Senket stemmerett

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Senket stemmerett

Innlegg carl 15 Apr 2011, 17:15

Det norske statsapparatet strammer stadig inn folks rettigheter og beveger seg sakte i mer totalitær retning, men på ett område later politikerne til å løsne tøylene, nemlig ved å gi 16-åringer stemmerett.
Av alt som står på todo-listen til politikerne sliter jeg med å se hva dette prosjektet har for seg. Men det er klart at "get them while they're young"-prinsippet nå vil kunne utnyttes i form av stemmesanking. Og vi vet jo hvem som er desidert flinkest til å indoktrinere ungdom i skalkeskjul av leirbål, sang og fotball
carl

Re: Senket stemmerett

Innlegg RTE 15 Apr 2011, 19:10

Blir det stemmerett for 16 åringer er dette veldig negativt. De fleste unge mennesker er sterkt venstrevridde. I denne aldersgruppen finner vi mangen folk som stemmer SV og Rødt. Dette har mye å gjøre med ungdommens uansvarlighet og dummskap. De forventer at staten skal stille opp med alt siden de er vant til at foreldrene gjør det samme.

Bare ta en titt på youtube. Det som er mest populært er barnslig humor og pop musikk, så vi kan trygt si at de fleste youtubere er veldig unge. Så hva er mest populært av politiske youtube serier? Jo venstrevridde serier som "The Young Tourks" og "Liberal Viewer" slår høyrevridde serier som "How the World Works" og "PJTV" langt ned i støvlene.
RTE

Innlegg André Risnes 15 Apr 2011, 21:59

Burde de ikke sette ned myndighetsalderen til 16 først? Man må kunne bestemme over seg selv før man kan bestemme over andre...
André Risnes

Innlegg Cragfarm 16 Apr 2011, 07:35

Dette handler selvfølgelig ikke om å gi 16-18-åringer mer innflytelse over eget liv, men om at folk i denne aldersgruppen er svært enkle å manipulere, spesielt i kombinasjon med en offentlig skole. Men det er altså bare snakk om et forsøk i første omgang. Vil det si at vi kan vente oss at ordningen blir avviklet dersom ungdommene ikke stemmer så rødgrønt som regjeringen håper?
Cragfarm

Innlegg Flammekaster 17 Apr 2011, 01:16

RTE skrev:I denne aldersgruppen finner vi mangen folk som stemmer SV og Rødt.

Har du noe dokumentasjon på at unge mennesker stemmer mer venstrevridd (mer SV og Rødt) enn andre mennesker?
Flammekaster

Innlegg RTE 17 Apr 2011, 02:05

Flammekaster skrev:
RTE skrev:I denne aldersgruppen finner vi mangen folk som stemmer SV og Rødt.

Har du noe dokumentasjon på at unge mennesker stemmer mer venstrevridd (mer SV og Rødt) enn andre mennesker?

AUF har ca. 2000 flere medlemmer en FPU, Unge Høyre og Unge Venstre tilsammen.
Har egentlig ikke noe dokumentasjon sånn sett på at det er flere venstrevridde blant dagens unge, men det virker sånn. Etter egen erfaring har jeg møtt 10 ganger flere unge sosialister enn høyrevridde. Kan selvfølgelig være de venstrevridde bare er mer høylytt. De gjør jo ofte kriminelle gjerninger og lager faenskap. Noen gang sett FPU'ere tagge, okkupere bygninger og sånt? Men vet i hvertfall at i USA er det mangen flere democrats enn repuplicans blant de unge. I Norge vet jeg ikke. Men som sagt etter egen erfaring tror jeg det.
RTE

Innlegg carl 17 Apr 2011, 16:19

For de som ikke har sett Aaron Clarey's vittige serie om crusaderism anbefales det ;)
carl

Innlegg Flammekaster 18 Apr 2011, 00:30

RTE skrev:AUF har ca. 2000 flere medlemmer en FPU, Unge Høyre og Unge Venstre tilsammen.
Har egentlig ikke noe dokumentasjon sånn sett på at det er flere venstrevridde blant dagens unge, men det virker sånn. Etter egen erfaring har jeg møtt 10 ganger flere unge sosialister enn høyrevridde. Kan selvfølgelig være de venstrevridde bare er mer høylytt. De gjør jo ofte kriminelle gjerninger og lager faenskap. Noen gang sett FPU'ere tagge, okkupere bygninger og sånt? Men vet i hvertfall at i USA er det mangen flere democrats enn repuplicans blant de unge. I Norge vet jeg ikke. Men som sagt etter egen erfaring tror jeg det.

OK, virker ikke egentlig slik for meg. Har også selv inntrykk av at det er mye grums i FpU, men har ikke noen egentlig dokumentasjon på det.
Flammekaster

Innlegg RTE 18 Apr 2011, 01:27

Flammekaster skrev:OK, virker ikke egentlig slik for meg. Har også selv inntrykk av at det er mye grums i FpU, men har ikke noen egentlig dokumentasjon på det.

Ser du prøver å være litt ironisk siden jeg bare kom med en påstånd uten dokumentasjon. Men trenger jeg virkelig dokumentasjon på at det er flere drittunger på venstresiden? Både meg og deg og alle vet at SU'ere, RU'ere og blitzere (kommunister) lager mye mer jævelskap enn det FPU gjør (hva det enn nå er de har gjort). Dette vet du, burde ikke trenge noen doku, men kan jo vise noen linker (om nødvendig):

Lederen av Rød Ungdom driter seg ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0F2UnKryhcA

SU + RU har det gøy på kjøpesenter:
http://www.dagbladet.no/2010/11/19/nyhe ... /14371339/

SU truer med sivil ulydighet:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 897948.ece

Bare søk opp blitzerene på google, der ligger det så mye drit at det aldri kunne vert nok.
Og du kan jo bare se alle Sovjet symbolene som er tagget rundt i byen.
Hvor er alt dette grumset i FpU?
RTE

Innlegg Flammekaster 27 Apr 2011, 15:26

SU o.l. bruker ofte helt andre aksjonsformer enn FPU gjør (demonstrasjoner), som til tider fører til arrestasjoner. Jeg synes ikke man skal ta demonstrasjoner så langt at det går ut over loven, men jeg kan kan ikke helt si meg enig i at jeg så så mye "jævelskap" i lenkene dine. Angående Sovjet-symboler, burde det heller ikke være nødvendig å dokumentere at mange FPU-medlemmer har hatt nazi-sympatier (har kommet frem i mediene flere ganger).

Men det forblir en sidedebatt. Jeg søkte opp resultatene ved Skolevalget 2009, og sammenligner dem med Stortingsvalget 2009.
Skolevalget 2009 skrev:AP:23.4%
SV:10.3%
Rødt:4.8%
SP:5.8%
KrF:3.7%
V:6.0%
H:16.2%
FRP:24.0%

Stortingsvalget 2009 skrev:AP:35.4%
SV:6.2%
Rødt:1.3%
SP:6.2%
KrF:5.5%
V:3.9%
H:17.2%
FRP:22.9%

SV ville vinne en del på forslaget, men SP og spesielt AP ville tape sterkt på det. Rødt ville gjort et brakvalg, men de er ikke engang på Stortinget, som behandlet forslaget. Det kan hende det har noe for seg at unge stemmer rødere enn andre (skjønt de stemmer mer blått også: FRP stjeler velgere fra Høyre), men det virker rart at regjeringen skulle gi flere unge mennesker stemmeprivilegier som en bevisst strategi for å få flere stemmer, da de ville tapt seter på det.
Flammekaster

Innlegg DasCarlbom 27 Apr 2011, 16:36

Jeg må noe motvillig stille meg bak forslaget om å senke stemmeretten. Blant de ulike negative konsekvensene jeg ser for meg er en ytterligere fordumming av den politiske debatten og et større fokus på det emosjonelle, på bekostning av det fornuftige og rasjonelle. (Enkelte vil kanskje mene vi allerede er der). På den andre siden vil noen gjerne mene at økt mulighet til politisk deltagelse vil virke engasjerende og medføre en større interesse for den politiske prosessen, samt øke valgdeltagelsen på lengre sikt. Tja.

For meg må dette bli et prinsipielt spørsmål. Jeg vil også driste meg ut på si at det er den mest naturlige innfallsvinkelen i denne sammenhengen. Stemmeretten er utvilsomt en av de mest grunnleggende forutsetningene for et fritt og demokratisk samfunn, en bør derfor ha klare prinsipielle retningslinjer for hvem som kan benytte seg av denne retten. Så lenge staten kan ilegge en byrder f. eks i form av skatter eller ulike former for tvungen militærtjeneste bør man være stemmeberettiget.

Selv om 16- åringer i praksis sjeldent vil tjene utover frikortgrensen er de prinsipielt, slik som alle andre underlagt skatteplikt, og bør følgelig være berettiget til å stemme ved Kommune- og Stortingsvalg.
DasCarlbom

Innlegg Rounin 27 Apr 2011, 16:54

Glem dog ikke at man allerede fra fødselen av er underlagt en rekke lovmessige bestemmelser av ulik art: Som barn har man for eksempel sterkt innskrenket selvbestemmelsesrett. Fra seks års alder plikter man å gjennomgå ti års skolegang på ordre fra staten. Fra 15 års alder får man strafferettslig ansvar. Loven berører i grunnen alle, enten de har stemmerett eller ikke. Allikevel kan man vanskelig si at alle er skikket til å stemme.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Vegard Martinsen 27 Apr 2011, 17:27

Rounin skrev: ...Fra seks års alder plikter man å gjennomgå ti års skolegang på ordre fra staten. ...

Jeg trodde at det ikke var noen skoleplikt, men kun en opplæringsplikt.
Vegard Martinsen

Innlegg Rounin 27 Apr 2011, 17:35

Vegard Martinsen skrev:
Rounin skrev: ...Fra seks års alder plikter man å gjennomgå ti års skolegang på ordre fra staten. ...

Jeg trodde at det ikke var noen skoleplikt, men kun en opplæringsplikt.

Haha, sannelig! Ja, ja, man kan bli positivt overrasket.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg DasCarlbom 27 Apr 2011, 17:54

Rounin skrev:Glem dog ikke at man allerede fra fødselen av er underlagt en rekke lovmessige bestemmelser av ulik art: Som barn har man for eksempel sterkt innskrenket selvbestemmelsesrett. Fra seks års alder plikter man å gjennomgå ti års skolegang på ordre fra staten. Fra 15 års alder får man strafferettslig ansvar. Loven berører i grunnen alle, enten de har stemmerett eller ikke. Allikevel kan man vanskelig si at alle er skikket til å stemme.

Jeg er i utgangspunktet helt enig i det du skriver. Riktig nok kan det diskuteres hvorvidt gratis skolegang kan karakteriseres som en byrde, men i og med at det også representerer en begrensning i fra det offentlige så er det jo relevant i forhold til mitt poeng. Men en må ta i betraktning at ikke alle begrensninger er like byrdefulle.

At en blir berørt av loven burde ikke i seg selv være et argument for stemmerett. Her tror jeg det er mest hensiktsmessig å se på lovgivningens karakter. For eksempel burde ikke "byrder" i form av lovgivning som begrenser min handlefrihet i forhold til dine grunnleggende rettigheter (liv, ytringsfrihet, eiendom, osv) sees på som begrensninger som rettferdiggjør stemmerett, i alle fall ikke på lik linje som den generelle skatteplikten. Men dette betyr for all del ikke at spørsmålet om stemmerett er uproblematisk og uten vanskelige avgrensningsspørsmål.

Jeg ser at det forrige innlegget mitt kan gi inntrykk av at stemmerett utelukkende er et spørsmål om man er underlagt noen som helst offentlig begrensning. Jeg er enig i at et slikt resonnement er utilstrekkelig. Spørsmålet må bero på en helhetsvurdering som blant annet inkluderer aldersgruppens generelle evne til et minimum av selvstendig meningsdannelse og kritisk tenkning. Men et av de desidert viktigste momentene bør fortsatt være det prinsipielle poenget om offentlige byrder.
DasCarlbom

Neste

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester