DLF - crime and punishment

Diskusjon om generelle politiske temaer, som ikke passer inn under innenriks/utenriks.

Re: DLF

Innlegg Flammekaster 30 Jun 2011, 14:47

Onarki skrev:Som en helt ordinær sosialist klarer du altså å blande sammen empati og sympati, som er to forskjellige ting.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg ser at min formulering i det siste eksempelet var litt tvetydig, men det var empati, og ikke sympati, jeg skrev om.

Onarki skrev:Det er jo nettopp folk man er uenige med som det kreves stor empatisk evne for å sette seg inn i hvordan de føler.

Ja, det var jo mitt poeng også.

Onarki skrev:Og det at man har *sympati* for fattige og ressurssvake betyr *ikke* at man har empati overfor dem. Norske sosialister gjør jo sitt aller ytterste for å sperre utenlandske fattige fra Norge med begrunnelsen at dette er "sosial dumping." Sosialister er altså så uempatiske at når de er den rike part som sosialt utjevnes ned i lønn kaller de det for sosial dumping.

Sosialister er også så uempatiske at de tror at utlendinger som ikke kan snakke norsk skikkelig har nubbesjans til å skaffe seg jobb på samme lønnsvilkår som nordmenn som snakker norsk flytende. Det vitner om at sosialister er totalt blotttet for evner til å sette seg inn i hvordan en arbeidsgiver føler og tenker. Det er egentlig ganske enkelt: du har to valg en nordmann og en utlending. Utlendingen er du utrygg på. Han kommer fra et rart land med rar kultur og han snakker gebrokkent norsk. Hvis begge to SKAL ha lik lønn er valget for arbeidsgiveren såre enkelt. Han velger nordmannen såklart.

Når sosialister blir forklart dette reagerer de bare med å bli sinte på arbeidsgiveren for at han er så fæl og grisk og diskriminerende. Igjen vitner dette om total mangel på empati. Arbeidsgiveren lever på marginer. Tjener han ikke penger kan han bare legge ned og finne noe annet å gjøre. Som arbeidsgiver må du hele tiden gjøre de mest økonomiske valgene for din bedrift, og siden konkurransen (og dermed også den sosiale utjevningen) er knallhard er marginene små og man må derfor kjøre safe.

Enig i mye av dette.
Flammekaster

Forrige

Gå til Generell politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester