moralsk) til å betale inn et beløp X hvis totalbeløpet overstiger det nødvendige beløpet. Det er jo et internasjonalt prosjekt, og det er tross alt en del tusen rendyrkede liberalister der ute, så det er ikke store enkeltbeløpene som skal til.

Jeg skal uansett opprette Paypal-konto og bidra med en slant.
Cragfarm

Innlegg André Risnes 02 Apr 2011, 21:07

A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Onarki 03 Apr 2011, 15:00

Takker for linker. Akkurat nå i den tidlige fasen er ikke dette så stort problem siden det er snakk om relativt lite penger og at selv små beløp vil bli omsatt til handling (en flybilett pluss opphold i et land koster typisk under 20.000 kroner), men på et senere tidspunkt når det blir snakk om langt større penger vil vi helt klart ta i bruk slike metoder, som jeg har stor sans for.

I mellomtiden forsøker vi å gi incentiver til å abonnere ved at det gir inside information. Man får tilgang til statusrapport og informasjon om hva som skjer og med hvilke land.
Onarki

Innlegg André Risnes 03 Apr 2011, 16:28

Onarki skrev:Som jeg har skrevet på websiden skal administratorene og personellet i fristaten rekrutteres internasjonalt [...]

Jeg har stor sans for tanken om at land bør se på innvandring som rekruttering. Det er flere land som gjør den indirekte ved å stille krav til utdanning etc. for de som søker om arbeids-/oppholdstillatelse, men jeg kan ikke huske å ha sett at noe land har gått ut og eksplisitt sagt at de prøver å få tak i "the best and brightest".
André Risnes

Innlegg Rick 15 Mai 2011, 20:04

Onar, jeg har sett for meg dette selv en stund. Da har jeg tenkt at lovene er så liberale og fyldige at "politikerne" fungerer som administratorer med lite handlingsrom. Og at det holdes valg, da kan man kalle det et demokrati, men grunnloven kan ikke endres. Valget vil sørge for at det er de mest kvalifiserte som leder landet.

Ville du holdt valg, og gjort det som jeg har beskrevet? Uten valg, vil det være en slags "konge"? Noen må administrere, noen må være sjefen til de som administrerer...
Rick

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest